Σε κατάσταση κοινωνικής ύπνωσης
η τέχνη εφαρμόζει αντανακλαστικά REM (Rapid Eye Movement) προσπαθώντας να
συλλάβει τη νεκροζώντανη συνθήκη της ζωής. Ο παράδοξος ύπνος, η συνθήκη REM ως
διαλεκτική αφύπνισης εξεγείρει το αναισθητικό σε εξιδανικευμένο αισθητικό ή σε
άρνηση της ίδιας της υλικής πραγματικότητας.
Είναι ένα έργο τέχνης μηχανισμός
αφύπνισης; Σύμφωνα με τον Κλεέ η τέχνη κάνει ορατό αυτό που δεν είναι, αλλά
υπάρχει, δηλαδή ουσιαστικοποιεί τις σχέσεις ανάμεσα στα φαινόμενα. Ο κοινωνικός
χαρακτήρας της τέχνης είναι έμφυτος σε κάθε έργο τέχνης. Κάθε έργο τέχνης
περιέχει ένα πνεύμα, συνυφασμένο με την ιστορία και την κοινωνία που αγκαλιάζει
τη μορφοποίησή του. Το έργο τέχνης είναι μια πρόταση, μια στάση, μια κριτική
προσέγγιση απέναντι στο κοινωνικό περιβάλλον. Επιφορτισμένο με αυτόν τον
ρόλο... είναι και αυτό ιερό (Egon Schiele). Αλλά δεν μπορεί να υπάρξει τίποτα
το ιερό σε κάτι που έχει τιμή. (E.F. Schumacher).
Η ομάδα Μακρύ Όχημα* προτείνει
το σενάριο του εικαστικού επιτοίχιου παιχνιδιού της διαμεσολαβημένης φήμης των
καλλιτεχνών, με τίτλο REM- Brand Name project/ Η γνησιότητα του καλλιτέχνη,
στις παράλληλες δράσεις της Art-Athina και προσκαλεί 135 καλλιτέχνες να
συμμετάσχουν με το έργο τους.
Με αφορμή το αυτό-πορτρέτο του
Rembrandt με τραγιάσκα θα διερευνηθούν στιγμές υποκειμενικότητας και
αυθεντικότητας στην εικαστική καθημερινή ζωή. Ζωγράφος, γλύπτης ή καλλιτέχνης,
η γνήσια ατομικότητα δεν μπορεί παρά να είναι η σύνθεση μιας συγκεκριμένης
ιδιαιτερότητας με το καθολικό. Για να μπορέσει το υποκείμενο ζωγράφος-γλύπτης
να εμφανιστεί ως καλλιτέχνης πρέπει ταυτόχρονα να είναι πλούσιο σε ένα
περιεχόμενο ιδιότυπο και ωστόσο γενικεύσιμο. Αυτή η ολοκλήρωση έρχεται με μια
σειρά ενδιάμεσων δραστηριοτήτων που μας προμηθεύει η αισθητική. Τι εκκλήσεις
εκπέμπει μέσα στην κοινωνία ο καλλιτέχνης; Η Αγορά της τέχνης τι
συνδιαμορφώνει; Παραμένει ανάρμοστη ως προς τον καλλιτέχνη; Θα ενδώσουμε στις πλάνες
της χαμένης παράδοσης ή θα σταθούμε στο επίπεδο της πρόκλησης που εκτοξεύει η
απόσυρση του καταναλωτικού κόσμου; Πώς ένας καλλιτέχνης βλέπει τον
καλλιτέχνη-εαυτό; Η έκθεση προτείνεται προσδοκώντας σε μια βιωματική σχέση με
την ακαταλληλότητα της ανταλλακτικής αξίας του έργου τέχνης.
Το φιλότεχνο κοινό καθώς
εισέρχεται στο περίπτερο της ομάδας, θα βλέπει όλα τα έργα των συμμετεχόντων
καλλιτεχνών στημένα το ένα δίπλα στο άλλο, καλύπτοντας και τις τρεις πλευρές
του εκθετηρίου χώρου. Ένα έργο ομοίωμα του αυτό-πορτρέτου του Ρέμπραντ έχει
τοποθετηθεί με τέτοιο τρόπο ώστε να ξεχωρίζει. Όλα τα έργα έχουν τις ίδιες
διαστάσεις με το αυθεντικό έργο του Ρέμπραντ.
Οι όροι για αυτό το επιτοίχιο
παιχνίδι λειτουργούν ως εξής:
Ο καθένας μπορεί να «παίξει» δοκιμάζοντας την τύχη του, κερδίζοντας ένα έργο με ελάχιστα χρήματα. Κάθε ενδιαφερόμενος μπορεί να πλειοδοτήσει για κάθε έργο που τον ενδιαφέρει αγοράζοντας ΦΗΜΕΣ κόστους 5€ η μία. Όσες περισσότερες ΦΗΜΕΣ δώσει κάποιος για ένα έργο τόσες περισσότερες πιθανότητες έχει να το αποκτήσει. Επίσης υπάρχει η δυνατότητα να αγοράσει κάποιος ένα έργο στην προκαθορισμένη τιμή του, αποκλείοντάς το από την κλήρωση. Όλα τα έργα έχουν την ίδια τιμή, στην οποία συμπεριλαμβάνεται και το ποσοστό των γκαλερί που υποστηρίζουν το project. Σε περίπτωση που ένα έργο αποκτηθεί στην αρχική του τιμή και ενώ έχει ήδη πλειοδοτηθεί με κάποιες ΦΗΜΕΣ από άλλους ενδιαφερόμενους, τότε αυτές χάνονται. Όσα έργα φέρουν ψήφους δίχως να έχουν αγοραστεί κληρώνονται. Η κλήρωση θα γίνει σε καθορισμένη μέρα στην γκαλερί Τεχνοχώρος , μετά το πέρας της Art- Athina.
Ο καθένας μπορεί να «παίξει» δοκιμάζοντας την τύχη του, κερδίζοντας ένα έργο με ελάχιστα χρήματα. Κάθε ενδιαφερόμενος μπορεί να πλειοδοτήσει για κάθε έργο που τον ενδιαφέρει αγοράζοντας ΦΗΜΕΣ κόστους 5€ η μία. Όσες περισσότερες ΦΗΜΕΣ δώσει κάποιος για ένα έργο τόσες περισσότερες πιθανότητες έχει να το αποκτήσει. Επίσης υπάρχει η δυνατότητα να αγοράσει κάποιος ένα έργο στην προκαθορισμένη τιμή του, αποκλείοντάς το από την κλήρωση. Όλα τα έργα έχουν την ίδια τιμή, στην οποία συμπεριλαμβάνεται και το ποσοστό των γκαλερί που υποστηρίζουν το project. Σε περίπτωση που ένα έργο αποκτηθεί στην αρχική του τιμή και ενώ έχει ήδη πλειοδοτηθεί με κάποιες ΦΗΜΕΣ από άλλους ενδιαφερόμενους, τότε αυτές χάνονται. Όσα έργα φέρουν ψήφους δίχως να έχουν αγοραστεί κληρώνονται. Η κλήρωση θα γίνει σε καθορισμένη μέρα στην γκαλερί Τεχνοχώρος , μετά το πέρας της Art- Athina.
Σκοπός του παιχνιδιού είναι ο
επισκέπτης να δοκιμάσει να αποκτήσει ένα έργο με ελάχιστα χρήματα που θα κριθεί
από την κλήρωση, ενώ το έργο του καλλιτέχνη και κατά συνέπεια ο καλλιτέχνης
μαζεύουν ΦΗΜΗ.
Κάθε ενδιαφερόμενος
καλλιτέχνης μπορεί να συμμετάσχει με ένα έργο, πληρώνοντας συμμετοχή 3 ευρώ. Τα
χρήματα των συμμετοχών θα καλύψουν τα έξοδα μεταφοράς και το στήσιμο του
περιπτέρου. Οι διαστάσεις των έργων είναι 42 εκ. (ύψος) x 33
εκ. (πλάτος). Η ανάρτηση όλων των έργων θα γίνει κάθετα. Η δήλωση συμμετοχής θα
γίνεται μέσω e-mail στο rembrandname@gmail.com με προθεσμία την 31η
Μαρτίου. Στέλνετε μήνυμα με τίτλο remBrand name project
το ονοματεπώνυμο και το τηλέφωνό σας. Τα χρήματα θα καταθέτονται ονομαστικά
στον εξής λογαριασμό:
ALPHA BANK
Αρ, Λογαριασμού: 487-002101-078630
IBAN:GR 0140 4870
4870 0210 1078 630
στο όνομα Άννα-Μαρία Σαμαρά.
Τα έργα θα πρέπει να προσκομιστούν έως την 11η Απριλίου στο 3ο
Εργαστήριo για όσους συμμετέχουν από Φλώρινα. Όσοι συμμετάσχουν από Θεσσαλονίκη και Αθήνα τα έργα τους θα συγκεντρώνονται στις γκαλερί Λόλα Νικολάου και Τεχνοχώρο αντίστοιχα. Στο πίσω μέρος των έργων θα πρέπει να αναγράφονται τα στοιχεία του κάθε καλλιτέχνη.
Θα τηρηθεί σειρά προτεραιότητας των
ενδιαφερόμενων προς συμμετοχή έως την συμπλήρωση 135 ατόμων. Από την στιγμή που
έχει αποσταλεί e-mail συμμετοχής δεν υπάρχει δυνατότητα
ακύρωσης. Όσα έργα δεν πληρούν τις προϋποθέσεις δεν συμμετέχουν.
Το project υποστηρίζουν οι:
Φλώροι Εικαστικοί, ΕΝ-ΦΛΩ, γκαλερί Λόλα Νικολάου(Θεσσαλονίκη), γκαλερί
Τεχνοχώρος (Αθήνα),
*Η ομάδα Μακρύ Όχημα (http://makryoxhma.blogspot.gr/)
είναι ένα συνεργατικό ρυμουλκό από εικαστικούς καλλιτέχνες που θέλουν να
προσεγγίσουν κριτικά και να ξεδιαλύνουν τη διαδικασία ανάμεσα στην εργασιακή
διαδικασία του έργου τέχνης και τις κοινωνικές σχέσεις που η τέχνη γεννά και/ή
αναπαράγει. Το φυσιολογικό, η εφήμερη έκφραση, η χαρούμενη θέληση, η έμμονη
ιδέα των συναισθήσεων, η αλλοίωση της σκέψης από τα σφάλματα της λογικής, η
φαντασίωση της πραγματικότητας, ο δονκιχωτισμός, ο εφιάλτης της ιστορίας
δημιουργούν ένα μακρύ όχημα, έτοιμο να κολλήσει πίσω και να συρθεί από κάποια
νταλίκα. Το μακρύ όχημα είναι ένα υπερτοπικό εργαστήριο εν κινήσει, μια δράση
που θεωρεί την ιστορία, την τέχνη και τον λόγο ως ασταθείς παράγοντες του
ρυμουλκούμενου θεωρήματος: «η αισθητική είναι εφαρμοσμένη φυσιολογία».(
Nietzsche)
Υποστηρίζεται από το 3ικαστικό 3ργαστήριο Ζωγραφικής του
Τμήματος εικαστικών και εφαρμοσμένων τεχνών της Σχολής Καλών τεχνών Φλώρινας
και συντονίζει ερευνητικές διαδικασίες διάχυσης του έργου τέχνης στο μετά
πανεπιστημιακό περιβάλλον. Είναι ανοικτό και οριζόντιο σύστημα συνέκθεσης που
εμπλέκει καλλιτεχνικές κοινότητες, επιμελητές και ιστορικούς τέχνης.
Δείτε τις εκθέσεις του project
που προηγήθηκαν στα παρακάτω links:
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου