Δευτέρα 23 Ιανουαρίου 2017

Γιάννης Βγόντζας - Εισήγηση Πτυχιακής


Μεθοδολογία

Η ιδέα για την διπλωματική μου εργασία “4 Pots/A daydreamers view of identity” ξεκίνησε με την προοπτική να γίνει έρευνα στο θέμα του πως μέσω του συμβολισμού προβάλουμε τόσο τον κόσμο και την ιστορία του όσο και την ατομική μας ταυτότητα.
Εν αρχήν θα δημιουργούνταν σ’ έναν ενιαίο χώρο μια ζωγραφική εγκατάσταση η οποία, χάριν του χαοτικού της χαρακτήρα, θα έδινε στον θεατή την ευκαιρία να χαθεί στον κόσμο όλων των συμβολισμών που θα αναπαράγονταν μέσω των εικόνων της.
Από αυτή την ιδέα αυτή όμως έλειπαν πολλά στοιχεία από τα θέματα πού ήθελα να εκφράσω και ακόμα περισσότερα απ’ τα οπτικά μέσα με τα οποία θα ήθελα να εργαστώ. Αυτός ο προβληματισμός έφερε σαν αποτέλεσμα να δημιουργηθούν τέσσερις διαφορετικοί χώροι, μέσω των οποίων οι συμβολισμοί που διάλεξα να προβάλω έχουν πλέον  την δυνατότητα να γίνουν περισσότερο κατανοητοί , καθώς ο θεατής θα μπορεί να τους παρατηρήσει, να τους μελετήσει και να διαδράσει με αυτούς σύμφωνα με τους δικούς του ρυθμούς.
Ποιο αναλυτικά, η θεματική του πρώτου δωματίου είναι η κοσμογονία. Θα δημιουργηθεί μια εγκατάσταση η οποία θα αποτελείται από τα ζωγραφικά μου έργα εμφανιζόμενα σε διαφάνεια slideshow, έτσι ώστε να προβάλλονται τα σχέδια στον χώρο μέσω του φωτός.
Το δεύτερο δωμάτιο είναι το δωμάτιο της προσωπικής μας ταυτότητας. Ο χώρος θα βαφτεί ολοκληρωτικά λευκός και θα υπάρχει μία εγκατάσταση από επίσης λευκά Origami. Η αρχική ιδέα του χώρου ήταν ότι, λόγω του λευκού, ο θεατής θα επικεντρωνόταν στα χρώματα που υπήρχαν πάνω στον ίδιο, πράγμα το οποίο θα τον οδηγούσε να εστιάσει πάνω σε προσωπικές παρατηρήσεις.
Το τρίτο δωμάτιο θα περιέχει φωτογραφικό υλικό στο το οποίο καταγράφονται σκηνές από την καθημερινότητα αλλά αντικείμενα που έχω συλλέξει σαν αναμνήσεις από τα πέντε χρόνια παραμονής μου στη Φλώρινα σε μορφή αρχείου, έτσι ώστε να συμβολιστεί η ένωση του εγώ με τον κόσμο γύρο μας.
Το τέταρτο και τελευταίο δωμάτιο θα δίνει στον θεατή τη δυνατότητα είτε να συναρμολογήσει κομμάτια τα οποία θα βρίσκονται υπό τη μορφή συντριμμιών, έτσι ώστε ν’ αποκαλύψει όλη την αφήγηση που προβλήθηκε στα προηγούμενα μέρη, είτε ν’ αφήσει το δικό του μήνυμα, χρησιμοποιώντας ότι αντικείμενα μπορεί να βρίσκονται εκείνη τη στιγμή υπό την κατοχή του. Βουτώντας τα αντικείμενα αυτά σε χρώμα και τοποθετώντας τα σ’ ένα μεγάλης επιφάνειας χαρτί, θ’ αποτυπώνει έναν δικό του συμβολισμό που θα είναι ένα νέο κομμάτι σε μία καινούρια ιστορία.
Για το τέταρτο δωμάτιο η αρχική ιδέα ήταν να υπάρχουν μικρά τούβλα χαραγμένα με σύμβολα τα οποία ο θεατής θα τοποθετούσε με όποια σειρά προτιμούσε, πράγμα το οποίο θα δημιουργούσε μια μόνιμη αλλαγή στον συμβολισμό του χώρου. Η ιδέα αυτή ακυρώθηκε διότι το νέο σχέδιο που περιλαμβάνει τα συντρίμμια και την μεγάλη επιφάνια χαρτιού εναρμονίζει με αποτελεσματικό τρόπο όλη την προηγούμενη διαδρομή.

Ένα σημαντικό κομμάτι που δεν έχει αναφερθεί ακόμα είναι ο παραλληλισμός κάθε δωματίου με ένα από τα τέσσερα είδη τσαγιού και η προσθήκη ηχογραφημένης αφήγησης. Οι ιδέες αυτές είναι ακόμα υπό επεξεργασία για το αν θα πραγματοποιηθούν, διότι όταν δημιουργείς πολλαπλά ερεθίσματα στον θεατή υπάρχει κίνδυνος μη συγκέντρωσης προς το έργο.  


Κοσμογονία.
Κοσμογονία 2 (outline)





Διαδικασία για την δημιουργία των κομματιών/γρίφου για το τέταρτο δωμάτιο 




















Αναφορές

Στην διπλωματική μου εργασία υπάρχουν ποικίλες αναφορές οι οποίες αντλούνται από πολλαπλούς καλλιτεχνικούς κλάδους, αλλά και από θεωρητικά κομμάτια της φιλοσοφίας/ ψυχανάλυσης. Στο έργο, αυτό καθ’ αυτό, δεν διακρίνονται άμεσα όμως παρουσιάζεται η απόρροια όλων των συναισθημάτων που μου προκάλεσαν οι διδαχές τους, οι συμβολισμοί τους και οι προβληματισμοί στους οποίους με οδήγησαν.   
Για την καλύτερη ανάλυση τους θα πρέπει να χωρίσω τις επιρροές μου με βάση τα τέσσερα διαφορετικά δωμάτια του έργου μου.
Το θέμα του πρώτου δωματίου είναι η κοσμογονία. Στο θεωρητικό κομμάτι, επηρεάστηκα από τους συμβολισμούς διαφόρων πολιτισμών, όπου μέσω της θεογονίας τους προσπάθησαν να εξηγήσουν την δημιουργία του κόσμου και έφερα το γεγονός αυτό σε σύγκριση με το πώς η επιστήμη εξηγεί πλέον την δημιουργία. Επίσης, χρησιμοποιώ σαν συμβολισμούς κάποιες θέσεις του Πλάτωνα από τον μύθο του σπηλαίου.
Στο δημιουργικό κομμάτι, η αισθητική μου αντλεί τις αναφορές της απ’ τους καλλιτέχνες Takashi Murakami, KAWS  και την ομάδα «Friends with you», οι οποίοι εφαρμόζουν μια πιο “παιχνιδιάρικη” και “ξέγνοιαστη” αισθητική για να ενεργοποιήσουν τους συμβολισμούς τους. Τέλος, στο αισθητικό κομμάτι, υπάρχουν και κάποιες επιρροές από το δοκίμιο του Sigmund Freud «Το ανοίκειο».
Το δεύτερο δωμάτιο έχει ως θέμα την προσωπικότητα και την ταυτότητα του κάθε ανθρώπου. Πρόκειται για ένα κατάλευκο χώρο οπού ο θεατής περικλείεται από επίσης λευκά origami σε μορφή εγκατάστασης.
Οι θεωρητικές αναφορές αυτή τη φορά  είναι παρμένες από τη δομή της θεωρίας του Sigmund Freud “εγώ, υπερεγώ και εκείνο” για το μοντέλο του ανθρώπινου ψυχικού οργάνου, σε συνδυασμό με τις μινιμαλιστικές πεποιθήσεις τις βουδιστικής φιλοσοφίας πάνω στην εσωτερική αναζήτηση του εαυτού μας. Οι καλλιτεχνικές επιρροές  για την δημιουργία αυτού του δωματίου βρίσκονται στους παράδοξους προβληματισμούς που θέτει ο mangaka Yūto Tsukuda στο manga του “Shokugeki no Soma”(κεφάλαιο 132), πάνω στο θέμα του πως μέσω της απομόνωσης της προσωπικότητας μας από την δημιουργία ενός έργου, ερχόμαστε πάλι σε θέση να κάνουμε  προβολή του εαυτού μας μέσω του ίδιου του έργου μας.
Το τρίτο δωμάτιο ενώνει το εγώ με τον κόσμο. Μέσω φωτογραφιών ο θεατής βλέπει σκηνές της καθημερινότητας, ενώ μέσω του αρχείου των αναμνήσεων κατανοεί τους ανθρώπινους δεσμούς και τις καταστάσεις που μας περικλείουν.
Σ’ αυτό το δωμάτιο υπάρχουν επίσης αρκετές αναφορές στις δύο slice of life ταινίες του Makoto ShinkaiGarden of Words” και “5cm per second” στις οποίες παρακολουθούμε - κυρίως μέσα από μονολόγους - την καθημερινότητα τον πρωταγωνιστών. Ακόμα, υπάρχουν πολλές αναφορές από φωτογράφους που έχω επηρεαστεί, σαν την Sophie Calle και τον Ryan McGinley. Τέλος, μια εκ των επιρροών μου πάνω στην αισθητική του χώρου, πηγάζει απ’ τα haiku του ποιητή Matsuo Basho, όπου μέσω του λιτού τρόπου γραφής των ποιημάτων του προβάλει εσωτερικούς μονολόγους από την παρατήρηση της καθημερινής ζωής .
Το τέταρτο δωμάτιο δίνει στον θεατή την ευκαιρία, είτε να συναρμολογήσει ένα γρίφο από συντρίμμια, είτε να αφήσει ένα δικό του μήνυμα με βάση αυτό που βίωσε από το έργο.
Το δωμάτιο αυτό είναι ο συνδετικός κρίκος των υπολοίπων χώρων και με αυτόν τον τρόπο φέρνει και όλες μου τις αναφορές από τα προηγούμενα δωμάτια σε αρμονία.


daily life-symbols

daily life-colors

daily life-waiting
                                                 

Αναφορά στο βιβλίο  "The Book of Symbols: Reflections on archetypal images" 

Tο βιβλίο "The Book of Symbols: Reflections on archetypal images" είναι μια αποσταγμένη συλλογή δοκιμίων επάνω στα σύμβολα και την ιδέα του συμβολισμού.
Μέσα στο βιβλίο αναλύονται, επεξηγούνται και καθορίζονται τόσο οι διάφορες συμβολικές τελετές, η ιστορία τους και η καταγωγή τους όσο και η μεταφορική τους σημασία, μέσα από μια πληθώρα νοηματικών πρισμάτων. Μέσα από μια τεράστια ποικιλία άρθρων και διατριβών ο αναγνώστης έρχεται σε επαφή με σύμβολα και νοήματα από κάθε μεριά, εποχή και κουλτούρα του κόσμου καθώς αυτά ερμηνεύονται εννοιολογικά, ετυμολογικά, κοινωνιολογικά, σημειολογικά αλλά και ιστορικά.
Τα κεφάλαια του βιβλίου είναι χωρισμένα έτσι ώστε ο αναγνώστης να εισάγεται σταδιακά στον κόσμο των συμβολισμών, καθώς ξεκινάει με τα πιο αφαιρετικά/γενικά νοήματα όπως αυτά της ύπαρξης, του χρόνου και της δημιουργίας του κόσμου και προχωρώντας μέσα από όλο και πιο σύνθετες και συγκεκριμένες έννοιες, καταλήγει σε όλο και πιο εξειδικευμένες παρατηρήσεις των ανθρωπίνων πράξεων και βιωμάτων όπως ο έρωτας, ο θάνατος και η γιορτή.
Ετυμολογικές ρίζες, ο τρόπος με τον οποίο ξεχωριστοί πολιτισμοί αντιμετωπίζουν τις διαφορετικές συμβολικές εικόνες, διαφοροποίηση όμοιων εννοιών με βάση την εκάστοτε ιστορική κουλτούρα, όλα αυτά λαμβάνονται υπ’ όψιν κατά την αξιολόγηση και ανάλυση του κάθε μοναδικού τρόπου με τον οποίο περιγράφει ο κάθε λαός τα σύμβολα.
Αντί απλά να ταξινομεί/κατηγοριοποιεί, το βιβλίο αυτό προσπαθεί να μας διαφωτίσει στο πώς να κινηθούμε απ’ την οπτική εμπειρία ενός συμβόλου ή μιας συμβολικής εικόνας που σχετίζεται με τη ζωή, το θάνατο, την αγάπη, το μυστήριο, την ύπαρξη, στο να μάθουμε να βιώνουμε απευθείας την προσωπική και ψυχολογική απήχηση που έχουν αυτά τα σύμβολα πάνω στον καθένα.

Archive-Memories





Βασική βιβλιογραφία

-Ami Ronnberg & Kathleen Martin & Archive for Research in Archetypal Symbolism (ARAS). (2010). The Book of Symbols ,Reflections on Archetypal Images. Λονδίνο. Taschen
-Ernst Hans Josef Gombrich. (2011).  Το χρονικό της Τέχνης. Νέα Υόρκη. MIET
-Eco Umberto. (2007). Ιστορία της ασχήμιας. Αθήνα. Καστανιωτη
-Elizabeth Cumming & Wendy Kaplan. (1991). The Arts and Crafts Movement. Μπρίστολ. Thames & Hudson
-François Anserment & Pierre Magistretti.(2015). Νευρωνική πλαστικότητα και η συνάντηση της βιολογίας με τη ψυχανάλυση. ΗράκλειοΠανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης
-Stefan Sagmeister. (2011). Sagmeister: Another Book About Promotion and Sales Material.    Νέα Υόρκη. Abrams
-Basho Matsuo. (2002).  Μόνο τα όνειρά μου συνεχίζουν. Αθήνα. Ερατώ
-Eco Umberto. (1992). Η Σημειολογία στην καθημερινή ζωή. Θεσσαλονίκη. Μαλλιάρης-Παιδεία Α.Ε
- Sigmund Freud.(1978). Τοτέμ και Ταμπού. Αθήνα. Επίκουρος
- Philip Jodidio. (2014). Ando.  Λονδίνο. Taschen
- Okakura Kakuzo. (2007) Το βιβλίο του τσαγιού.Αθήνα. Ερατώ

Διαδικτυακές Πηγές

-Sigmund Freud.(2003). Uncanny. Λονδίνο. Penguin Books. http://www.english.upenn.edu/~cavitch/pdf-library/Freud_Uncanny.pdf
-Βασίλης  Δαλκαβούκης. (2012). Εισαγωγή στη Σημειωτική. Κομοτηνή. Τμήμα  Ιστορίας  και Εθνολογίας  Δ.Π.Θ. https://eclass.duth.gr/modules/document/file.php/KOM03166/simeiwseis%20gia%20eisagwgi%20sti%20simieiwtiki%20(Dalkavouki).pdf
-Daniel Chandler.(1994). Σημειωτική για Αρχαρίους. Πανεπιστήμιο  Ουαλλίας (Αμπερύστουιθ)
-Arthur I. Miller.(2015). Art shaped by science “is the new avant-garde”, physicists are told.
-Stella Sandford. (2016). The dream is a fragment. radical philosophy.
-Ελπίδα Καραμπά. (2011).  Τέχνη Αρχείου από τον 20ο στον 21ο αιώνα, Από την τέχνη θεσμικής κΚριτικής σε μια ριζοσπαστική θεσμίζουσα πρακτική. Πανεπιστήμιο Πατρών τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών.
-Darl Wee.(2016). Takashi Murakami on His Superflat Collection. GAGOSIAN GALLERY
- Tsukuda Yuuto.(2015). Shokugeki no Soma, the first’s seat’s power.(τεύχος 132). Shonen Jump.  http://mangafox.me/manga/shokugeki_no_soma/v16/c132/3.html

Ταινιογραφία

-Makoto Shinkai (Παραγωγός & Σκηνοθέτης). (2007). 5cm per second. Ιαπωνία.  CoMix Wave Inc
-Makoto Shinkai (Παραγωγός & Σκηνοθέτης) .(2013). Garden of Words. Ιαπωνία. CoMix Wave Inc
-Noritaka Kawaguchi & Genki Kawamura (Παραγωγός) & Makoto Shinkai (Σκηνοθέτης). (2016). Your Name. Ιαπωνία. CoMix Wave Inc
- Toshio Suzuki (Παραγωγός) & Hayao Miyazaki (Σκηνοθέτης). (2001) Spirited Away. Ιαπωνία. Studio Ghibli
- Nozomu Takahashi (Παραγωγός) &  Mamoru Hosoda (Σκηνοθέτης). (2009) Summer Wars. Ιαπωνία. MadHouse
-Koji Mirumoto (Παραγωγός & Σκηνοθέτης).(2007). "Dimension Bomb"( από την ανθολογία ταινιών Genius Party Beyond). Ιαπωνία. Studio 4°C

συλλογή αναμνήσεων 



                                

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου