Είμαστε αυτό που γινόμαστε (μέσω της δράσης και της γνωριμίας με ανθρώπους και καταστάσεις)
Ο κόσμος καλείται να υπάρξει ( be ) και να έρθει ( come )σε κατάσταση επικοινωνίας μαζί μας καθώς και μεταξύ τους, προκειμένου να γίνουν ( become ) οι γεφυρωτές ενδιάμεσων αποστάσεων.
κατά δήλωση των καλλιτεχνών :Damianou GeorgiaIsakharova Polina, Lambropoulou Katerina Zhang Daming.
κατά δήλωση των καλλιτεχνών :Damianou GeorgiaIsakharova Polina, Lambropoulou Katerina Zhang Daming.
"Σκεφτείτε το χώρο ανάμεσα σε δύο ανθρώπινες μορφές πλημμυρισμένο ύλη τότε η ανθρώπινη μορφή δεν αναγνωρίζετε και το καινούργιο σχήμα που βλέπουμε είναι η κοινωνία."
b-come, περφόρμανς καθίμενων
ανθρώπων σε χώρους που τους ομοιάζουν.
Η διαβίωση με την
αόριστη παράθεση του άλλου οργανώθηκε στην κοινωνία με κανόνες εξορθολογισμού του ενστίκτου.
Η συμβίωση με την σταθερή συγκεκριμένη παράθεση (αντι-παράθεση) του άλλου
οργανώνετε πάνω σε χειραψίες του σώματος. Τόσο η αόριστη όσο και η σταθερή
παράθεση απεικονίζετε ως μια χωρική απόσταση του «μεταξύ», του «in between» δύο τουλάχιστον
σωμάτων Η χωρική, αρχιτεκτονική υπόσταση του «μεταξύ μας» απασχόλησε πληθώρα καλλιτεχνών
κατασκευάζοντας το αίσθημα της πληρότητας, του γεμίσματος των ανθρώπινων
συνθηκών της διαβίωσης και της συμβίωσης. Μόλις το κενό γεμίσει, γίνεται
συμβιωτικό και ο άνθρωπος δεν ξεχωρίζει, δεν αναπαριστάτε. Σκεφτείτε το χώρο
ανάμεσα σε δύο ανθρώπινες μορφές πλημμυρισμένο ύλη τότε η ανθρώπινη μορφή δεν
αναγνωρίζετε και το καινούργιο σχήμα που βλέπουμε είναι η κοινωνία.
Ο Μπόρχες είχε πει «μια λογοτεχνία διαφέρει από την άλλη όχι
τόσο από το κείμενο όσο από τον τρόπο με τον οποίο διαβάζεται» και τελικά ένα
σύστημα εικονογραφικών σημείων είναι ένα απόθεμα μορφών που προσμένουν το νόημα
από τους επισκέπτες της περφόρμανς όταν
στο εικαστικό κείμενο λείπουν κάποιες λέξεις και η συμμετοχή του
αναγνώστη-θεατή θα της συμπληρώσει. Τότε το κυριολεκτικό νόημα, προϊόν μιας κοινωνικής ελίτ αναγκάζει
τον θεατή να δει αλλιώς για να διαπλεύσει το χώρο αναμορφωμένο , μεταμορφωμένο,
ολόκληρα ταξίδια του ματιού, πετάγματα της φαντασίας ή του στοχασμού στις
αλληλοεπικαλύψεις της χωρικότητας στην συγκεκριμένη περίπτωση στην σοφίτα του
κτηρίου του συλλόγου Αριστοτέλη,Φλώρινα του γεμάτο ξύλοδομές, συμμετρικές
κατατάξεις, αντηρίδες ροπών, σκόνη και βόμβους από νερό, αέρα και πύρ στα
έξωθεν.
Δεν γίνεται περφόρμανς , τέχνη εν γένει παρά μόνο στο πλαίσιο της σχέσης του με την εξωτερικότητα του θεατή, χάρη σε μια αλληλενέργεια συνεπαγωγών και τεχνασμάτων ανάμεσα σε δύο καταστάσεις του επισκέπτη στην προσμονή και του καλλιτέχνη στην πραγμάτωση του έργου μπροστά στα μάτια τους. Τότε αρχίζει μια ποσοτική προσαρμογή χωρικών δομών στο χρόνο. Οι συνθήκες καθορίζονται και δομούν ή αποδομούν προθεσμίες μέσα από συνεχή αναδιαμορφωμένα γεγονότα της περφόρμανς για να καταλήξει σε εμπειρία εποπτείας της ανεξέλεκτης πλοκής
Δεν γίνεται περφόρμανς , τέχνη εν γένει παρά μόνο στο πλαίσιο της σχέσης του με την εξωτερικότητα του θεατή, χάρη σε μια αλληλενέργεια συνεπαγωγών και τεχνασμάτων ανάμεσα σε δύο καταστάσεις του επισκέπτη στην προσμονή και του καλλιτέχνη στην πραγμάτωση του έργου μπροστά στα μάτια τους. Τότε αρχίζει μια ποσοτική προσαρμογή χωρικών δομών στο χρόνο. Οι συνθήκες καθορίζονται και δομούν ή αποδομούν προθεσμίες μέσα από συνεχή αναδιαμορφωμένα γεγονότα της περφόρμανς για να καταλήξει σε εμπειρία εποπτείας της ανεξέλεκτης πλοκής
Μονάχα λόγια που ταξιδεύουν
από στόμα σε στόμα κρατούν ζωντανούς τους ανθρώπους στον ολόκλειστο χώρο. Η
ζωντανή ομιλία, η κατάσταση της προσωπικότητας τους έδωσε στις τέσσερεις
Καλλιτέχνιδες Damianou Georgia, Isakharova Polina, Lambropoulou Katerina, Zhang Daming. το δικαίωμα να αναζητήσουν τις Χαμένες φωνές μπροστά από τα
οδοντικά τόξα στην συνχειλία. Η περφόρμανς b-come
είναι μια τρυφερή δεξίωση, μια επεξεργασία πάνω στην νεώτερη πειθαρχία και την
αναπαραγωγή των φωνών, της επικοινωνίας με την βουβότητα της γραφής και τυπογραφίας.
Υπήρχε ένα σύστημα απομόνωσης στην ίδια αστική τάξη και τα έθιμα της, τον τρόπο
ζωής και στην Φωνή ως προς το γραπτό κείμενο γιαυτό λέγεται ότι το σύνολο των
ανθρώπων(λαός) μακριά, πολύ μακριά από
οικονομικές και διοικητικές εξουσίες επικοινωνεί,«ο Λαός μιλάει». Σήμερα έχει
«καταγραφεί» παντοειδώς, έχει κανονικοποιηθεί, μπορεί να ακουστεί παντού αφού πρώτα
εκτυπωθεί ,ηχογραφηθεί η περιβόητη φωνή που αντιστάθηκε με μορφές όπως το
τραγούδι, το παραμύθι και εκφυλίστηκε με το κουτσομπολιό. Το τελευταίο ως
προφορικότητα ανθρώπινη φιλτράρετε από φωνητικότητες όπως η τηλεόραση. Ας μην
παρεκκλίνω περισσότερο αλλά το b-come σαν έκκληση, σαν
επίκληση σαν ένα καινούργιος τρόπος καλοσωρίσματος είναι να μετατρέπεις το well-come
σε be-come.Το be-come σου προσφέρετε σαν παραδοχή της ανικανότητας σου να ακούσεις
την φωνή σου την φωνή των άλλων, σαν την ενδιάμεση υλη δυο τουλάχιστον όντων.
Ένα ομοίωμα χαρτιού, ένα σιρίτι διαμεσολαβεί ως χαμένη φωνή. Ένα κομμάτι γάζας
επικαλύπτει το στόμα βουβαίνοντας το, γεμίζοντας το σώμα εμβοές (tinnitus). Η προσμονή της εγκάθετης ξυπόλυτης περφόρμερ
οδηγεί στην πραγμάτωση του εγκαλούμενου έργου απέναντι από μια άδεια καρέκλα
σε συμμετρία και η συμμετοχή ενεργοποιεί το σημείο σύζευξης μιας κοινωνικής
διαστρωμάτωσης(ταξικές- φυλετικές- ένφυλες σχέσεις) και των ποιητικών τελέσεων (κατασκευασμένη
τελετουργία-σκευωρία), όπου ο περφόρμερ απλώνει στο στοματικό σάρκωμα από-κολλητική
ουσία μέχρι με αργές ρεβανσιστικές κινήσεις να στερεώσει ένα παραλληλόγραμμο κομμάτι
γυψόγαζας σαν ένα κομμάτι χαρτί, σαν έναν λευκό ήχο.
Αυτή η θεατροποιημένη εγγράμματη εμπειρία γεμάτη κοινές ποιητικές διαθέσεις της σύσφιξης, της επαναεπικοινωνίας της λειτουργικής βουβότητας δεν μπορείς να μιλήσεις οδηγεί την ανάρμοστη απουσία σε μια άσκηση πανταχού παρουσίας. Η αυτονομία του θεατή εξαρτάται από τον βαθμό μετασχηματισμού των περφόρμερ έργων. Συμμετέχοντας στο έργο βγαίνουν από τα όρια της επικράτειας τους ταλαντεύονται σε ότι τους βοηθάει να επινοούν η ότι τον αλλοιώνουν. Ο επισκέπτης παίζει τον αποδράτη της πραγματικότητας αλλοιώνοντας την σιγουριά του εγώ του στην κοινωνική σκακιέρα.
Ο Μπάρτ για την γραφή εμείς εδώ για την τέχνη γενικά διακρίνουμε τρεις τύπους θέασης: η πρώτη σταματά στην απόλαυση των έργων η δεύτερη επιτελεί το τέλος των πάντων και η τρίτη καλλιεργεί την επιθυμία της δημιουργίας. Θέαση ερωτική, κυνηγετική ή μυητική. Το b-come γεμάτο παρελκύσεις από την μεριά του θεατή-επισκέπτη μετατρέπει το σώμα τόσο του περφόρμερ όσο και του ίδιου σε ένα άβουβο ηχητικό όργανο. Το b-come είναι ο άνθρωπος σε συναναστροφή!
Για να ζεις μόνος,πρέπει να είσαι ζώο ή θεός-λέει ο Αριστοτέλης. Ξέχασε την τρίτη περίπτωση να είσαι και τα δύο-Φιλόσοφος διαπίστωσε ο Νίτσε
Κοντοσφύρης Χάρης
Φλώρινα 16 Μαρτίου 2013
Βιβλιογραφία
Μισέλ ντε Σερτώ, Επινοώντας την καθημερινή πρακτική, μετάφραση Κική Καψαμπέλη, εκδόσεις Σμίλη,2010
Φριντριχ Νίτσε, το λυκοφως των ειδώλων, μεταφραση Ζήσης Σαρίκας, εκδόσεις Πανοπτικόν,2010
Φριντριχ Νίτσε, Ανθρώπινο παραπολυ Ανθρώπινο, μεταφραση Ζήσης Σαρίκας, εκδόσεις Πανοπτικόν,2011
Τσίπας Δημήτρης, Εντελέχια, ιδιωτική έκδοση,2003
The space In Between
Τάκης γλυπτική με μαγνήτες το κέντρο έρευνας
Μαρία Oικονομοπούλου spaces in between &growing care
Μαρίνα Αμπράμοβιτς Η Καλλιτέχνης είναι εδώ (THE ARTIST IS PRESENT), 736 ώρες, 750.000 επισκέπτες
Βιβλιογραφία
Μισέλ ντε Σερτώ, Επινοώντας την καθημερινή πρακτική, μετάφραση Κική Καψαμπέλη, εκδόσεις Σμίλη,2010
Φριντριχ Νίτσε, το λυκοφως των ειδώλων, μεταφραση Ζήσης Σαρίκας, εκδόσεις Πανοπτικόν,2010
Φριντριχ Νίτσε, Ανθρώπινο παραπολυ Ανθρώπινο, μεταφραση Ζήσης Σαρίκας, εκδόσεις Πανοπτικόν,2011
Τσίπας Δημήτρης, Εντελέχια, ιδιωτική έκδοση,2003
The space In Between
Τάκης γλυπτική με μαγνήτες το κέντρο έρευνας
Μαρία Oικονομοπούλου spaces in between &growing care
Μαρίνα Αμπράμοβιτς Η Καλλιτέχνης είναι εδώ (THE ARTIST IS PRESENT), 736 ώρες, 750.000 επισκέπτες
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου