Γλύκα Διονυσοπούλου, Μελάνια σε καμβά, 2019. |
Balkan Art Gallery, Ξάνθη 1 Αυγούστου 2019
Μεταξύ σημείου και γραμμής
Η ζωγραφική μου επικεντρώνεται στην έρευνα του σημείου
και της γραμμής ως βασικών στοιχείων για την ερμηνεία της μορφής. Αποτελεί μια
εικαστική διαδικασία ανάμεσα στο σημείο και την γραμμή, προκειμένου να
προσδιορίσω τον τρόπο που ο δικός μου εγκέφαλος αντιλαμβάνεται την ουσία των
δύο αυτών μορφικών στοιχείων. Σημεία και γραμμές που πυκνώνουν και αραιώνουν
πάνω στον καμβά συνιστούν τον δικό μου τρόπο θέασης και ανάγνωσης του κόσμου.
Με αφετηρία τη φυσικομαθηματική Θεωρία των
Χορδών επιχειρώ τη ζωγραφική απεικόνιση των προσώπων μέσα από άπειρες
αλληλοδιασταυρωνόμενες λεπτές γραμμές από χρωματιστά στυλό, οι οποίες πυκνώνουν
και αραιώνουν πάνω στην ζωγραφική επιφάνεια, δημιουργώντας τριών διαστάσεων
πορτρέτα. Την τέταρτη διάσταση, δηλαδή τον χρόνο, τον αναζητώ σε συνάφεια με
την μνήμη, για αυτό και επιλέγω πρόσωπα, τα οποία συνομιλούν και με τις τρεις
διαστάσεις του χρόνου, παρελθόν, παρόν και μέλλον.
Παράλληλα με τη μελέτη της γραμμής, προέκυψε η
ανάγκη επιστροφής στο σημείο, σε αυτό το πρώτο στοιχείο της ζωγραφικής, στη
βασική εικαστική φόρμα, προκειμένου να κατανοήσω καλύτερα τη γραμμή. Τι είναι
δηλαδή για μένα η γραμμή; Είναι παράγωγο του σημείου που εγγράφεται μετά από
την ενέργεια μιας ή δύο εξωτερικών δυνάμεων πάνω στο πρώτο; Είναι, όπως λέει ο
Καντίσκι ένα «αόρατο
ον»; Είναι πολλά σημεία που συνενώνονται και σχηματίζουν τη γραμμή; Ή είναι
όντως μια ελάχιστη μονοδιάστατη ταλαντευόμενη δύναμη;
Με βάση αυτόν τον τρόπο ανάγνωσης συγκροτώ ένα
εικαστικό σύμπαν, το οποίο αποτελείται από πρόσωπα, που δομούνται από σημεία
και γραμμές και τα οποία συνιστούν μια εκλεκτική προσωπική μου μυθολογία με
καθαρά προσωπικές αναφορές. Μπροστά τους και γύρω τους πλέκονται και συντίθενται
νήματα, άλλοτε ως γραμμές και άλλοτε ως σκιές και αόρατα όντα.
Γλύκα Διονυσοπούλου, Μελάνια και μολύβι σε καμβά, 2019. |
Στην παρούσα έκθεση κυριαρχεί η γυναίκα ως εικαστικό υποκείμενο που αναμετράται με τη μνήμη της. Από παιδάκι μέχρι ώριμη γυναίκα, αλλού πιο έμμεσα και αλλού πιο ξεκάθαρα, υποβόσκουν οι πολλαπλοί και απαιτητικοί κοινωνικοί της ρόλοι. Η γυναικεία ψυχοσύνθεση στην κοινωνία μας συνθλίβεται από τα στερεότυπα και τις πατριαρχικές δομές. Η γυναίκα αντιμετωπίζεται από πολλούς ως ένα ευάλωτο κοινωνικό πρόσωπο, ένα τραγικό μοτίβο, άλλοτε φοβισμένο θύμα, άλλοτε πιστή σύντροφος, άλλοτε περιθωριακή με όλη την κατακραυγή του κόσμου πάνω της. Κουβαλάει το παρελθόν της, στοχάζεται πάνω στις αναμνήσεις της. Συνειδητοποιεί πως δεν υπάρχει απόλυτη λύτρωση στην ανάμνηση, τα νήματα την ακολουθούν, είναι το παρελθόν, το παρόν και το μέλλον της. Είναι η βιωμένη της μνήμη.
Ποιος είναι, όμως ο ρόλος
της ίδιας μέσα σε αυτή την πραγματικότητα; Τι είναι για αυτήν η παράδοση; Τι
συμβολίζουν για την ίδια τα νήματα; Τελικά, καθηλώνεται από την κοινωνία ή
παραμένει αυτόφωνη;
Τα εγκαίνια της έκθεσης θα πραγματοποιηθούν την Πέμπτη 1 Αυγούστου 2019 στην Balkan Art GAllery στην Ξάνθη. Στα εγκαίνια της έκθεσης θα πραγματοποιηθεί Performance από την εικαστικό Γλύκα Διονυσοπούλου. Στην έκθεση συμμετέχουν επίσης οι Πάρης Ασημακόπουλος, Άγγελος Μέργες, Γιάννης Αντωνόπουλος, και Στεφανία Πατρικίου.
Βιογραφικό
Η Γλύκα
Διονυσοπούλου γεννήθηκε και ζει στην Κοζάνη. Σπούδασε αρχικά Αρχαιολογία και
Ιστορία της Τέχνης στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, όπου και
ολοκλήρωσε τις μεταπτυχιακές σπουδές της στην Ιστορία της Τέχνης. Στην συνέχεια
σπούδασε Εικαστικές Τέχνες στη Σχολή Καλών Τεχνών Φλώρινας του ΠΔΜ. Από το 2017
είναι Υποψήφια Διδάκτωρ της Σχολής Καλών Τεχνών Φλώρινας.
Έχει
πραγματοποιήσει 2 ατομικές εκθέσεις και έχει συμμετάσχει συνολικά σε πάνω από
30 ομαδικές εκθέσεις και έχει συνεργαστεί με γκαλερί, όπως την Γκαλερί
Ζουμπουλάκη («Winetopia», Πόρτο Καρράς, 2017), την Γκαλερί Λόλα Νικολάου
(«REMBRANDT NAME-PROJECT», Θεσσαλονίκη, 2016), την ARTIS CAUSA GALLERY»
(«Q-UARTS», Θεσσαλονίκη, 2015) και την Γκαλερί Παπατζίκου, («Γέφυρες
Αισθήσεων», Βέροια, 2016). Το 2016 διακρίθηκε στην OSTEN BIENNIAL
OF DRAWING των Σκοπίων ως “Remarkable Representation”. Παράλληλα ασχολείται με την Performance και είναι μέλος των θεατρικών ομάδων
Θεατροδρόμιο και Οχληροί Κοζάνης, αλλά και των εικαστικών ομάδων ΦΛΩΡΟΙ
ΕΙΚΑΣΤΙΚΟΙ και ΕΝ ΦΛΩ. Έχει συνεργαστεί, επίσης με το ΔΗΠΕΘΕ Κοζάνης, στην
παρουσίαση λογοτεχνικών αναλογίων. Το 2016 συμμετείχε στην ταινία μικρού μήκους
«Ο Λαθρεπιβάτης» του Εικαστικού Θάνου Μπλιούμη. Έχει εικονογραφήσει τέσσερις
ποιητικές συλλογές. Συνεργάζεται με το Μουσείο Τεχνών Κοζάνης, όπου έχει
αναλάβει την εικαστική επιμέλεια των εκθέσεων. Άρθρα και σχέδιά της βρίσκονται
σε περιοδικά και συλλογικούς τόμους. Από το 2019 έχει αναλάβει την εικαστική επιμέλεια
του περιοδικού «καρυοθραύστις» από τις Εκδόσεις Ρώμη.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου