Το Εργαστήριο Γλυπτικής του Τ.Ε.Ε.Τ. &
ο γλύπτης - Επίκουρος Καθηγητής Έκτωρ Παπαδάκης,
σας προσκαλούν στις διαλέξεις της κριτικού & ιστορικού τέχνης κ.Αθηνάς Σχινά:
1) την Τετάρτη 23/5/2012, στις 13:00, στην Αίθουσα "Μεγαλέξαντρος" του κεντρικού κτιρίου του Τ.Ε.Ε.Τ. Φλώρινας,
με θέμα: "Βασικές Αρχές & Σύγχρονες Εκφραστικές Δυνατότητες στη Γλυπτική" &
2) την Πέμπτη 24/5/2012, στις 13:00, στην Αίθουσα "Μεγαλέξαντρος" του κεντρικού κτιρίου του Τ.Ε.Ε.Τ. Φλώρινας,
με θέμα: "Σύγχρονες Ελληνίδες Εικαστικές Δημιουργοί".
ο γλύπτης - Επίκουρος Καθηγητής Έκτωρ Παπαδάκης,
σας προσκαλούν στις διαλέξεις της κριτικού & ιστορικού τέχνης κ.Αθηνάς Σχινά:
1) την Τετάρτη 23/5/2012, στις 13:00, στην Αίθουσα "Μεγαλέξαντρος" του κεντρικού κτιρίου του Τ.Ε.Ε.Τ. Φλώρινας,
με θέμα: "Βασικές Αρχές & Σύγχρονες Εκφραστικές Δυνατότητες στη Γλυπτική" &
2) την Πέμπτη 24/5/2012, στις 13:00, στην Αίθουσα "Μεγαλέξαντρος" του κεντρικού κτιρίου του Τ.Ε.Ε.Τ. Φλώρινας,
με θέμα: "Σύγχρονες Ελληνίδες Εικαστικές Δημιουργοί".
Αθηνά Σχινά: Ο άνθρωπος που ανέδειξε το Ίδρυμα Κυδωνιέως στην Άνδρο |
Πέμπτη, 15 Νοέμβριος 2007 02:00 |
Την πολιτιστική ακτινοβολία της Άνδρου κανείς δεν μπορεί να την αμφισβητήσει. Χρόνια τώρα το όνομα του νησιού έχει συνδεθεί με τα μεγάλα Μουσεία και τα αξιόλογα καλλιτεχνικά δρώμενα που προσελκύουν επισκέπτες από όλο τον κόσμο. Αξίζει όμως κανείς να αναφέρει πως αυτή την πολιτιστική ακτινοβολία η Άνδρος την οφείλει σε σημαντικούς ανθρώπους που καταθέτουν το επίπεδο των γνώσεων τους, την ψυχή τους, την ζωή τους ολόκληρη για τη διοργάνωση αυτών των καλλιτεχνικών γεγονότων και τον πνευματικό διαφωτισμό του νησιού, αλλά και ολόκληρου του κόσμου, αφού άλλωστε την Άνδρο δεν την επισκέπτονται μόνο Έλληνες.
Αυτοί οι μεσάζοντες, μεταξύ κοινού και καλλιτεχνών, είναι άνθρωποι ξεχωριστοί, που πολλές φορές δεν φαίνονται οι ίδιοι, γιατί αυτό που τους ενδιαφέρει δεν είναι η προβολή-δεν την έχουν ανάγκη άλλωστε-αλλά η ουσία, η αναγνώριση και θετική ανταπόκριση του ποιοτικού τους έργου. Οι άνθρωποι αυτοί εργάζονται για να φέρουν την Τέχνη κοντά στον κόσμο, κάνοντας την κατανοητή και οικεία, μεταφέροντας μηνύματα που ποτέ ίσως δεν θα αντιλαμβανόταν διαφορετικά το φιλότεχνο κοινό.
Μαζί με τους καλλιτέχνες βοηθούν στο να διατηρείται αναμμένη η σπίθα της πνευματικής ζωής, μεταφράζοντας τον ζωγραφικό ή άλλου είδους καλλιτεχνικό κώδικα σε εύληπτα νοήματα.
Τα υπέροχα εκθέματα που θαυμάζουμε κάθε χρόνο στο Ίδρυμα Πέτρου και Μαρίκας Κυδωνιέως είναι αποτέλεσμα της εκλεκτής επιλογής της Κριτικού και Ιστορικού Τέχνης, αλλά και Επιμελήτριας του Ιδρύματος Αθηνάς Σχινά, η οποία αναλαμβάνει και διοργανώνει τις εκθέσεις στο Ίδρυμα, φέρνοντας στην Άνδρο σημαντικούς εκπροσώπους του καλλιτεχνικού χώρου.
Η Αθηνά Σχινά είναι εκείνη που εκφράζει με λόγια αυτά που λένε με τις δημιουργίες τους οι γλύπτες και οι ζωγράφοι, εκφράζοντας την εσωτερική τους φωνή, με αμέριστη αγάπη και ενδιαφέρον για την ευαίσθητη, αλλά και πολύπλοκη καλλιτεχνική ψυχή, την οποία γνωρίζει πλέον πολύ καλά. Δεν απευθύνεται όμως μόνο στην ψυχή του καλλιτέχνη, αλλά και κάθε ανθρώπου που αποζητά τον διάλογο με την Τέχνη.
Όπως μας λέει, επιθυμεί να συμβάλλει με την δουλειά της στην ποιοτική αναβάθμιση της Άνδρου και της ζωής των κατοίκων της, τους οποίους εκτιμά και αγαπά ιδιαίτερα.
Η Αθηνά Σχινά, Κριτικός και Ιστορικός Τέχνης, ανήκει στο Ερευνητικό και Διδακτικό Προσωπικό της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών, στον τομέα Αρχαιολογίας και Ιστορίας της Τέχνης. Είναι απόφοιτος του Αμερικανικού Κολλεγίου (PierceCollege), ενώ έχει τελειώσει Ελληνική, Αγγλική Γλώσσα και Λογοτεχνία, Ιστορία και Αρχαιολογία στην Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών. Ακόμη είναι πτυχιούχος του Ωδείου Αθηνών και της Ανωτέρας Σχολής Ξεναγών Αθηνών, ενώ έχει κάνει μεταπτυχιακές σπουδές Ιστορίας και Μεθοδολογίας της Ευρωπαϊκής Τέχνης στην Γαλλία και στο Πανεπιστήμιο Princeton των ΗΠΑ (εξειδίκευση στη Νεώτερη και Σύγχρονη Τέχνη).
Είναι επίσης εταίρος της Διεθνούς Ένωσης Κριτικών και Ιστορικών Τέχνης, ενώ μέχρι πρόσφατα ανήκε στο Διοικητικό Συμβούλιο της Ελληνικής Εθνικής Επιτροπής της UNESCO (τομέας Πολιτισμού, 1986-1998).
Ακόμη από το 1981 μέχρι σήμερα, διδάσκει Ιστορία της Τέχνης στην Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών. Όσον αφορά την πλούσια επαγγελματική της δραστηριότητα, αναφερόμενοι στις πιο σημαντικές της δουλειές, υπήρξε συνεργάτης της ΕΡΑ 1 (1988-1995), αλλά και στην ΕΡΤ (ΕΤΙ) όπου είχε αναλάβει τις "Δέκα Ζωγραφικές Εποχές", για τις δεκαετίες 193Ο-'6Ο-'9Ο.
Στο πλαίσιο του θεσμού των Ελευθέρων Ανοιχτών Πανεπιστημίων του ΥΠΠΟ (1980-1988) έδωσε διαλέξεις σε όλες τις συνεργαζόμενες πόλεις της Ελλάδας και του εξωτερικού με θέματα της ειδικότητας της. Έχει διδάξει ακόμη στη ΧΕΝ (Ευρωπαϊκό και Ελληνικό Πολιτισμό), έχει συνεργαστεί με το Ίδρυμα ΔΕΣΤΕ (Σύγχρονη Τέχνη, 1992-1995) το Ευρωπαϊκό Πολιτιστικό Κέντρο Δελφών, ενώ εκπροσώπησε το 1992 την χώρα μας στην VIIGermination για νέους καλλιτέχνες στην Grenoble της Γαλλίας με Πανευρωπαϊκή συμμετοχή.
Σήμερα είναι σύμβουλος του Μουσείου Φυσικής Ιστορίας και Πολιτιστικής Περιβαλλοντικής Παιδείας Γουλανδρή, αναπληρωματικό μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της Εθνικής Πινακοθήκης και διευθύνει το Ίδρυμα Κυδωνιέως της Άνδρου, ως Επιμελήτρια επιλέγοντας, φροντίζοντας και διοργανώνοντας εικαστικές εκθέσεις σημαντικών νεοελλήνων δημιουργών. Έχει ακόμα διοργανώσει και συγγράψει τον κατάλογο της έκθεσης "ΓΕΦΥΡΕΣ" για τον δήμο Κορθίου όπου συμμετείχαν ξένοι και έλληνες καλλιτέχνες από τις 5 ηπείρους (19991).
Ως Κριτικός και Ιστορικός Τέχνης έχει συγγράψει μέχρι σήμερα περισσότερα από 500 κείμενα για εικαστικές εκθέσεις σε καταλόγους καλλιτεχνών. Έχει ακόμη συνεργαστεί κατά καιρούς με πολύ σημαντικές εφημερίδες και περιοδικά όπως ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, ΠΡΩΤΗ, ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ, ΕΨΙΛΟΝ ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑΣ, ΑΠΟΓΕΥΜΑΤΙΝΗ, ΓΡΑΜΜΑΤΑ ΚΑΙ ΤΕΧΝΕΣ. ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ, ΖΥΓΟΣ, ΠΕΡΙΤΕΧΝΩΝ, ART & CULTURE κ.α.
Ως θεωρητικός Τέχνης, εκφράζοντας την εσωτερική φωνή του καλλιτέχνη και ερμηνεύοντας το έργο του έχει συγγράψει πάρα πολλά βιβλία για σημαντικούς καλλιτέχνες όπως ο Σωτήρης Σόρογκας, ο Γιάννης Τσαρούχης, ο Γιάννης Ψυχοπαίδης, ο Χρήστος Μποκόρος (Τοπία της Ενδοχώρας - Έκδοση Ιδρύματος Κυδωνιέως 2000) και πολλοί άλλοι.
-Έρχεστε χρόνια στην Άνδρο κα Σχινά ως Επιμελήτρια του Ιδρύματος Π. & Μ. Κυδωνιέως.
Διαπιστώσαμε, ωστόσο, σε μια πρώτη έρευνα που έκανε η εφημερίδα μας, πως είναι πολλοί εκείνοι που γνωρίζουν και ακόμη περισσότεροι είναι όσοι αγνοούν τι ακριβώς κάνετε. Εσείς, από πότε γνωρίζετε το νησί μας και πόσο καλά από την δική σας πλευρά το ξέρετε;
Πριν έρθω επαγγελματικά στην Άνδρο, που είχα την τιμή να μου ανατεθεί η Επιμέλεια του Ιδρύματος Π.&Μ., Κυδωνιέως (1995), γνώριζα ελάχιστα το νησί, κυρίως από την αρχαιολογική σκοπιά και τις φυσικές του ομορφιές. Κι αυτή ακόμη η γνωριμία όμως ήταν περιορισμένη.
-Ποια είναι η ιδιότητα σας και πώς έγινε η πρώτη σας επαφή με το Ίδρυμα Π.&Μ. Κυδωνιέως;
Είμαι Κριτικός & Ιστορικός Τέχνης. Παράλληλα εργάζομαι στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, από το 1981, διδάσκοντας Ιστορία της Τέχνης στον τομέα Αρχαιολογίας και Ιστορίας της Τέχνης. Με την επιστημονική αρθρογραφία και την δοκιμιογραφία, γύρω από τα έργα ξένων και ελλήνων νεώτερων και σύγχρονων καλλιτεχνών, ασχολούμαι από τα τέλη της δεκαετίας του 70. Η πρώτη μου επαφή με το Ίδρυμα Π.&Μ. Κυδωνιέως έγινε στην αρχή της σύστασης των πολιτιστικών του εκδηλώσεων. Θυμάμαι πως με την υπόδειξη του καλλιτέχνη Αντώνη Μιχαηλίδη, με γνώρισε η εικαστική δημιουργός και Ανδριώτισσα Καλλιόπη Οικονομάκου, η οποία θέλησε να την βοηθήσω σε μια πολύ ωραία έκθεση έργων της που παρουσίασε το 1994 στο Ίδρυμα Π.&Μ. Κυδωνιέως. Πράγματι δέχθηκα και εκείνη η εκδήλωση πήγε πολύ καλά. Τότε με γνώρισε ο Πρόεδρος και ορισμένα μέλη του Δ.Σ. του Ιδρύματος. Είχα ήδη μια μεγάλη, θέλω να πιστεύω, εμπειρία στην διοργάνωση και στην παρουσίαση εκθέσεων, τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό. Είχα επίσης τις απαιτούμενες σπουδές. Και αισθανόμενη επαρκής, δέχθηκα τότε την πρόταση του Ιδρύματος να αναλάβω να συγκροτήσω την φυσιογνωμία των πολιτιστικών του εκδηλώσεων και του στίγματος που έπρεπε αυτές να έχουν. Κατευθύνθηκα με κριτήριο πάντοτε την ποιότητα και τις υπεύθυνες επιλογές καλλιτεχνών και έργων, έτσι ώστε να διαμορφωθεί ένας άξονας, κατ' αρχήν ευαισθητοποίησης και ενημέρωσης του κοινού γύρω από ζητήματα που αφορούν την μεταπολεμική εικαστική έκφραση.
-Γιατί στο Ίδρυμα Κυδωνιέως αποφασίσατε να ασχοληθείτε με την μεταπολεμική εικαστική έκφραση, όπως λέτε:
Διότι στην Χώρα της Άνδρου, όπως γνωρίζετε, λειτουργεί επιτυχημένα εδώ και χρόνια το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Γουλανδρή, φέρνοντας συνήθως εκθέσεις ξένων πολύ σημαντικών καλλιτεχνών, οι οποίοι αφορούν κυρίως την προπολεμική εικαστική έκφραση. Έπρεπε βασικά να διαφοροποιήσω τους άξονες και τις χρονικές περιόδους. Στο Μουσείο Γουλανδρή παρουσιάζονται μοντέρνοι καλλιτέχνες, ενώ το Ίδρυμα Κυδωνιέως παρουσιάζει σύγχρονους δημιουργούς.
-Ποια είναι η διαφορά του μοντέρνου από το σύγχρονο;
Σωστή και ουσιαστική ερώτηση. Στην γλώσσα μας το μοντέρνο και το σύγχρονο θεωρούνται συνώνυμα. Στις ευρωπαϊκές όμως γλώσσες είναι τελείως διαφορετικό πράγμα το modern από το contemporary. Τις δύο αυτές έννοιες και τα περιεχόμενα τους τα χωρίζει ο Β1 Παγκόσμιος Πόλεμος και οι ιδεολογικές αλλά και οι αισθητικές αλλαγές που η μεγάλη εκείνη εμπειρία δημιούργησε σε όλο το φάσμα της πραγματικότητας. Ύστερα, για να γυρίσω στο δικό μου πρόβλημα και στην εργασία που είχα συγκεκριμένα να κάνω, έπρεπε να λάβω υπόψιν μου και μια άλλη παράμετρο. Αυτή ήταν πως το μεν είναι μουσείο και λειτουργεί με τις ανάλογες προδιαγραφές, ενώ το άλλο είναι ίδρυμα, δεν είναι ούτε γκαλερί ούτε πινακοθήκη.
-Τι σημαίνει αυτό και ποιες είναι οι διαφορές;
Όταν έχεις αναλάβει να βάλεις τις βάσεις ενός Ιδρύματος Τέχνης και Πολιτισμού, το ζήτημα θεωρώ πως σου παρέχει ορισμένες ελευθερίες και παράλληλα άλλες τόσες δεσμεύσεις. Ένα ίδρυμα δεν είναι ένας χώρος που τον επισκέπτεσαι προκειμένου να ενημερωθείς για κάτι καινούργιο στην Τέχνη και αν θες να αποκτήσεις, βάσει των ενδιαφερόντων σου, κάποια έργα, όπως συμβαίνει σε μια γκαλερί. Από την άλλη πλευρά ένα ίδρυμα δεν είναι Μουσείο που μπορεί να παρουσιάσει έναν καλλιτέχνη η έργα τέχνης ήδη καταξιωμένα. Ένα ίδρυμα επίσης δεν είναι πινακοθήκη, έτσι ώστε να δεσμεύεται χρονολογικά ένας Επιμελητής, προκειμένου στην ενότητα των έργων που παρουσιάζει, να μην παραλείψει κάποιον καλλιτέχνη, ακολουθώντας φυσικά μια περιοδολόγηση ή μια τάση της Τέχνης, στην ιστορική της πορεία. Ένα ίδρυμα, οφείλει, πιστεύω και πρέπει, να είναι ένας ζωντανός οργανισμός. Το Ίδρυμα Κυδωνιέως παρουσιάζει καλλιτέχνες της σύγχρονης μεταπολεμικής τέχνης. Επέλεξα καλλιτέχνες που να είναι ζωντανοί, δημιουργικοί και να παρουσιάζουν πάντοτε μαζί με παλαιότερα τους έργα, σύγχρονες δημιουργίες τους ή άγνωστες στο κοινό, προκειμένου ο θεατής να έχει κίνητρα να επισκεφθεί την έκθεση για να γνωρίσει νέα έργα, έστω και αν ξέρει ορισμένα από τα παλιά.
Προσπάθησα επίσης τα παλαιότερα μαζί με τα νέα έργα του κάθε παρουσιαζόμενου καλλιτέχνη, να τα προβάλλω μέσα από ένα νέο πρίσμα και ένα καινούργιο σκεπτικό, το οποίο διακρίνεται στην εκθεσιακή αντίληψη και κυρίως στα μεγάλα επί το πλείστον και θεωρητικά κατά τα άλλα κείμενα των καταλόγων που γράφω, με την απαιτούμενη τεκμηρίωση τους. Τα κείμενα μου πιστεύω πως διαθέτουν πυκνότητα νοημάτων και ευληπτότητα, χωρίς υπεραπλουστεύσεις, διότι τα υπογράφω με τη διπλή μου ιδιότητα ως Κριτικού & Ιστορικού Τέχνης.
-Οι εκθέσεις που έχετε παρουσιάσει στο Ίδρυμα Κυδωνιέως από το 1995 μέχρι σήμερα, έχουν άλλες λιγότερο και άλλες περισσότερο εντυπωσιάσει το κοινό, καθώς και οι Κατάλογοι για όσους τους έχουν δει και διαβάσει.
Σας ευχαριστώ. Θέλω να γνωρίζετε, τόσο εσείς όσο και οι αναγνώστες σας, πως ποτέ δεν επεδίωξα να κολακεύσω το κοινό ή να ευχαριστήσω το πρόχειρο γούστο, ας πούμε. Θα μπορούσα αν ήθελα να παρουσιάζω εκθέσεις κερδίζοντας τις εντυπώσεις και να είναι όλοι χαρούμενοι κι ευτυχισμένοι με επιδερμικές "ιστορίες". Δεν θέλησα και κυρίως δεν καταδέχθηκα να κάνω ευκολίες. Ήθελα με την αφορμή αυτή να ευχαριστήσω τον Πρόεδρο και το Δ.Σ., του Ιδρύματος Κυδωνιέως για την εμπιστοσύνη που μου έδειξαν από την αρχή. Σεβόμενη αυτή τους την εμπιστοσύνη και την καλή συνεργασία που έχουμε ως προς την υλοποίηση των προγραμμάτων αυτών μπορώ και κάνω την δουλειά μου.
-Αυτές οι εκθέσεις που κάνετε, έχουν κάποιον άξονα; Πώς επιλέγετε τους καλλιτέχνες;
Έβαλα ως αρχικό άξονα, από το ξεκίνημα της εκθεσιακής λειτουργίας του Ιδρύματος, το ζήτημα των Ρεαλισμών. Θα μου πείτε, γιατί. Διότι είναι μια από τις πιο ευνόητες υποτίθεται έννοιες, ο Ρεαλισμός και παράλληλα μια από τις πλέον παρεξηγημένες. Στα νεώτερα χρόνια έγιναν πολλές επαναστάσεις στην Τέχνη και την Σκέψη, με όχημα τον Ρεαλισμό. Ο Ρεαλισμός, από την άλλη πλευρά, κατηγορήθηκε όχι λίγες φορές για κομφορμισμό και συντηρητισμό, σε σχέση με τις λεγόμενες πρωτοπορίες. Φυσικά, όπως σας είπα, ένα ίδρυμα δεν είναι ούτε μουσείο, ούτε πινακοθήκη, ούτε γκαλερί. Επέλεξα λοιπόν καλλιτέχνες που συνέβαλαν με το έργο τους στην διαμόρφωση του "Νέου Ρεαλισμού", του "Κριτικού Ρεαλισμού", καθώς και των σύγχρονων εκδοχών του, χωρίς φυσικά να θέλω να εξαντλήσω τον κατάλογο των ονομάτων τους. Επέλεξα χαρακτηριστικές περιπτώσεις για να δώσω μέρος από το μεγάλο φάσμα των Ρεαλιστών, διαλύοντας τις προκαταλήψεις. Και στην συνέχεια βλέπουμε.
-Ποιο είναι για σας το ζητούμενο;
Το ζητούμενο για μένα, αν θέλετε είναι αυτές οι εκθέσεις να δώσουν αφορμή για να ανοιχτεί ένας διάλογος. Για να δούμε, επιτέλους, μέσα από την "εικόνα" ή πέρα από αυτήν τι συμβαίνει με τα προβλήματα που εκείνη θίγει σχετικά με το παρελθόν και το παρόν μας, τις ιδεολογίες, την ηθική και αισθητική τους διάσταση, καθώς και το κοινωνικό/πολιτικό πλαίσιο στο οποίο παραπέμπουν.
-Βλέπουμε ότι το σύνολο των εκθέσεων που παρουσιάζετε στο Ίδρυμα Κυδωνιέως, ονομάζονται "Πλόες". Τι σχέση έχει η ναυτιλία με τις εκθέσεις;
Προσπάθησα, στο Ίδρυμα Κυδωνιέως, να δημιουργήσω έναν εικαστικό θεσμό. Μέσα από έναν θεσμό, λειτουργούν καλύτερα τα πράγματα και ο ίδιος ο θεσμός υπαγορεύει την συνέπεια και συνέχεια του, αλλά και την φυσιογνωμία των εκδηλώσεων. Ανάλογες κινήσεις έχω κάνει (για διαφορετικούς στόχους και με άλλα περιεχόμενα), στην Λάρισα, συγκεκριμένα στο εκεί Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης που είναι ενταγμένο στο Δίκτυο Πολιτιστικών Πόλεων του ΥΠΠΟ και υποστηρίζεται παράλληλα από την Τοπική Αυτοδιοίκηση. Στην Λάρισα ονόμασα τον εικαστικό εκείνο θεσμό "Δρομολόγιο" και υφίσταται μέχρι σήμερα. Στο Ίδρυμα Τοπάλή" της Πάτρας επίσης, με το οποίο συνεργάζομαι, ονόμασα τον εκεί εικαστικό θεσμό "Πάτρια Εδάφη". Και οι δύο θεσμοί δραστηριοποιούνται με επιτυχία και κατορθώνουν κάθε χρόνο να ανταποκρίνονται με ποιότητα στις αρχές δεοντολογίας τους με πολύ καλή αποτελεσματικότητα.
Για την Άνδρο σκέφτηκα τους "Πλόες". Είναι ναυτικός όρος και το νησί είναι εξοικειωμένο με αυτόν. Οι "Πλόες" όμως λειτουργούν και μεταφορικά. Πρόκειται για διαδρομές και πλεύσεις στον χώρο των πνευματικών και αισθητικών αναζητήσεων. Πάντοτε, αν προσέξατε αριθμώ αυτούς τους "Πλόες" στο έντυπο υλικό των εικαστικών εκδηλώσεων του Ιδρύματος και έτσι αναζητά κανείς πιο εύκολα το παρελθόν του θεσμού και την συνέχεια του. Κάθε έκθεση άλλωστε, λειτουργεί και αυτοδύναμα, αφ' ης στιγμής δίνω επιπλέον και έναν υπότιτλο σε κάθε ενότητα παρουσιαζόμενων έργων, όπως εφέτος στην έκθεση του Χρήστου Μποκόρου που ο υπότιτλος της είναι "Τα Τοπία της Ενδοχώρας".
Κανένας ωστόσο θεσμός, δεν εγγυάται την ποιότητα ούτε της λειτουργίας, ούτε του αποτελέσματος, όσο ο τρόπος που τον υποστηρίζει κανείς με θεωρητικό υπόβαθρο και πρακτική σωστή ανάπτυξη του περιεχομένου του.
-Από την άποψη της συνεργασίας;
Κανένας δρόμος δεν είναι στρωμένος με ροδοπέταλα. Παντού υπάρχουν δυσκολίες εγγενείς και επιπρόσθετες. Το ζήτημα είναι να εμπιστεύεται κανείς τον άνθρωπο που επιλέγει για να του διαμορφώσει ένα σωστό προφίλ. Ένα προφίλ απαιτήσεων κι αυτό σημαίνει τεράστιο μόχθο από κάτω, που συνήθως δεν φαίνεται στην επιφάνεια. Ευτυχώς στο Ίδρυμα Κυδωνιέως έχω καλή συνεργασία με όλους τους παράγοντες. Θέλω να πιστεύω πως εκτιμάται το γεγονός ότι δεν πραγματοποιώ εικαστικές εκδηλώσεις τοπικού ενδιαφέροντος και περιορισμένης ευθύνης. Διαφορετικά οι "Πλόες" δεν θα μπορούσαν να υπερβούν τα σύνορα της Άνδρου και θα ήταν μια από τις καλλιτεχνικές εκδηλώσεις όπως κάνουν πολλά από τα άλλα νησιά και τις διάφορες περιοχές της Ελλάδας, φροντίζοντας ιδιαίτερα και τον ψυχαγωγικό χαρακτήρα μιας και είναι καλοκαίρι.
-Αυτές οι εκθέσεις γίνονται το καλοκαίρι, όταν ο κόσμος έρχεται για διακοπές.
Ναι, ασφαλώς. Αντιλαμβάνομαι πως τότε ο κόσμος είναι πιο χαλαρός, αλλά κανείς δεν μας είπε πως ο άνθρωπος που έρχεται να ξεκουραστεί στην Άνδρο, έχει αδειάσει το κεφάλι του και έχει ας πούμε αφήσει το μυαλό του στην Αθήνα. Αυτό το ισχυρίζονται άνθρωποι που θέλουν να πιστεύουν πως ο πολιτισμός είναι πολυτέλεια και αποτελεί το κερασάκι στην τούρτα. Πιστεύω πως ο πολιτισμός διαπνέει και οφείλει να διαπνέει την καθημερινότητα μας. Δεν κουραζόμαστε όταν σκεπτόμαστε. Ο πολιτισμός και τα ζητήματα που θίγει δεν σχετίζονται με τα ρούχα που φοράμε, ελαφρά το καλοκαίρι και βαριά το χειμώνα. Από την άλλη πλευρά πότε ο εργαζόμενος θα δει και θα σκεφθεί γύρω από την Τέχνη; Όταν το περιορισμένο εργασιακό ωράριο δεν του το επιτρέπει ή όταν διαθέτει την χρονική άνεση να το κάνει; Πρέπει να αντιληφθούμε πως τα νησιά μας και όλη κατ' επέκταση η Ελλάδα, δεν μπορεί να προσφέρει μόνον ήλιο, Θάλασσα, ουζάκι και πρόχειρη διασκέδαση. Δεν μπορεί πλέον το καλοκαίρι, εν ονόματι της ξεγνοιασιάς, να προσφέρει χαμηλό ποιοτικό επίπεδο ζωής. Και η ποιότητα συναρτάται άμεσα με τον πολιτισμό. Οι εκδηλώσεις του δίνουν κίνητρα για συζήτηση και εμπλουτίζουν τον ψυχισμό μας,
-Είσαστε Επιμελήτρια του Ιδρύματος Π. και Μ. Κυδωνιέως. Ποια είναι η διαφορά ενός Επιμελητή από ένα διευθυντή;
Κατ' ουσίαν καμία. Ο Επιμελητής είναι το βασικό επιτελικό στέλεχος ενός πολιτιστικού οργανισμού. Ο Επιμελητής έχει την ευθύνη της επιλογής και της υλοποίησης των προγραμμάτων που προτείνει. Καλύπτει θεωρητικά την έκθεση, έχει την ευθύνη της παρουσίασης της, αυτός είναι υπεύθυνος για κάθε πρόβλημα που θα ανακύψει σχετικά με το συνολικό έργο που πραγματοποιεί και χειρίζεται το χρηματικό ποσόν που του ανατίθεται, προκειμένου να φέρει σε πέρας ποιοτικά την δουλειά του. Στο Ίδρυμα Κυδωνιέως το μόνο που δεν χειρίζομαι είναι το χρηματικό ποσόν της εκδήλωσης, το οποίο αφορά την αρμοδιότητα του Δ.Σ. του Ιδρύματος. Τώρα, ένας διευθυντής κάνει την ίδια εργασία με έναν επιμελητή, με μόνη διαφορά πως μπορεί να αναθέσει σε άλλον Επιμελητή να δημιουργήσει μια έκθεση, εάν το επιθυμεί ή αν θεωρήσει πως ένας άλλος συνάδελφος μπορεί να διεκπεραιώσει αυτού του είδους την δουλειά. Ο επιμελητής, θα λέγαμε πρόχειρα πως οργανώνει, ενώ ο διευθυντής μπορεί και να οργανώσει και συντονιστικά να διευθύνει ένα Ίδρυμα στα πλαίσια πάντα της δικής του αρμοδιότητας.
-Εμείς πιστεύουμε πως έχετε τον ρόλο επιμελητή και διευθυντή στο Ίδρυμα Κυδωνιέως το οποίο έχετε αναδείξει, εκτός όπως είπατε από το οικονομικό μέρος που δεν χειρίζεστε εσείς.
Κοιτάξτε, θέλω να πιστεύω πως με διακρίνει η σεμνότητα. Ποτέ δεν μου άρεσαν οι ρόλοι και δεν φλέρταρα με τις εξουσιαστικές θέσεις. Η δουλειά του καθενός είναι αυτή που μετράει και αυτή πρέπει να φαίνεται. Αυτό έχει σημασία για μένα. Εσείς μου είπατε πως δεν με ξέρουν στην Άνδρο. Μα ότι κάνω δεν είναι για να μάθουν εμένα, αλλά αυτό που παρουσιάζω. Όσοι είναι να καταλάβουν, καταλαβαίνουν. Εγώ πιστεύω πως όταν εργάζεσαι με συνέπεια, σοβαρότητα και ποιότητα, δικαιώνεσαι εκ των πραγμάτων. Μετά από χρόνια, οι άνθρωποι που σε έχουν εμπιστευθεί το αναγνωρίζουν. Και ξέρετε κάτι; Οι άνθρωποι κάνουν τους ρόλους και όχι οι ρόλοι τους ανθρώπους. Ζούμε σε μια εποχή θορύβων, εντυπωσιοθηρίας και κοινωνικής προβολής, νομίζοντας πως κάτι κάνουμε, ενώ το μόνο που κατορθώνουμε είναι να παραπλανούμε το κοινό, το οποίο όμως αργά ή γρήγορα καταλαβαίνει και ξεχωρίζει την ήρα από το σιτάρι.
-Πώς βρίσκετε τους Ανδριώτης;
Ξέρω πολύ λίγους τους οποίους εκτιμώ και αγαπώ. Μένω άλλωστε για σύντομο διάστημα στο νησί, μέχρι να τελειώσω κάθε φορά τις υποχρεώσεις μου. Έστω κι αν δεν με ξέρουν όπως είπατε οι Ανδριώτες, εγώ προσπαθώ να συμβάλλω με την δουλειά
μου, στην ποιοτική αναβάθμιση του νησιού που σίγουρα θα έχει θετική επίπτωση στην ζωή του κατοίκων του. Αγαπώ την Ελλάδα και κάθε τόπος της αποτελείται από ιδιαίτερες μικρές πατρίδες που σε περιμένουν να τις ανακαλύψεις και να δώσεις κάτι από τον εαυτό σου. Αρκεί αυτό το κάτι να είναι αληθινό. Δεν υποτιμώ τίποτα και γι' αυτό δουλεύω, όπως και στην Αθήνα ή στα άλλα μεγάλα κέντρα. Ανάλογα με τις προσφερόμενες συνθήκες προσπαθώ να δώσω ό,τι μπορώ περισσότερο σε ό,τι είναι πραγματοποιήσιμα εφικτό. Θέλω να γνωρίσω περισσότερο την Άνδρο, τις ομορφιές και τον πολιτισμό της. Δεν το λέω από την τουριστική σκοπιά, αλλά από την σημασία που δίνω σε ανθρώπους και πράγματα. Ένα πάντως έχω να πω. Οτι στην Άνδρο με συγκινεί ο κόσμος της και ο ένθερμος τρόπος που ανταποκρίνεται σε σοβαρές εκδηλώσεις. Η ευαισθητοποίηση του κόσμου εδώ, διαφέρει από άλλα μέρη, Αυτό δείχνει μια έγνοια για τον τόπο και μια ζωντάνια των ανθρώπων του, που φανερώνουν την πλούσια τους πολιτιστική παράδοση, των ανοιχτών οριζόντων, η οποία τους συνοδεύει και τους χαρακτηρίζει.
-Ποιες είναι οι σπουδές σας κα Σχινά και πόσα χρόνια ασχολείστε με αυτή την εργασία;
Είμαι πτυχιούχος της Φιλολογίας και της Αρχαιολογίας από το Πανεπιστήμιο Αθηνών. Στα χρόνια των φοιτητικών μου σπουδών τελείωσα, σε ανώτερο θεωρητικό επίπεδο και το Ωδείο, με τα ανάλογα μουσικά πτυχία. Οι μεταπτυχιακές μου σπουδές και η εξειδίκευση μου στην Ιστορία της Τέχνης έγιναν στη Γαλλία και στην Αμερική, συγκεκριμένα στο Πανεπιστήμιο Princeton των ΗΠΑ, του οποίου ήμουνα υπότροφος. Είμαι πανεπιστημιακός, όπως σας είπα και ασχολούμαι με την θεωρία και την συγκρότηση εκθέσεων 20 χρόνια. Συνεργάζομαι με το ΥΠΠΟ και το ΥΠΕΞ σε θέματα της αρμοδιότητας μου. Έχω διατελέσει μέλος της Διοικούσας Ελληνικής Εθνικής Επιτροπής για την Unesco και συμμετέχω σε αρκετά Ευρωπαϊκά Προγράμματα. Σημασία δεν έχουν τόσο όλα αυτά για μένα, το βιογραφικό μου άλλωστε είναι πολυσέλιδο. Σημασία έχει πίσω από κάθε δουλειά που κάνω να φαίνεται η σοβαρότητα, η υπευθυνότητα, γνώση και κυρίως η αγάπη για την Τέχνη. Οι καλλιτέχνες που αντιλαμβάνονται τον βαθμό που κατανοώ το έργο τους, με έχουν δικαιώσει. Θέλω να πιστεύω και ο κόσμος, που είναι σχετικός με τα ζητήματα που αφορούν τη γνώση της Τέχνης.
-Το καλοκαίρι του 2001, τι σκέπτεσθε να κάνετε στο Ίδρυμα Κυδωνιέως;
Ο λόγος που δεν θέλω να σας απαντήσω άμεσα, είναι ότι εξετάζω ορισμένες περιπτώσεις και έργα καλλιτεχνών, σε σχέση με τις δυνατότητες του κτιρίου του Ιδρύματος, αλλά και τις δυνατότητες παραγωγής νέων έργων από τους δημιουργούς, μέσα από τα οποία θα επιλέξω ορισμένα έργα που θα διαφωτίζουν το σκεπτικό της έκθεσης. Άλλωστε, πρέπει να υποβάλλω την πρόταση που τελικά θα διαμορφώσω στο Δ.Σ. του Ιδρύματος, προκειμένου αυτή να πάρει έγκριση προς υλοποίηση. Επομένως, είναι λίγο νωρίς να σας απαντήσω και να δεσμευθώ, αλλά θα ενημερωθείτε, όπως πάντα, εγκαίρως.
-Θα θέλαμε, ιδιαιτέρως να σας ευχαριστήσουμε για την προφορική αυτή συζήτηση που είχαμε και να σας ευχηθούμε καλή επιτυχία σε ό,τι κάνετε.
Και εγώ θα ήθελα να σας ευχαριστήσω και να σας συγχαρώ για τον ΑΝΕΜΟ και την δικαιολογημένη επιτυχία που γνωρίζει, εκ μέρους των αναγνωστών του.
Η παραπάνω συνέντευξη δόθηκε στο περιοδικό της εταιρείας μας, ΒΒΟ, "Άνεμος" τον Σεπτέμβριο του 2000. |
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου