Τετάρτη, 4 Μαΐου 2016

Μαρία Τοτού: «Μαζεύω τα κομμάτια μου» έργο της Αντωνίας Φλέγγα 2016 (4ο Εξάμηνο) - Μετασχηματίζουσα μάθηση;

«Μαζεύω τα κομμάτια μου» έργο της Αντωνίας Φλέγγα 2016 (4ο Εξάμηνο)
-       Μετασχηματίζουσα μάθηση;


 




 «Μαζεύω τα κομμάτια μου»

-Ποια είναι τα κομμάτια της;
Εμπειρίες;
Συναισθήματα;
Σκέψεις;
Τόπος, χρόνος, ύλη, ενέργεια
Κάθε κομμάτι του έργου αντιπροσωπεύει κι ένα βίωμα, ένα συναίσθημα, μια σκέψη της δημιουργού.

Γιατί τα κομμάτια της  είναι σκόρπια;
Η Αντωνία Φλέγγα, έχοντας τελειώσει την Παιδαγωγική Ακαδημία και έχοντας διδάξει για πολλά χρόνια σε παιδιά και  ενήλικες ξαναμπαίνει στον ρόλο της φοιτήτριας.
Μετασχηματίζουσα μάθηση;
Τα τελευταία χρόνια έχουν αναπτυχθεί πολλές θεωρητικές προσεγγίσεις με σκοπό να αναλύσουν τον τρόπο με τον οποίο μαθαίνουν οι ενήλικες. Πολλοί μελετητές υποστηρίζουν ότι τα βιώματα παίζουν σημαντικό ρόλο στη μάθηση των ενηλίκων.
            Σύμφωνα με τον Mezirow, η μετασχηματίζουσα μάθηση συνδέεται άμεσα με την φύση, τον χαρακτήρα και τους σκοπούς της εκπαίδευσης ενηλίκων. Η επιδίωξη του κάθε ατόμου (ενήλικα) για απόκτηση της ικανότητας ερμηνείας της εμπειρίας, αποτελεί θεμέλιο της άποψης του Mezirow για το σκοπό της εκπαίδευσης.
Για τον Mezirow η μάθηση συνίσταται σε μια αλλαγή είτε των νοηματικών σχημάτων (που είναι συγκεκριμένες πεποιθήσεις, συναισθήματα, στάσεις και αξιακές κρίσεις), είτε των νοηματικών συνόλων-θεωρήσεων (που είναι ευρείες, γενικευμένες και προσανατολισμένες διαθέσεις). Οι εκπαιδευόμενοι ανακαλύπτουν νέες διαστάσεις της εμπειρίας και μέσα από αυτήν την διεργασία θα επέλθει η αλλαγή στην συμπεριφορά τους, θα φτάσουν σε νέους τρόπους σκέψης, νέες ικανότητες, νέες στάσεις. Σ’ αυτό το στάδιο οι μελετητές συνδέουν την εμπειρία με την αλλαγή, αναγνωρίζοντας έτσι την μετασχηματιστική δυνατότητα που έχει ο στοχασμός των εμπειριών.
Σύμφωνα με τον Μezirow κατά την παιδική και εφηβική ηλικία μέσω των εμπειριών μας, της διαδικασίας κοινωνικοποίησης και συναναστροφών με άλλα άτομα από την οικογένεια, το σχολείο, τη γειτονιά κλπ. αφομοιώνουμε αντιλήψεις και πρότυπα και υιοθετούμε πεποιθήσεις και πρακτικές ως αποτέλεσμα της αλληλεπίδρασης με το κοινωνικό-πολιτιστικό περιβάλλον μας.
Κατά την ενήλικη ζωή επιθυμούμε διαρκώς να κατανοήσουμε τη σημασία των βιωμάτων. Αυτό αποτελεί επιθυμία μάθησης. Οι διάφορες εμπειρίες που βιώνουμε ερμηνεύονται βάσει των θεωρήσεων που διαθέτουμε. Τις περισσότερες φορές μπορούμε να ελέγξουμε και να  επικυρώσουμε το νόημα μιας εμπειρίας με βάση τις πεποιθήσεις, τις αξίες και τα πρότυπα που έχουμε αποκτήσει στο παρελθόν. Κάποιες φορές όμως αυτά δεν επαρκούν για να ερμηνεύσουν μια εμπειρία. Εδώ ξεκινά ο μετασχηματισμός θεώρησης καθώς μέχρι χθες μια πεποίθηση ή/και μία πρακτική βοηθούσε να λύσουμε ένα πρόβλημα, σήμερα αποτυγχάνει να δώσει λύση ή ένα νέο αιφνιδιαστικό βίωμα («αποπροσανατολιστικό δίλλημα» όπως το ονομάζει ο Mezirow) πρέπει να γίνει κατανοητό και αντιμετωπίσιμο. ΄Ετσι ενεργοποιείται ο κριτικός στοχασμός για να διαπιστώσουμε αν αυτά που πιστεύαμε ισχύουν και σήμερα.
            Αυτή η διεργασία μπορεί να κινητοποιήσει μία αναθεώρηση των συγκεκριμένων αντιλήψεων που έχουμε για τον εαυτό μας και για τους άλλους μέχρι να μετασχηματιστεί η βαθύτερη δομή της θεώρησής μας. Για τον Μezirow αυτός είναι ο ουσιαστικός σκοπός εκπαίδευσης ενηλίκων.
            Είναι λοιπόν ο κριτικός στοχασμός που μέσα από την μετασχηματίζουσα μάθηση ώθησε την Αντωνία Φλέγγα στην δημιουργία αυτού του έργου; Ή ίσως μία κριτική στάση απέναντι στη μετασχηματίζουσα μάθηση μιας Εκπαιδευτικού από την θέση της φοιτήτριας;
Περιγραφή έργου
Πάνινη κούκλα – μαριονέτα  αποτελούμενη από υφασμάτινους δίσκους που περιέχουν αφρολέξ, ραμμένους  μεταξύ τους, σχηματίζοντας το σώμα της κούκλας. Το κεφάλι αποτελείται από ένα οβάλ, μεγαλύτερο σε μέγεθος ύφασμα με αφρολέξ στο εσωτερικό του. Τα μαλλιά αποτελούνται από ταινίες υφάσματος.
Τα υφάσματα που χρησιμοποιεί η Αντωνία είναι βαμβακερά καινούρια ή παλιά, από σεντόνια, τραπεζομάντηλα κλπ. που χρησιμοποιούσε καθημερινά και φέρουν μνήμες. Τα χρώματα που χρησιμοποιεί, ψυχρά στις αποχρώσεις του μπλε.
Μαρία Τοτού
8ο Εξάμηνο
3ο Εργαστήριο Ζωγραφικής
ΤΕΕΤ Φλώρινας

ΑΝΑΦΟΡΕΣ
Βεργίδης Δημήτρης, Κόκκος Αλέξης, (2010) Εκπαίδευση ενηλίκων: Διεθνείς προσεγγίσεις και ελληνικές διαδρομές. Αθήνα, Μεταίχμιο
Mezirow, J. και Συνεργάτες (2007) Η Μετασχηµατίζουσα Μάθηση, Αθήνα: Μεταίχµιο, κεφ. 1.
Λιντζέρης Παρασκευάς, Η Διεργασία της Μετασχηματίζουσας Μάθησης, ανακτήθηκε στις 22 Απριλίου 2016 από https://eclass.upatras.gr/modules/document/file.php/PN1453/M2.pdf
Παπακωνσταντίνου Αννα, Πως Μαθαίνουν οι Ενήλικες: Η Θεωρία της Μετασχηματίζουσας Μάθησης, ανακτήθηκε στις 22 Απριλίου 2016 από http://users.uoa.gr/~ivrettos/alkokkos/mathisi%20-ptuxiaki%20ergasia.pdf
https://en.wikipedia.org/wiki/Jack_Mezirow

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου