Εικ. 1. Standing Female Nude Seen from the Side
|
Ένας αριθμός από μελέτες πάνω σε γυμνό
μοντέλο έχουν αποδοθεί κατά την διάρκεια
της περιόδου του Van Gogh στην ακαδημία
Antwerp.
Δεν υπάρχουν αποδείξεις παρ’ όλα αυτά
ότι ζωγράφισε ποτέ από ζωντανό μοντέλο
μέσα στην ακαδημία και όλα τα έργα του
αυτής της κατηγορίας, όπως και το
συγκεκριμένο [Εικ. 1], δημιουργήθηκε
χωρίς αμφιβολία κατά την διάρκεια των
απογευματινών συνεδριών που λάμβαναν
μέρος σε κάποιο από τα σχεδιαστικά club
τα οποία παρακολουθούσε. Αυτό υποδεικνύεται
και από το στυλ αυτών των σχεδίων, το
οποίο δεν δικαιολογείται λαμβάνοντας
υπόψη τις απαιτήσεις και προσδοκίες
της ακαδημίας, ενώ κατά την διάρκεια
αυτών των ασκήσεων δεν υπήρχαν δάσκαλοι.
Το παραπάνω σχέδιο μοιάζει με τα σχέδια
από το Nuenen: με ρεαλιστικές εκφράσεις
που υπερισχύουν της ανατομικής ορθότητας
όπως για παράδειγμα το ατυχές δεξί πόδι
του μοντέλου [Εικ. 1].
Εικ. 1. Standing Female Nude Seen from the Side. Τέλη
Ιανουαρίου – Φεβρουαρίου 1886. Γραφίτης
σε χαρτί. 50.9 x 39.2 εκ. Van
Gogh Museum, Amsterdam (Vincent van Gogh Foundation) (d 22
V/1962).
|
Παρά την αρχική αποστροφή για τον
σχεδιασμό γύψινων εκμαγείων, στο Antwerp
ο Van Gogh άρχισε να απολαμβάνει αυτές τις
ασκήσεις συνειδητοποιώντας ότι αυτό
θα τον βοηθούσε να βελτιώσει τις γνώσεις
του πάνω στην ανθρώπινη ανατομία. Οι
μαθητές στην ακαδημία Antwerp όφειλαν να
δουλεύουν τρεις ή τέσσερις μέρες πάνω
σε ένα μόνο σχέδιο, οπότε κατά την
διάρκεια της παραμονής του εκεί, που
διήρκησε έξι βδομάδες, ο Van Gogh πιθανότατα
να δημιούργησε κάπου στα δώδεκα σχέδια.
Γνωρίζουμε από τα γράμματα του αλλά και
από μαρτυρίες ότι αντέγραψε αρκετά
διαφορετικά γλυπτά, αλλά αυτή η μελέτη
από το εκμαγείο του Δισκοβόλου (450 π.Χ)
του Μύρωνα [Εικ. 2] είναι το μόνο παράδειγμα
που έχει σωθεί. Το σχέδιο ακολουθεί την
ακαδημαϊκή μέθοδο με έμφαση στο
περίγραμμα, αλλά πέρα από αυτό έχει το
χαρακτηριστικό της “πλάγιας
εκφραστικότητας” που ήταν τόσο τυπική
για τον Van Gogh.
Εικ. 2.
The Discus Thrower.
Αρχές / μέσα
Φεβρουαρίου 1886.
Μαύρη κιμωλία
σε χαρτί. 56.1
x 44.5
εκ. Van Gogh Museum, Amsterdam (Vincent van Gogh Foundation) (d 398
V/1962).
|
Ο Van Gogh σε αυτή την περίπτωση χρησιμοποιεί
δύο τύπους κιμωλιών, μία μαλακή και μία
σκληρή με έναν υπαινιγμό καφέ χρώματος.
Όπως και με τις μεγάλες μελέτες χωρικών
από το καλοκαίρι του 1885, εφάρμοσε νερό
πάνω από την κιμωλία, πιθανότατα με
πινέλο, δημιουργώντας έναν γκρι τόνο.
Μόλις το χαρτί στέγνωνε, χρησιμοποιούσε
ένα είδος γόμας για να αναδείξει τις
φωτεινές περιοχές.
Απο το βιβλίο:
Ives, C., Stein, A. S., Heugten, S., Vellekoop, M. (2005). Vincent
Van Gogh: The Drawings. Metropolitan Museum of Art.
Μετάφραση: Αντώνης Παππάς (9ο Εξάμηνο)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου