Τρίτη, 19 Νοεμβρίου 2013

ΓΙΩΡΓΟΣ ΤΣΑΚΙΡΗΣ – ΕΛΛΗ ΧΡΥΣΙΔΟΥ Όλα στο κόκκινο ζωγραφική-γλυπτική



Όλα στο κόκκινο

Το συνεχές του κόκκινου, στο ζωγραφικό έργο red studio του Matisse 1911, είναι ένας μυστήριος και αχανής χώρος. Νομίζουμε ότι κατανοούμε τον εικονιζόμενο χώρο και ότι θα μπορούσαμε να τον αποδώσουμε με ήχους ή να τον περπατήσουμε. Θεωρούμε την κατανόηση μιας εικόνας σαν δυνατότητα της χρήσης της. Ποιος θα μπορούσε να ενεργήσει κατά κάποιον τρόπο σύμφωνα μ’ αυτήν;


Ο πονόδοντος μοιάζει με το άλλο κόκκινο προσωπικό δωμάτιο του 1908, του περιβόητου πίνακα αρμονικό κόκκινο του Matisse. «Is everybody in?» αναρωτιέται ο Γουίλιαμ Μπάροουζ. Πόσοι χωράν σε αυτά τα κόκκινα δωμάτια του Matisse; Κανείς. Είναι μη χώροι, παραδομένοι στην πυρά, παραδομένοι στον οίκτο της παρατήρησης. Τι είδους δραστηριότητα ονομάζουμε «προσπαθώ να κοκκινίσω κάτι»; Τι κάνουμε όταν θέλουμε να κοκκινίσουμε στο χθες τη βόλτα που κάναμε στο βουνό;

Προσπαθούμε να φανταστούμε το τοπίο κόκκινο. Προσπαθούμε να δούμε τι είδους σημάδια από μπλε, από ροζ αφήνει ο Matisse, που είναι στα αλήθεια παράξενα σχέδια και δεν μπορούμε να φανταστούμε ή να μαντέψουμε το σκοπό τους. Αλλά αυτό που συμβαίνει εδώ, είναι ότι δεν μπορούμε να δούμε τις λεπτές γραμμές των αντικειμένων που απεικονίζει, μισοβυθισμένες στο κόκκινο, δίχως να ακούσουμε μέσα στο μυαλό μας μια ηχητική εικόνα, μια εικόνα σαν ένα φέρετρο που δεν θα καεί ποτέ αλλά θα είναι πυρωμένο για πάντα. 

 
Η στερεότητα των αντικειμένων στους κόκκινους πινάκες του Matisse είναι ασύμμετρη, γραμμές συναρτούμενες που αδειάζουν το σώμα του χώρου. Είναι χώροι απάτητοι, απατηλοί και συναρπαστικά ελκυστικοί. Η Έλλη Χρυσίδου και ο Γιώργος Τσακίρης, ντυμένοι στα κόκκινα, αόρατοι μέσα στα έργα τουMatisse, συναντιούνται, και το σχηματισμένο καινούργιο κόκκινο γίνεται το χρηστικό εργαλείο για να κατακτήσεις ερυθρούς χώρους.
Αν κάποιος έχει μπροστά του τη μορφή ενός στερεού αντικειμένου, ο Γιώργος Τσακίρης μπορεί να το φανταστεί ως ένα τυχαίο σχηματισμένο σώμα από σωστά πλεγμένες κόκκινες κλώστες, μέχρι να γεννηθεί χώρος και το αντικείμενο να λειτουργήσει ως χρηστικό εργαλείο-αργαλειός. Αν εμβαθύνει κάποιος σ’ αυτό, μπορεί να δει ως μορφές μιας κλάσης σωμάτων τις κατοικίες ζώων ή ανθρώπων. Τις μορφές μιας άλλης κλάσης, ως προπλάσματα χωρικών τοπίων. Αυτά είναι οι ανυποχώρητοι θαρραλέοι τόποι της Έλλης Χρυσίδου, αιματωμένοι, ξέσαρκοι στο χρόνο, μέχρι εκεί που μπορεί να δοθεί νόημα σε μια δίχως νόημα μορφή. Στα χαρτιά της Χρυσίδου και στους αργαλειούς του Τσακίρη, συναντιούνται η ομοιοχρωμία συνειρμών του κόκκινου, του πάθους, του θανάτου, της παπαρούνας, του σταυρού και της ημισελήνου.

Ακριβώς στη ζεύξη των φωτο-υποδοχέων του ερυθρού …
«μόλις χωρίζεται η λάβα από το ηφαίστειο, σπάει το τζάμι της μινιατούρας...», γράφει η Αγγελική Σιγούρου, και το ακατάληπτο εσωτερικό μας κόκκινο ορμά προς τα έξω, φονικό και ζωογόνο.


Χάρης Κοντοσφύρης
Αλληλεπιδραστής / gestalter

30/10/2013







ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

ΓΙΩΡΓΟΣ ΤΣΑΚΙΡΗΣ – ΕΛΛΗ ΧΡΥΣΙΔΟΥ
Όλα στο κόκκινοζωγραφική-γλυπτική

Αλληλεπιδραστής - gestalter ΧΑΡΗΣ ΚΟΝΤΟΣΦΥΡΗΣ


Εγκαίνια: 20 Νοεμβρίου, 20:00
Διάρκεια: 20 Νοεμβρίου έως 14 Δεκεμβρίου 2013

Η αίθουσα τέχνης Τεχνοχώρος στην Ακρόπολη της Αθήνας παρουσιάζει τους καλλιτέχνες Γιώργο Τσακίρη και Έλλη Χρυσίδου στο Αθηναϊκό φιλότεχνο κοινό. Οι δύο καλλιτέχνες ζουν και εργάζονται στην Θεσσαλονίκη και παρουσιάζουν την τελευταία τους “δουλειά” με κοινό άξονα το κόκκινο.

Ο Χάρης Κοντοσφύρης ως αλληλεπιδραστής – gestalter της έκθεσης γράφει:
«…Αν κάποιος έχει μπροστά του τη μορφή ενός στερεού αντικειμένου, ο Γιώργος Τσακίρης μπορεί να το φανταστεί ως ένα τυχαίο σχηματισμένο σώμα από σωστά πλεγμένες κόκκινες κλώστες, μέχρι να γεννηθεί χώρος και το αντικείμενο να λειτουργήσει ως χρηστικό εργαλείο-αργαλειός. Αν εμβαθύνει κάποιος σ’ αυτό, μπορεί να δει ως μορφές μιας κλάσης σωμάτων τις κατοικίες ζώων ή ανθρώπων. Τις μορφές μιας άλλης κλάσης, ως προπλάσματα χωρικών τοπίων. Αυτά είναι οι ανυποχώρητοι θαρραλέοι τόποι της Έλλης Χρυσίδου, αιματωμένοι, ξέσαρκοι στο χρόνο, μέχρι εκεί που μπορεί να δοθεί νόημα σε μια δίχως νόημα μορφή.
Στα χαρτιά της Χρυσίδου και στους αργαλειούς του Τσακίρη, συναντιούνται η ομοιοχρωμία συνειρμών του κόκκινου, του πάθους, του θανάτου, της παπαρούνας, του σταυρού και της ημισελήνου…»

Ο Γιώργος Τσακίρης γεννήθηκε στα Γιαννιτσά το 1955. Σπούδασε Ανώτερα Ηλεκτρονικά και σε συνέχεια στη Σχολή Καλών Τεχνών της Φλωρεντίας ζωγραφική με καθηγητή τον Farulli και χαρακτική με καθηγητή τον Vizzano.
Είναι αναπληρωτής καθηγητής στη Σχολή Καλών Τεχνών του Α.Π.Θ.
Έχει στο ενεργητικό του περισσότερες από 20 ατομικές εκθέσεις σε Ελλάδα και εξωτερικό και συμμετοχή σε πληθώρα ομαδικών εκθέσεων σε αίθουσες τέχνης, ιδρύματα και Μουσεία εντός και εκτός Ελλάδος.

Η Έλλη Χρυσίδου γεννήθηκε το 1956. Σπούδασε στην Σχολή Καλών Τεχνών της Νανσύ στην Γαλλία.
Από το 1991 μέχρι το 2006 ήταν καθηγήτρια στην Σχολή Καλών Τεχνών StEtienne της Γαλλίας.
Στη Θεσσαλονίκη συνεργάζεται με τη γκαλερί «Lola Nikolaou».
Στη Γαλλία διατηρεί συνεργασία με τη γκαλερί ''Depardieu'' στη Nίκαια και την Αίθουσα Τέχνης ''Talents video'' στο Παρίσι.
Έχει στο ενεργητικό της 12 ατομικές εκθέσεις σε Ελλάδα, Γαλλία, Ισπανία, Γεωργία, Ουζμπεκιστάν, Βουλγαρία, Κριμαία και Βραζιλία και συμμετοχή σε πληθώρα ομαδικών εκθέσεων σε Αίθουσες Τέχνης, Ιδρύματα και Μουσεία στην Ελλάδα και το εξωτερικό.

Η έκθεση πραγματοποιείται σε συνεργασία με τη γκαλερί «Λόλα Νικολάου» της Θεσσαλονίκης.


Εγκαίνια Έκθεσης: Τετάρτη 20 Νοεμβρίου 2013, 20:00

Διάρκεια Έκθεσης: 20 Νοεμβρίου – 14 Δεκεμβρίου 2013
Ημέρες και ώρες λειτουργίας:
Τρίτη, Πέμπτη, Παρασκευή: 11:00 – 14:30 & 17:30 – 20:30
Τετάρτη, Σάββατο: 11:00 – 16:00
Κυριακή, Δευτέρα: Ανοικτά κατόπιν τηλεφωνικού ραντεβού


Αίθουσα τέχνης Τεχνοχώρος
Λεμπέση 4 & Μακρυγιάννη, Αθήνα | metro Ακρόπολη
Τηλέφωνο 211 182 38 18


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου