Σάββατο, 24 Μαΐου 2014

Η ψυχολογία των χρωμάτων στο marketing

Marketing. Αυτός ο τόσο ασαφής –για πολλούς- όρος που όμως είναι υπεύθυνος για πολλές από τις αγορές σου… Έχεις σκεφτεί ότι η επιστήμη του marketing έχει προχωρήσει σε τέτοιο βαθμό ώστε να λαμβάνει υπ’ όψιν της και να εκμεταλλεύεται και την παραμικρή λεπτομέρεια στην προσπάθειά της να σε πείσει να ανοίξεις το πορτοφόλι σου; Ποια μπορεί να ‘ναι αυτή η παραμικρή λεπτομέρεια; Τα χρώματα ας πούμε τα οποία, αποδεδειγμένα, παίζουν τεράστιο ρόλο στην ψυχολογία του καταναλωτή. Κάπως έτσι λοιπόν, σε συνεργασία με ερευνητές και ψυχολόγους, έχουν προκύψει αρκετά ενδιαφέροντα αποτελέσματα τα οποία ο μαρκετίστας που σέβεται τον εαυτό του γνωρίζει απ’ έξω κι ανακατωτά.

color-psychology

Όλα κίτρινα

Το κίτρινο, ας πούμε, είναι το πιο χαρούμενο, ψυχολογικά, χρώμα στη χρωματική παλέτα. Εσύ μπορεί να μην το είχες σκεφτεί αλλά όλο και κάπως θα σχετίζεται αυτό με τις πωλήσεις των… μολυβιών! Το ήξερες ότι το 75% των μολυβιών που πωλούνται στις ΗΠΑ είναι κίτρινου χρώματος; Το κίτρινο υποδηλώνει αισιοδοξία, βγάζει ζέστη και αποπνέει καθαρότητα. Το ίδιο μάλιστα συμβαίνει και με τα άλλα χρώματα: το κόκκινο, το μωβ, το μπλε, το πράσινο κ.α.. Στην εικόνα που ακολουθεί μπορείς μάλιστα να δεις λογότυπα εταιρειών και υπηρεσιών που σίγουρα θα γνωρίζεις και να καταλάβεις το πώς αυτά εντάσσονται σε χρωματικές κατηγορίες –βλέπεις μήπως στα λογότυπα τα στοιχεία του κυρίαρχου χρώματός τους;

Επιλέγοντας

Οι ψυχολόγοι βέβαια υποστηρίζουν ότι τα παραπάνω δεν αποτελούν πανάκεια καθώς τα συναισθήματα που αποπνέουν τα χρώματα βασίζονται στις προσωπικές εμπειρίες και τα βιώματα του καθενός. Ακόμα κι έτσι πάντως, δεν παύουν να αποτελούν έναν σημαντικό παράγοντα: έχει αποδειχθεί εξ’ άλλου πως σε ό,τι αφορά τις αποφάσεις που καλούνται να πάρουν επί τόπου και με πίεση χρόνου, οι καταναλωτές σκέφτονται με βάση το χρώμα στο 90% των περιπτώσεων! Δεδομένου δε πως ο άνθρωπος εμπιστεύεται brands που γνωρίζει, γίνεται εύκολα αντιληπτή η σημασία του χρώματος στην επιλογή λογοτύπου για ένα προϊόν ή υπηρεσία.
color-emotion-guide
Περί χρωμάτων, λογοτύπων και συναισθημάτων...
Ως εκ τούτου, στη δημιουργία ενός λογοτύπου, η επιλογή του χρώματος παίζει βασικό ρόλο. Έρευνες έχουν δείξει ότι αυτό που μετρά είναι η πρόβλεψη των αντιδράσεων του κοινού απέναντι στο χρώμα συγκριτικά με το προϊόν. Ανάλογα με την προσωπικότητα δηλαδή του brand και τα όσα αυτό θέλει να περάσει στο κοινό, πρέπει να επιλεχθεί και το κατάλληλο χρώμα. Εννοείται ότι το κάθε χρώμα μπορεί να παραπέμπει σε περισσότερα από ένα διαφορετικά πράγματα: τόσο η Timberland όσο και η Mint έχουν πράσινα λογότυπα, με την πρώτη να επικεντρώνεται στον eco-friendly χαρακτήρα της και τη δεύτερη απλά στη γαλήνη που βγάζει το χρώμα.

Άνδρες – Γυναίκες

Κάτι που θα πρέπει να έχεις υπ’ όψιν σου είναι οι διαφορές στις προτιμήσεις μεταξύ ανδρών και γυναικών. Τα περισσότερα αυτοκίνητα είναι χρώματος ασημί, μαύρου, γκρι και λευκού. Αναρωτήθηκες ποτέ γιατί π.χ. δεν βλέπεις να κυκλοφορούν ροζ τρυπάνια ή μωβ σφυριάΑκριβώς… Διότι το κάθε φύλο έχει και διαφορετικά χρώματα που προτιμά. Στα γραφήματα που ακολουθούν θα δεις ακριβώς τι προτιμούν άνδρες και γυναίκες και ενώ σε κάποια χρώματα υπάρχει ταύτιση απόψεων (στο καφέ π.χ. τα ποσοστά είναι 3% και 2%), σε άλλα η διαφορά είναι χαοτική (το μωβ παίρνει 23% στις γυναίκες ενώ στους άνδρες κάτω από 1%).
Σε γενικές γραμμές αυτό που ισχύει είναι πως οι άνδρες προτιμούν τα φωτεινά χρώματα ενώ οι γυναίκες τα απαλά. Αυτό που παίζει ρόλο για τους άνδρες είναι οι σκιές, ενώ για τις γυναίκες μετρούν οι αποχρώσεις.
gender-colors
Πηγή:Digitallife.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου