Τρίτη 22 Νοεμβρίου 2016

Έληξε η έκθεση Νωπογραφίας στο Αρχαιολογικό Φλώρινας, Κατερίνα Καρούλια






Στις 19 Νοεμβρίου 2016, στο Αρχαιολογικό Μουσείο Φλώρινας, Σιδηροδρομικού Σταθμού 8, έληξε η έκθεση «Νωπογραφία, η αρχαιότερη τοιχογραφική τεχνική ζωγραφικής». Η έκθεση λειτούργησε με μεγάλη επιτυχία από τις 17 Σεπτεμβρίου 2016, όπου είχαν την δυνατότητα μαθητές, φοιτητές και κοινό από την πόλη της Φλώρινας και όχι μόνο να γνωρίσουν και να μυηθούν στην τεχνική της νωπογραφίας. Για την άνω έκθεση συνεργάστηκαν το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού Εφορεία Αρχαιοτήτων Φλώρινας και το Τμήμα Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας Εργαστήριο Εκκλησιαστικών Τεχνών.
Η ομάδα εμβάθυνσης της Παραστατικής Αρχαιολογίας και των Εκκλησιαστικών Τεχνών υπό του επίκουρου καθηγητού κυρίου Δημοσθένη Αβραμίδη, του Πανεπιστημίου Καλών Τεχνών της Φλώρινας, επέλεξε να τοποθετήσει σειρά έργων με την τεχνική της νωπογραφίας, ανάμεσα σε εκθέματα της μόνιμης συλλογής του Αρχαιολογικού Μουσείου Φλώρινας. Η τοποθέτηση εξ’ άλλου,  έργων σε ένα χώρο όπου επικρατεί η φιλοσοφία και ο πολιτισμός των προγόνων μας, θέτει προϋποθέσεις και δημιουργεί εναύσματα για περαιτέρω δημιουργία και προβληματισμό.

















Οι καλλιτέχνες εικαστικοί που δημιούργησαν τα έργα σύμφωνα με τη δική τους προσωπική εμπειρία και τη συσσωρευμένη γνώση που αποκόμισαν κατά τη διάρκεια των 4ων εξαμήνων εμβάθυνσης του άνω εργαστηρίου είναι οι: Καρούλια Κατερίνα, Κουζούνη Μίνα, Κουτίδης Ζήσης ,Λαγού Μαρία, Μαργαρίτης Χάρης, Μίσσιας Νικόλαος, Παπαηλιού Ανδρέας, Πετρίδης Πέτρος, Τοτού Μαρία, Τσιμπλάκη Μαριτάσα. Μαζί τους παρουσίασε έργα του και ο διδάσκων του εργαστηρίου Εκκλησιαστικών Τεχνών του ΤΕΕΤ Επίκουρος Καθηγητής Δημοσθένης Αβραμίδης .Συντονιστής έκθεσης : Κατερίνα Καρούλια. Σχεδιασμός αφίσας : Μαρία Λαγού.
















 Η τεχνική της νωπογραφίας ή φρέσκο είναι μία από τις αρχαιότερες τεχνικές ζωγραφικής που ενέχει μαστοριά. Αν και η βιβλιογραφία δεν παρουσιάζει όλα τα μυστικά της τεχνικής, στο φρέσκο δουλεύουμε σε σχετικά  νωπό σοβά, χωρίς συνδετικό ,με  χρώματα σκόνης  διαλυμένα σε ασβεστόνερο. Ο καλύτερος ασβέστης είναι αυτός που παράγεται σε καμίνι που χρησιμοποιεί ως καύσιμη ύλη ξύλα ή κάρβουνο. Όταν στεγνώσει ο σοβάς μπορούμε να συνεχίσουμε τη ζωγραφική με αυγό ή καζείνη.
Για να φτιάξουμε το υπόστρωμα ανακατεύουμε με το χέρι μέχρι να ομογενοποιηθεί, 1 μέρος ασβέστη, 1 μέρος κοσκινισμένη μαρμαρόσκονη, λίγο νερό (εάν χρειαστεί) και λιγότερο από 1|2 μέρος συνδετική ρητίνη (revinex) και στρώνουμε με το μυστρί. Μετά τη πάροδο χρόνου διαβρέχουμε με νερό και εφαρμόζουμε δύο χέρια  με 1 μέρος μαρμαρόσκονη και 1 μέρος ασβέστη. Στο τελικό υποστρωμα 1 χιλ. αναμειγνύουμε 1 μέρος ασβέστη με 1 μέρος άχυρο, τζίβα ή καννάβι.
Το έργο το σχεδιάζουμε με μολύβι ή κάρβουνο σε χαρτί  που τοποθετούμε επάνω στο νωπό υπόστρωμα (τεχνική ανθίβολου) αφού δημιουργήσουμε πρώτα πυκνές τρυπούλες σε όλο το περίγραμμα του σχεδίου. Χρησιμοποιούμε σκούρη χρωστική που την ταμπονάρουμε με ένα βαμβακάκι ώστε να περάσει μέσα από τις τρυπούλες του σχεδίου.  Η σκόνη, αφού τραβήξουμε το χαρτί, βλέπουμε ότι επικάθεται στο νωπό κονίαμα και γράφουμε το σχέδιο που έχει αποτυπωθεί με λεπτό μακρύτριχο πινέλο χρησιμοποιώντας  χονδροκόκκινο χρώμα Απαιτείται απόλυτη κατοχή της τεχνικής της νωπογραφίας, καθ’ ότι δεν επιδέχονται τροποποιήσεις και διορθώσεις.
Μπλέ του κοβαλτίου, πράσινο του τσιμέντου, ώχρα ψημένη,  σιέννες, όμπρες, μερικές από τις σκόνες μας. Υπομονή, ψυχικό σθένος και αγάπη για την παράδοση τα όπλα μας.    


































              Φωτογραφίες Κατερίνα Καρούλια, Θοδωρής Μαυρίδης.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου