>
> > Πριν Μιλήσεις, Άκου.> Πριν Γράψεις, Σκέψου.> Πριν
Πληγώσεις, Νιώσε.> Πριν Μισήσεις, Αγάπησε.> Πριν τα Παρατήσεις,
Προσπάθησε.> Μα Πριν Πεθάνεις, ΖΗΣΕΕΕΕΕΕΕΕΕ!> > > >
“Ἀνήκω σὲ µία χώρα µικρή”( Ομιλία του Γιώργου Σεφέρη)> > > >
Εδώ και μήνες η Ελλάδα είναι στο πραιτώριο. Χλευάζεται και>
κατασυκοφαντείται. Αναίσχυντοι αργυραμοιβοί την παίζουν στα ζάρια.>
Προσβάλλουν τους ανθρώπους της, αμφισβητούν την ιστορία της και τον>
πολιτισμό της. Όποια εφημερίδα και να ανοίξεις, μας έχουν κατατάξει>
στα «σκουπίδια». Μας θεωρούν ένα περιττό βάρος, από το οποίο>
όλοιθέλουν να απαλλαγούν, αλλά δεν ξέρουν ακόμα πώς.> Ε, λοιπόν, η
Ελλάδα δεν είναι για τα σκουπίδια!> Δεν είμαστε οι Έλληνες
διεφθαρμένοι και τεμπέληδες. Χαβαλέδες ήμασταν> για πολύ καιρό.
Βάλαμε τον αυτόματο πιλότο. Ένας φτωχός λαός, που> γνώρισε την
αφθονία και παρασύρθηκε γιατί νόμισε πως θα κρατήσει για> πάντα.
Πίστεψε και στα «ψεύτικα τα λόγια τα μεγάλα» κάποιων> αδίστακτων
πολιτικάντηδων. Για την ακρίβεια ίσως στην Ελλάδα υπάρχουν> λιγότεροι
διεφθαρμένοι και τεμπέληδες απ’ ότι σε πολλές άλλες χώρες.> Και τώρα
ήρθε η ώρα του λογαριασμού. Είναι μια δύσκολη ώρα, αλλά δεν> ήρθε το
τέλος.> Όμως, ευτυχώς ακόμα στην Ελλάδα το 15% του πληθυσμού της δεν
ζει με κουπόνια.> Ευτυχώς ακόμα στην Ελλάδα, κάθε ελληνόπουλο έχει
δωρεάν πρόσβαση στο> Πανεπιστήμιο.> Ευτυχώς ακόμα στην Ελλάδα
έχουμε ένα, έστω ημιτελές, αλλά έχουμε σύστημα υγείας.> Ευτυχώς ακόμα
στην Ελλάδα έχουμε ένα κράτος που έχει μια μεγάλη> περιουσία. Άλλα
κράτη δεν έχουν τίποτα. Αυτήν βλέπουν και> ξερογλύφονται.> Ευτυχώς
ακόμα στην Ελλάδα οι γονείς βοηθάνε τα παιδιά τους και εκείνα> τους
γονείς τους.> Ευτυχώς, η μικρή και φτωχή Ελλάδα δεν ήταν απούσα από
καμιά μεγάλη> μάχη για την ελευθερία. Και έδινε το είναι της, όταν οι
άλλοι είχαν> ήδη παραδώσει και την ψυχή και το πνεύμα.> Ευτυχώς
ακόμα, η Ελλάδα έχει μέλλον.> Έβλεπα εκείνα τα κορίτσια της Εθνικής
Ομάδος Πόλο, να ανεβαίνουν στον> Όλυμπο, μες τη «φωλιά του Δράκου»,
και είπα , πως δεν χάθηκε η> ελπίδα. Υπάρχει ακόμα το μέταλλο του
νικητή.> Η Ελλάδα έχει μέλλον, γιατί στη μακραίωνα ιστορία της κάθε
μεγάλη ήττα> και καταστροφή, αντί να την αφανίσει, την
ανάσταινε!> Γιατί τα γράφω αυτά; Μου τηλεφώνησαν κάποιοι «φίλοι» απ’
το εξωτερικό> και μας ….νεκρολογούσαν! Είναι απ’ τα κοράκια που
έχουν στοιχηματίσει> στην πτώχευσή μας και ανησυχούν μήπως και χάσουν
τα λεφτά τους! Και> βιάζονται! Τόσο πολύ θύμωσα που έκλεισα το
τηλέφωνο. Ύστερα τους> έστειλα το κείμενο που ακολουθεί….> >
“Ἀνήκω σὲ µία χώρα µικρή.> Ἕνα πέτρινο ἀκρωτήρι στὴ Μεσόγειο, ποὺ δὲν
ἔχει ἄλλο ἀγαθὸ παρὰ τὸν> ἀγώνα τοῦ λαοῦ, τὴ θάλασσα, καὶ τὸ φῶς τοῦ
ἥλιου.> Εἶναι µικρὸς ὁ τόπος µας, ἀλλὰ ἡ παράδοσή του εἶναι τεράστια
καὶ τὸ> πράγµα ποὺ τὴ χαρακτηρίζει εἶναι ὅτι µᾶς παραδόθηκε χωρὶς
διακοπή.> Ἡ ἑλληνικὴ γλῶσσα δὲν ἔπαψε ποτὲ της νὰ µιλιέται. Δέχτηκε
τὶς> ἀλλοιώσεις ποὺ δέχεται καθετὶ ζωντανό, ἀλλὰ δὲν παρουσιάζει
κανένα> χάσµα.> Ἄλλο χαρακτηριστικὸ αὐτῆς τῆς παράδοσης εἶναι ἡ
ἀγάπη της γιὰ τὴν> ἀνθρωπιά, κανόνας της εἶναι ἡ δικαιοσύνη.> Στὴν
ἀρχαία τραγωδία, τὴν ὀργανωµένη µὲ τόση ἀκρίβεια, ὁ ἄνθρωπος ποὺ>
ξεπερνᾶ τὸ µέτρο, πρέπει νὰ τιµωρηθεῖ ἀπὸ τὶς Ἐρινύες.> Ὅσο γιὰ µένα
συγκινοῦµαι παρατηρώντας πὼς ἡ συνείδηση τῆς δικαιοσύνης> εἶχε τόσο
πολὺ διαποτίσει τὴν ἑλληνικὴ ψυχή, ὥστε νὰ γίνει κανόνας τοῦ>
φυσικοῦκόσµου.> Καὶ ἕνας ἀπὸ τοὺς διδασκάλους µου, τῶν ἀρχῶν τοῦ
περασµένου αἰώνα,> γράφει: «… θὰ χαθοῦµε γιατί ἀδικήσαµε …».>
Αὐτὸς ὁ ἄνθρωπος ἦταν ἀγράµµατος. Εἶχε µάθει νὰ γράφει στὰ τριάντα>
πέντε χρόνια τῆς ἡλικίας του. Ἀλλὰ στὴν Ἑλλάδα τῶν ἡµερῶν µας, ἡ>
προφορικὴ παράδοση πηγαίνει µακριὰ στὰ περασµένα ὅσο καὶ ἡ γραπτή.
Τὸ> ἴδιο καὶ ἡ ποίηση.> Εἶναι γιὰ µένα σηµαντικὸ τὸ γεγονὸς ὅτι ἡ
Σουηδία θέλησε νὰ τιµήσει> καὶ τούτη τὴν ποίηση καὶ ὅλη τὴν ποίηση
γενικά, ἀκόµη καὶ ὅταν> ἀναβρύζει ἀνάµεσα σ’ἕνα λαὸ περιορισµένο.>
Γιατί πιστεύω πὼς τοῦτος ὁ σύγχρονος κόσµος ὅπου ζοῦµε, ὁ>
τυρρανισµένος ἀπὸ τὸ φόβο καὶ τὴν ἀνησυχία, τὴ χρειάζεται τὴν
ποίηση.> Ἡ ποίηση ἔχει τὶς ρίζες της στὴν ἀνθρώπινη ἀνάσα – καὶ τί
θὰ> γινόµασταν ἂν ἡ πνοή µας λιγόστευε;> Εἶναι µία πράξη
ἐµπιστοσύνης – κι ἕνας Θεὸς τὸ ξέρει ἂν τὰ δεινά µας> δὲν τὰ χρωστᾶµε
στὴ στέρηση ἐµπιστοσύνης.> Παρατήρησαν, τὸν περασµένο χρόνο γύρω ἀπὸ
τοῦτο τὸ τραπέζι, τὴν πολὺ> µεγάλη διαφορὰ ἀνάµεσα στὶς ἀνακαλύψεις
τῆς σύγχρονης ἐπιστήµης καὶ> στὴλογοτεχνία. παρατήρησαν πὼς ἀνάµεσα
σ’ ἕνα ἀρχαῖο ἑλληνικὸ δράµα> καὶ ἕνα σηµερινό, ἡ διαφορὰ εἶναι λίγη.
Ναί, ἡ συµπεριφορὰ τοῦ> ἀνθρώπου δὲ µοιάζει νὰἔχει ἀλλάξει βασικά.
Καὶ πρέπει νὰ προσθέσω πὼς> νιώθει πάντα τὴν ἀνάγκη ν’ ἀκούσει τούτη
τὴν ἀνθρώπινη φωνὴ ποὺ> ὀνοµάζουµε ποίηση. Αὐτὴ ἡ φωνὴ ποὺ κινδυνεύει
νὰ σβήσει κάθε στιγµὴ ἀπὸ> στέρηση ἀγάπης καὶ ὁλοένα ξαναγεννιέται.
Κυνηγηµένη, ξέρει ποὺ νὰ> ’βρει καταφύγιο, ἀπαρνηµένη, ἔχει τὸ
ἔνστικτο νὰ πάει νὰ ριζώσει στοὺς> πιὸ ἀπροσδόκητους τόπους. Γι’ αὐτὴ
δὲν ὑπάρχουν µεγάλα καὶ µικρὰ µέρη> τοῦ κόσµου. Τὸ βασίλειό της
εἶναι στὶς καρδιὲς ὅλων τῶν ἀνθρώπων τῆς> γῆς. Ἔχει τὴ χάρη ν’
ἀποφεύγει πάντα τὴ συνήθεια, αὐτὴ τὴ βιοµηχανία.> Χρωστῶ τὴν
εὐγνωµοσύνη µου στὴ Σουηδικὴ Ἀκαδηµία ποὺ ἔνιωσε αὐτὰ τὰ> πράγµατα,
ποὺ ἔνιωσε πὼς οἱ γλῶσσες, οἱ λεγόµενες περιορισµένης> χρήσης, δὲν
πρέπει νὰ καταντοῦν φράχτες ὅπου πνίγεται ὁ παλµὸς τῆς> ἀνθρώπινης
καρδιᾶς, ποὺ ἔγινε ἕνας Ἄρειος Πάγος ἱκανός νὰ κρίνει µὲ> ἀλήθεια
ἐπίσηµη τὴν ἄδικη µοίρα τῆς ζωῆς, γιὰ νὰ θυµηθῶ τὸν Σέλλεϋ,> τὸν
ἐµπνευστή, καθώς µᾶς λένε, τοῦ Ἀλφρέδου Νοµπέλ, αὐτοῦ τοῦ ἀνθρώπου>
ποὺ µπόρεσε νὰ ἐξαγοράσει τὴνἀναπόφευκτη βία µὲ τὴ µεγαλοσύνη τῆς>
καρδιᾶς του.> Σ’ αὐτὸ τὸν κόσµο, ποὺ ὁλοένα στενεύει, ὁ καθένας µας
χρειάζεται ὅλους> τούς ἄλλους. Πρέπει ν’ ἀναζητήσουµε τὸν ἄνθρωπο,
ὅπου καὶ νὰ> βρίσκεται.> Ὅταν στὸ δρόµο τῆς Θήβας, ὁ Οἰδίπους
συνάντησε τὴ Σφίγγα, κι αὐτὴ τοῦ> ἔθεσε τὸ αἴνιγµά της, ἡ ἀπόκρισή
του ἦταν: ὁ ἄνθρωπος. Τούτη ἡ ἁπλὴ> λέξη χάλασε τὸ τέρας. Ἔχουµε
πολλὰ τέρατα νὰ καταστρέψουµε. Ἂς> συλλογιστοῦµε τὴν ἀπόκριση τοῦ
Οἰδίποδα.»> > > Ομιλία του Γιώργου Σεφέρη κατά την τελετή
παραλαβής του Βραβείου> Νόμπελ Λογοτεχνίας, 11 Δεκεμβρίου 1963>
Σαν να το είπε χθές!
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου