Πέμπτη, 3 Νοεμβρίου 2016

Η απαρχή της πνευματικής τέχνης


Τέλη 19ου αρχές 20ου αιώνα στην Ευρώπη των πολεμικών συγκρούσεων, της φτώχιας και της φαινομενικής κατάρευσης των αυτοκρατοριών συντελείται στο πεδίο αυτό κάτι το ριζοσπαστικό στον κόσμο της τέχνης.
Ένας άνεμος με μυστικιστική, φιλοσοφική υπόσταση αναδεικνύεται, οι άνθρωποι του πνεύματος σε όλη τη βιομηχανοποιημένη ευρώπη πάλλονται και δονούνται από την Θεοσοφική διδασκαλία και της ιδέες της  

Helena Petrovna Blavatsky. Μίας ρωσογερμανίδας αριστοκράτισσας η οποία μεταμορφώθηκε πνευματικά κατά την παραμονή της στο Θιβέτ. Ο Θεοσοφικός εσωτερικισμός συγκέρασε αρχαία φιλοσοφικά κινήματα όπως ο ερμητισμός και ο νεοπλατωνισμός αποσκοπόντας σε μία απαρχή μετάλλαξης της ανθρωπότητας πρός το καλύτερο όπου ο πνευματισμός, επιστήμη και η βιομηχανική εξέλιξη θα συμπορεύονταν. 
Ενστερνιζόμενοι αυτές τις θεοσοφικές ιδέες καλλιτέχνες όπως ο Wassilly Kandinsky, Kazimir Malevich, Piet Modrian, Paul Klee, Hilma af Klint και Frantisek Kupka αποφασίζουν ο καθένας από το δικό τους μετερίζι συλλήβδην να δημιουργήσουν μία τέχνη που δεν θα έχει ως στόχο τον ανθρωποκεντρισμό ή μία υλιστική προσέγγιση στην υπόσταση της τέχνης, μία τέχνη που σήμερα την αποκαλούμε αφηρημένη.
Τον 21ου αιώνα ανακαλύψε ο κόσμος της τέχνης την Hilma af Klint, μία σουηδικής καταγωγής ζωγράφο η οποία δημιούργησε τον πρώτο αφηρημένο ζωγραφικό πίνακα το 1906 πριν την πρώτη αφηρημένη υδατογραφία του Kandinsky το 1910 και τον σουπρεμαντισμό του Malevich το 1913. Η ίδια εμπνεύστηκε την εικαστική της γλώσσα από το θεοσοφικό κίνημα αφήνοντας χιλιάδες σημειώσεις για την πνευματική υπόσταση του εικαστικού της έργου αλλά και για την μεθοδολογία δημιουργίας πνευματικού έργου.
Ο Wassilly Kandinsky το 1912 εκδίδει το βιβλίο για το πνευματικό στην τέχνη τονίζοντας την ψυχολογική επίδραση του καθαρού χρώματος στό ανθρώπινο πνεύμα, όπως και η μουσική έτσι και το χρώμα είναι μία γλώσσα η οποία έχει τον δικό της τρόπο να επικοινωνεί με όλους.
Το 1913 o Kazimir Malevich ιδρύει τον σουπρεμαντισμό, δημιούργώντας μία καινιύργια γραμματική στον εικαστικό κόσμο βασισμένη στα θεμελιώδη σχήματα όπως το τετράγωνο και ο κύκλος επηρεασμένος από την ορθόδοξη παράδοση.
To 1917-18 o ολλανδός ζωγράφος Piet Modrian δημοσιεύει τη θεωρητική μελέτη του νεοπλαστικισμού όπου καταγράφει το νέο ύφος που εκπροσωπεί.
Ο τσέχος ζωγράφος Frantisek Kupka το 1912 γίνεται ο πρωτοπόρος του κινήματος του ορφισμού. Ο Kupka ήταν βαθύτατα επηρεασμένος από την Θεοσοφία και την ανατολίτικη φιλοσοφία.
Όλη αυτή η έκρηξη πνευματικότητας μετουσιώθηκε σε τέχνη στις αρχές του 20ου αιώνα οδηγόντας επί της πράγμασι σε νέες οδούς τον κόσμο της τέχνης σε όλο της το φάσμα επηρεάζοντας εδώ και 110 το ρου της εικαστικής σκέψης.
Εν κατακλείδι οι σημερινοί καλλιτέχνες πρέπει να αναλογιστούμε πόσο πνευματική είναι σήμερα η τέχνη και τι πράττουμε για να την διατηρήσουμε πνευματική. Η προαναφερθείσα ιστορική αναδρομή στην εξέλιξη της αφηρημένης ζωγραφικής δεν είναι τίποτα άλλο από ένα μηδαμινό στάδιο αφύπνισης για τα κελεύσματα και τις επιταγές του 21ου αιώνα που ανοίγεται μπροστά μας.        

   


Altar painting, Hilma af Klint 1915

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου