Παρασκευή, 18 Νοεμβρίου 2016

Τεκμηρίωση Έκθεσης- Οκτώβρης: Μήνας Μαστού. Χάρης Μαργαρίτης



Η σπίθα πίσω από την έκθεση.


Η 28η Οκτωβρίου επιλέχθηκε για την Ημέρα Πρόληψης Κατά του Καρκίνου του Μαστού από το Αμύνταιο για το 2016. Η εκδήλωση οργανώθηκε από τον Σύλλογο Καρκινοπαθών Αμύνταιου "Μαζί για τη Ζωή", σε συνεργασία με τους: Δήμος Αμύνταιου, Δ.Η.Κ.Ε.Α., Περιφερειακή Ενότητα Φλώρινας. Το 3ικαστικό 3ργαστήριο και η Σχολή Καλών Τεχνών Φλώρινας του ΠΔΜ συμμετείχε με την καθιερωμένη πια έκθεση, για τρίτη συνεχόμενη χρονιά. Η έκθεση φιλοξενείται στο Παλαιό  Δημοτικό σχολείο Αμύνταιου και παραμένει ανοιχτή, με σκοπό την επισκεψιμότητα των σχολείων της περιοχής. Το συντονισμό της έκθεσης έχουν φοιτητές του 3ργαστηρίου και συμμετέχουν καλλιτέχνες της σχολής. Την πρώτη χρονιά το θέμα της έκθεσης προσεγγίστηκε βιωματικά, με βασική συμμετοχή της Μαρί Θεοφίλου, καλλιτέχνιδας και απόφοιτης του 3ικαστικού 3ργαστηρίου ΤΕΕΦ του ΠΔΜ, ενώ το 2015 η δεύτερη εκθεσιακή συμμετοχή είχε θέμα τον αποσυμβολισμό του μαστού. 

Φέτος, η τρίτη συνεργασία περιστράφηκε γύρω από έναν κεντρικό άξονα ως βασική θεματολογία, για την δημιουργία μιας κοινής συνομιλίας όλων των έργων σαν ένας ζωντανός οργανισμός που εισπνέει και εκπνέει πλήθος θετικών μηνυμάτων, συμβολισμών και αλληγοριών. Ο κύκλος, ως ένα από τα πιο δυνατά αρχετυπικά σχήματα, χρησιμοποιήθηκε σαν σύμβολο για τον μαστό, την οντότητα, τη ζωή, έχοντας μία διττή σχέση, ορατή και σημαινόμενη. Ως  πυρήνας πηγής ενέργειας, ο κάθε ένας από τους συμμετέχοντες καλλιτέχνες, κλήθηκε να δημιουργήσει πάνω σε κυκλικό, ξύλινο κυρίως, καμβά, το δικό του εικαστικό μήνυμα και εν τέλει να εκπέμψει έναν καρποφόρο διάλογο μεταξύ έργου και προσλήπτη. Το κυκλικό σχήμα των καμβάδων, συμβάλει ως κώδικας αποκρυπτογράφησης του κάθε έργου. Οι καλλιτέχνες που συμμετείχαν, κλήθηκαν να εμβαθύνουν σε αυτή την ιδιαίτερη λογική της έκθεσης, βιώνοντας και έμμεσα το θέμα, εφόσον το επιλεγμένο σχήμα του κύκλου λειτουργούσε ως υπενθύμιση της θεματολογίας, δημιουργώντας αντιδραστική εικαστική εξωστρέφεια. Η σπείρα, άλλο ένα σύμβολο που χρησιμοποιήθηκε έντονα, προμηνύει την εξέλιξη και εμφανίζεται κυρίως στο στήσιμο κάποιων έργων που τοποθετήθηκαν σε έναν από τους χώρους.
Το μήνυμα της αισιοδοξίας ήταν η βασική καλλιτεχνική θέση στην πρόληψη του καρκίνου του μαστού, το κυρίαρχο συναίσθημα και ο συνδετικός κρίκος όλων. Με την πρόληψη και την θεραπεία της ασθένειας, ο τρόπος που αντιμετωπίζεται η ζωή αλλάζει ριζικά, αποκτούν την πρέπουσα σημασία τα ουσιαστικά και η συνειδητή ευτυχία που κρύβεται στα μικρά της ζωής φανερώνεται. Η καθοδήγηση της θετικής σκέψης, οφείλεται σε ένα διάλογο που πραγματοποιήθηκε κατά το τέλος των εγκαινίων της περσινής έκθεσης, με μία κυρία η οποία υπήρξε ασθενής η ίδια και εν αγνοία της, έπαιξε τον βασικότερο ρόλο για την  δημιουργία της έκθεσης του 2016. Η ίδια λειτούργησε ως το ζωντανό έργο με το πιο δυνατό  μήνυμά του, αυτό της ίδιας της οντότητάς μας, σπινθηροβολώντας την δημιουργία μας.

Η καρποφόρα ιδέα του βασικού στησίματος της έκθεσης.
Η έκθεση ξεκινάει ανεβαίνοντας την σκάλα, λίγο πριν φτάσεις στον πρώτο όροφο, με ένα δυνατό έργο σε λευκό χρώμα, που ίσα διακρίνεται στον λευκό τοίχο, δηλώνοντας το πρώτο συναισθηματικό σοκ μετά από την διάγνωση της ασθένειας καθώς και την νοητή μεταφορά του ασθενή αλλά και του θεατή σε νοσοκομείο. Φτάνοντας στον όροφο που φιλοξενείται η υπόλοιπη έκθεση σε μορφή εγκατάστασης, ο θεατής μεταφέρεται μέσα σε ένα γυναικείο σώμα όπου «βιώνει» την πάλη και την μάχη, που δίδεται. Οι δύο μεγάλες αίθουσες παίζουν τον ρόλο του γυναικείου στήθους, ενώ ο διάδρομος του ορόφου τον θώρακα. Δύο ξύλινοι στύλοι βρίσκονται στον χώρο των μεγάλων αιθουσών, νοηματοδοτώντας τους γαλακτοφόρους αδένες. Στο πρώτο στήθος κυριαρχεί το φως. Από τον γαλακτοφόρο αδένα, ξεκινούν σπόγγοι που καταλήγουν σε αναρτημένα έργα στους τρεις τοίχους του δωματίου. Οι σπόγγοι δηλώνουν τις αρτηρίες που γεμάτες με το υγρό της ζωής, καταλήγουν σε κάθε έργο με το αντίστοιχο θετικό μήνυμα από τον κάθε καλλιτέχνη. Το όλο στήσιμο είναι μία αναφορά πάνω στην ακολουθία του Φιμπονάτσι. Στην όλη αίθουσα το βλέμμα του προσλήπτη κινείται από τα αριστερά προς τα δεξιά, ακολουθώντας μία ανοδική πορεία και κρατώντας το βλέμμα μες στον χώρο, ακυρώνοντας έτσι τα παράθυρα ως παράγοντα προτροπής εξωστρέφειας του βλέμματος. Στον τέταρτο τοίχο που βρίσκεται και η έξοδος από την αίθουσα, το σχήμα του συμβόλου κύκλος «σπάει» στα δύο (αποκοπή), ενώ το βλέμμα του θεατή καταλήγει στο πάτωμα όπου βρίσκονται και τα τελευταία έργα που υπάρχουν, φορτίζοντας θετικά τον θεατή και οδηγώντας τον προς τους υπόλοιπους χώρους. Το δεύτερο στήθος είναι παραδομένο κυρίως στις σκιές μέσω ενός προβολέα. Στον γαλακτοφόρο αδένα στηρίζεται μια πεσμένη καγκελόπορτα. Δηλώνει την πόρτα- εμπόδιο που πρέπει να ανοίξει, ή να γκρεμιστεί, για να φανερωθεί το μονοπάτι για την αισιόδοξη σκέψη απέναντι στην πρόληψη κατά του καρκίνου του μαστού. Πάνω της βρίσκονται από δεξιά και αριστερά δύο έργα, που με προβολέα δημιουργούν συνθετικά στον τοίχο ένα τεράστιο υγιές στήθος. Μαζί με 2 άλλα έργα που κρέμονται στον τοίχο που προβάλλεται η εγκατάσταση, δημιουργούνται οι χαμένες θηλές. Κάτω δεξιά στον τοίχο της προβολής, ένα ακόμη στήθος στέκεται στο πάτωμα, ενώ η σκιά του δηλώνει την παρουσία του χαμένου από την ασθένεια μαστού. Η όλη εγκατάσταση πυροδοτεί σκέψεις και συνειρμούς γύρω από την αλληγορία του σπηλαίου του Πλάτωνα. Ο θεατής γυρνάει την πλάτη του στα παράθυρα, το βλέμμα παραμένει στην αίθουσα, ενώ οι κάθετες σκιές στον χώρο μετατρέπονται σε καμπύλες με δύο και μόνο παραμορφωμένες σκιές γωνιών. Στον διάδρομο δύο ξύλινες κούκλες σε φυσικό μέγεθος, παίζουν το ρόλο των προστατών κάνοντας λογοπαίγνιο με τη λέξη προστασία (πρόληψη). Στο στήσιμο των έργων στους τοίχους, επικρατεί η αντίστιξη (μικρά έργα σε μεγάλες επιφάνειες), συγχωνεύοντας την έκθεση φωτογραφίας του Συλλόγου Καρκινοπαθών Έδεσσας, ενώ ταυτόχρονα ο θεατής περνάει από μικρές εικαστικές εγκαταστάσεις που βρίσκονται στο πάτωμα και οδηγείται στην σκάλα που ανέβηκε αρχικά, αντικρίζοντας και πάλι το πρώτο έργο. Το μήνυμα πέρασε αλλά η ευθύνη και η απόφαση δική του πια, για το πώς θα κινηθεί σχετικά με την πρόληψη κατά του καρκίνου του μαστού.

Για το στήσιμο της έκθεσης χρησιμοποιήθηκε η αντιστικτική αρχιτεκτονική στον διάδρομο, ενώ  στις δύο μεγάλες αίθουσες η αρχιτεκτονική παρεμπόδισης (πορεία του θεατή προς την έξοδο) σε συνδυασμό με την σύγχρονη αρχιτεκτονική του χώρου (απεγκλωβισμός του μέσα από το έξω). Οι καμπύλες κυριαρχούν σε σχέση με τις γραμμές, δίνοντας προβάδισμα στον άνθρωπο και στην φύση σε σχέση με τον χώρο, με εξαίρεση στις μεγάλες αίθουσες που επικρατεί μία ισορροπία.   

Στην έκθεση συμμετέχουν οι καλλιτέχνες: Βελέτζας Ελευθέριος, Βριωνίδης Γεώργιος, Γαϊτη Πηνελόπη, Γεώργαρου Ευπραξία, Γκέρος Μενέλαος, Διονυσοπούλου Γλύκα, Καλομενίδου Χριστίνα, Καρούλια Κατερίνα, Κοντοσφύρης Χάρης, , Κοσμίδου Νικολέτα, Κωνσταντάτου Μίρκα, Λαγού Μαρία, Μακρή Ιωσηφίνα, Μαργαρίτης Χάρης, Μάρκου Κατερίνα, Παπαδόπουλος Θεοδόσης, Πετρίδης Πέτρος, Ρόμπολας Ιωάννης, Ρόμπολας Άγης, Σταυροπούλου Δήμητρα, Σκριβάνου Βασιλική, Τουρτούρα Καίτη, Φανάρας Γεώργιος, Φλέγγα Αντωνία, Χριστοπούλου Μάγδα

Η ομάδα εργασίας που συντονίστηκε στα πλαίσια των μαθημάτων του 3ργαστηρίου αποτελείται από τους φοιτητές: Γκέρος Μενέλαος, Καλομενίδου Χριστίνα, Καρούλια Κατερίνα, Κωνσταντάτου Μίρκα, Μαργαρίτης Χάρης, Παπάς Αντώνης, Παπαδόπουλος Θεοδόσης, Ρόμπολας Ιωάννης, Φανάρας Γεώργιος

Η βασική ιδέα στησίματος είναι των φοιτητών: Ρόμπολας Ιωάννης, Φανάρας Γεώργιος

Επιμέλεια έκθεσης: Μαργαρίτης Χάρης, φοιτητής της Σχολής Καλών Τεχνών Φλώρινας και μέλος του ΔΣ Στέγης Γραμμάτων και Τεχνών Αμύνταιου 

Σχεδιασμός αφίσας/πρόσκλησης: Μαργαρίτης Χάρης

Απολογισμός έκθεσης.
Προώθηση:Τοιχοκόλληση αφίσας σε Φλώρινα και Αμύνταιο, μοίρασμα προσκλήσεων σε διάφορους φορείς Φλώρινας και Αμύνταιου,  δελτίο τύπου μέσω mail (περίπου τριακόσια) σε Ελεύθερο Τύπο και δημόσιους φορείς, συνέντευξη στην εκπομπή "Μήνυμα Ζωής ΙΙ" του τηλεοπτικού καναλιού Flash Flash.
Επισκεψιμότητα: Στα εγκαίνια παρευρέθηκαν πάνω από 50 άτομα, μαζί με τον Δήμαρχο και Αντιδήμαρχο Αμύνταιου. Σχολεία της περιοχής ήδη έχουν ξεκινήσει τις επισκέψεις τους στην  έκθεση όπως το Σχολείο Ενηλίκων Φλώρινας "Δεύτερη Ευκαιρία".  

Ακολουθούν φωτογραφίες άποψης από το αρχείο των: Φανάρας Γεώργιος, Γκέρος Μενέλαος, Καρούλια Κατερίνα, Λαγού Μαρία.


Λεπτομέρεια από το έργο της Βασιλικής Σκριβάνου.


 Κατερίνα Καρούλια.


  Ευπραξία Γεώργαρου


 Γιώργος Βριωνίδης

Μαρία Λαγού

 Θεοδόσης Παπαδόπουλος


Ιωσηφίνα Μακρή


 Μαρία Λαγού





 Κατερίνα Μάρκου


 Μάγδα Χριστοπούλου


  Γιώργος Φανάρας


 Δήμητρα Σταυροπούλου



 Πέτρος Πετρίδης


 Μίρκα Κωνσταντάτου

Πηνελόπη Γαϊτη


Χριστίνα Καλομενίδου

Νικολέτα Κοσμά

Ομαδικό έργο των: Γκέρος, Κωνσταντάτου, Παπαδόπουλος, Καλομενίδου


 Χάρης Μαργαρίτης

Μενέλαος Γκέρος, Χάρης Μαργαρίτης


 Καίτη Τουρτούρα,  Κατερίνα Καρούλια






 Αντωνία Φλέγγα και Λευτέρης Βελέτζας

Γλύκα Διονυσοπούλου















































Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου