Εικ. 1. The Deposition [Η Αποκαθήλωση], c. 1622
|
Η παρούσα σπουδή είναι η τρίτη σε μία
σειρά από τέσσερα σχέδια που έχουν
βρεθεί και που προετοίμαζαν το έργο της
Αποκαθήλωσης της Faenza.
Το πρώτο αναγνωρίσιμο είναι ένα μεγάλο
σχέδιο σε μπλε χαρτί, που βρίσκεται αυτή
τη στιγμή στο Uffizi. Αναπαριστά τη σκηνή
ανεστραμμένη και παρουσιάζει έναν
μεγάλο μετωπικό σταυρό στο φόντο. Το
δεύτερο σχέδιο είναι μια διπλής όψης
μελέτη για τη φιγούρα του Χριστού και
βρίσκεται σε ιδιωτική συλλογή. Απεικονίζει
την αναστροφή της σύνθεσης: το πρώτο
μέρος δείχνει τον Χριστό τοποθετημένο
όπως στο σχέδιο στο Uffizi ενώ το δεύτερο
μέρος δείχνει την φιγούρα όπως στο
παρόν σχέδιο το οποίο παρουσιάζει
αρκετές διαφορές από τον τελικό πίνακα
όπως είναι η παρουσία του σταυρού. Το
τελευταίο από τα τέσσερα σχέδια είναι
ένα μικρό σχέδιο που βρίσκεται και αυτό
στο Uffizi [Εικ. 3]. Αν και γρήγορα σχεδιασμένο
είναι το πιο κοντινό με αυτό στον βωμό.
Αυτά τα σχέδια πιθανότατα εκπροσωπούν
ένα μόνο κομμάτι από τα προσχέδια για
την “Αποκαθήλωση”.
Εικ. 3. Ferraù Fenzoni. The Deposition “Η Αποκάλυψη”,
c. 1622 Πένα και καφέ μελάνι. 175 x 127 mm.
Φλωρεντία, Gabineto Disegni e Stampe degli Uffizi, inv.
12651 F.
|
Για τα έργα του ο Fenzoni συνήθως σχεδίαζε
έναν μεγάλο αριθμό από συνθετικές
μελέτες με πένα και στη συνέχεια μελέτες
προσώπου με παστέλ για τις περισσότερες
από τις φιγούρες του. Για το λιγότερο
σύνθετο έργο του “Ο Άγιος Σεβαστιανός”
στην εκκλησία του San Stefano στη Faenza,
χρονολογημένο περίπου την ίδια περίοδο
με την “Αποκαθήλωση” υπάρχουν
το λιγότερο τέσσερεις μελέτες πάνω στη
σύνθεση και δύο πάνω στα πρόσωπα.
Λεπτομερώς εκτελεσμένο αυτό το έργο
είναι ένα από τα πιο κομψά σχέδια από
το δεύτερο μέρος της καριέρας του
Fenzoni. Αν και ακόμα ριζωμένος στο
μετα-Μανιεριστικό (retardataire Mannerist) στυλ,
εξασκήθηκε στη Ρώμη στα τέλη του 1580 πάνω
στη δυναμική σύνθεση και σε λεπτομέρειες
όπως το σκοτεινό βλέμμα του Ιωσήφ από
την Αριμαθέα, που δείχνει τη γνώση του
πάνω στους σύγχρονους καλλιτέχνες που
δρούσαν στη γειτονική Bologna.
Η “Αποκαθήλωση” είναι ίσως το
τελευταίο μεγάλο έργο του Fenzoni. Μετά τα
μέσα του 1620 το στυλ του έγινε πιο χαλαρό
και μέχρι το τέλος της δεκαετίας σύμφωνα
με ένα γράμμα που έστειλε σε ένα
συμπατριώτη του στη Ρώμη ο Fenzoni είχε
σταματήσει σχεδόν τελείως να ζωγραφίζει
μιας και του είχε “στερηθεί σχεδόν
ολοκληρωτικά η όραση”.
Απο το βιβλίο:
Powell, T. K. (2012). Capturing the
Sublime: Italian Drawings of the Renaissance and Baroque. Art
Institute of Chicago.
Κείμενο: Nicolas Schwed
Μετάφραση:
Αντώνης Παππάς (9ο Εξάμηνο)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου