Σάββατο, 15 Νοεμβρίου 2014

Τροπολογία στο Τμήμα Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής για τα τμήματα ειδικών μαθημάτων Ελεύθερο και Γραμμικό Σχέδιο

ΕΝΩΣΗ  ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ  ΕΙΚΑΣΤΙΚΩΝ  ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ
Παπαναστασίου 49  104 45 ΑΘΗΝΑ  Τηλ. Φαξ.: 210 8321783 / 6977904185


ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ

13-11-2014

Τροπολογία στο Τμήμα Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής
 για τα τμήματα ειδικών μαθημάτων Ελεύθερο και Γραμμικό Σχέδιο
Πέμπτη 13 Νοεμβρίου 2014


Σήμερα Πέμπτη 13 Νοέμβρη 2014 στο Τμήμα Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής
συζητήθηκε η τροπολογία για τα τμήματα ειδικών μαθημάτων
Ελεύθερου και Γραμμικού Σχεδίου στο Νέο Λύκειο.

Σας επισυνάπτουμε την τροπολογία, τους σχολιασμούς μας
εν όψει της συνεδρίασης και
το βίντεο με την τοποθέτηση της  κ. Έφης Γεωργοπούλου.
Η ηγεσία του Υπουργείου δεν απάντησε στην τοποθέτηση της βουλευτού.



Θυμίζουμε ότι ο (πρώην) υφυπουργός Στύλιος, στην Επίκαιρη Ερώτηση, στην Πρωτολογία του απάντησε ότι: «Η πρόθεση είναι να ενταχθούν στο ωρολόγιο πρόγραμμα. Επίσης, πρόθεση και κατεύθυνση είναι να υπάρξει μείωση των ωρών διδασκαλίας από κάποιο άλλο μάθημα για τα παιδιά που ακολουθούν αυτές τις σχολές, ούτως ώστε μέσα στο ωρολόγιο πρόγραμμα να διδάσκονται τα συγκεκριμένα μαθήματα.»
Στη Δευτερολογία απάντησε ότι το σχέδιο του Υπουργείου και του ΙΕΠ: «περιλαμβάνει για την Γ’ Λυκείου ένταξη στο ωρολόγιο πρόγραμμα που δεν ίσχυε μέχρι τώρα καθόλου  όσον αφορά το γραμμικό και το ελεύθερο σχέδιο και πιθανόν σε αυτούς τους μαθητές να έχουμε τριάντα πέντε ώρες διδασκαλίας την εβδομάδα, ενώ στους υπόλοιπους που δεν ακολουθούν σχολές που χρειάζεται ειδικό μάθημα τριάντα τρεις ώρες διδασκαλίας.»
Στην παρούσα τροπολογία έχει αντικαταστήσει την παρ.5 του άρ.2  του ν.4186 (νέο Λύκειο) στα εξής σημεία:
·        Βάζει εντός πρωινής λειτουργίας τα τμήματα διδασκαλίας «ειδικών» μαθημάτων για εισαγωγή στις Πανελλήνιες εξετάσεις, ενώ πριν προέβλεπε να γίνονται εκτός πρωινής λειτουργίας (ως «τμήματα ενίσχυσης», δηλαδή κάτι σαν φροντιστήριο μετά τη λήξη των μαθημάτων).
·        Τα τμήματα συστήνονται σε επίπεδο σχολικής μονάδας, ενώ πριν προέβλεπε τη σύστασή τους σε επίπεδο Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης  (που στην πράξη μπορεί να σήμαινε π.χ. 1 τμήμα ανά Νομό)
ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ
Φαίνεται λοιπόν ότι πρόκειται για την νομοθετική ρύθμιση στην οποία αναφέρθηκε στη συζήτηση της Επίκαιρης Ερώτησης.
Όμως, η διατύπωση της τροπολογίας, η οποία ουσιαστικά αλλάζει φράσεις πάνω στο κείμενο της υπάρχουσας παραγράφου του ν.4186, είναι προβληματική.
Κύριο σημείο προβληματισμού είναι η φράση "δύναται να λειτουργούν", η οποία επιδέχεται πολλές διαφορετικές ερμηνείες. Τα μαθήματα δεν επανέρχονται στο Λύκειο σαν μια από τις επιλογές στη ζώνη των επιλεγόμενων μαθημάτων που ίσχυε υποχρεωτικά έτσι κι αλλιώς για όλους τους μαθητές, αλλά "δύναται" να γίνονται σαν επιπλέον ώρες σε σχέση με τους υπόλοιπους μαθητές. Αυτό μπορεί να σημαίνει ότι το αν θα γίνουν εξαρτάται από κάποιες συνθήκες. Κι επειδή για κάθε λεπτομέρεια εξουσιοδοτείται ο Υπουργός να ρυθμίσει τη λειτουργία τους (ή τη μη λειτουργία τους) με Υ.Α., μπορεί για παράδειγμα η Υ.Α. αυτή να λέει ότι για να δημιουργούνται και να λειτουργήσουν ανά σχολείο τα τμήματα θα πρέπει να υπάρχουν τουλάχιστον 5 παιδιά που να ενδιαφέρονται. Επίσης, τα τμήματα «δύνανται να λειτουργούν» αν θα υπάρχει διαθέσιμος καθηγητής ειδικότητας που να τα διδάσκει.
Επίσης, ένα ακόμα σημείο είναι ότι πρακτικά, κι επειδή τα υπόλοιπα μαθήματα της Γ’ Λυκείου καλύπτουν 33 ώρες, απομένουν 2 ώρες την εβδομάδα για τη λειτουργία των τμημάτων ειδικών μαθημάτων. Άρα, στην πράξη ένας μαθητής δε θα μπορεί να διδαχθεί και ελεύθερο και γραμμικό σχέδιο, δεδομένου ότι εξετάζεται και στα δυο μαθήματα στις πανελλήνιες εξετάσεις. Θα αναγκάζεται να επιλέγει ένα από τα δυο.
Άλλο σημείο προβληματισμού είναι ότι δεν διατηρούνται τα μαθήματα στην Β’ Λυκείου, όπως ίσχυε πριν το νέο Λύκειο και όπως ζητήσαμε και στην Επίκαιρη Ερώτηση.

 Θέμα: Σχολιασμός, ενόψει της συνεδρίασης της Επιτροπής Μορφωτικών  της Βουλής

Αγαπητή κ. Γεωργοπούλου
Ευχαριστούμε θερμά για τη στήριξή σας και των συνεργατών σας.

Στον όλο το δικό σας σχολιασμό, συμφωνούμε πλήρως και δεν επαναλαμβάνουμε. Προσθέτουμε τα παρακάτω:

Α.  Η τροπολογία αφορά ρύθμιση που θα ισχύσει υποτίθεται «του χρόνου».
Τα αιτήματα των εικαστικών δεν είναι για του χρόνου αλλά για σήμερα, άμεσα, για τώρα.
Την παραπομπή στην επόμενη σχολική χρονιά, τη θεωρούμε εμπαιγμό και ξεκάθαρη παραπλάνηση.

Β. Αίτημα δικό μας δεν είναι να μπουν (μ’ οποιαδήποτε ρύθμιση) τα μαθήματα Ελεύθερο και Γραμμικό σχέδιο στη Γ’ Λυκείου, και να βγουν από τη Β’ Λυκείου!
Αίτημα και αξίωση ( όχι μόνο δικό μας αλλά και των Σχολών Καλών Τεχνών, χιλιάδων γονέων και άλλων μαζικών φορέων) είναι ακριβώς να εξακολουθήσει και να κατοχυρωθεί η διδασκαλία του Ελεύθερου και Γραμμικού σχεδίου στη Β΄ Λυκείου, και να συνεχίζεται αδιάσπαστα και φυσιολογικά η διδασκαλία αυτή και στη Γ΄ Λυκείου.

Αντί να κάνουν τα εύλογα και επιβαλλόμενα για την κάλυψη των πιο στοιχειωδών αναγκών των μαθητών και πιο ειδικά όσων προσανατολίζονται για σπουδές Καλών Τεχνών και Εφαρμοσμένων, κάνουν τα αντίθετα.
Η τροπολογία τους, σημαίνει ότι εκδιώκουν πλήρως (και δίχως την παραμικρή αισχύνη για τις «δεσμεύσεις» τους που αποδείχτηκαν κοινό πολιτικάντικο λαθρεμπόριο ελπίδων σε βάρος της τέχνης και των λειτουργών της) τα μαθήματά μας από τη Β΄ Λυκείου.
Το θεωρούμε απαράδεκτο και το καταδικάζουμε απερίφραστα.

Γ.  Στην τροπολογία δεν αναφέρεται απολύτως τίποτε για τα μαθήματα Αρχιτεκτονικό σχέδιο και Ιστορία Τέχνης. Σκοπεύουν συνεπώς, όπως προβλέπει ο ν./418, να τα καταργήσουν τελείως από του χρόνου.
Φέτος (τυπικά, γιατί στην ουσία με τους υπάρχοντες όρους στο Λύκειο είναι σχεδόν ανύπαρκτα) υποτίθεται ότι διατηρούνται στη Γ΄ Λυκείου.
Σκοπεύουν στη θέση αυτών των μαθημάτων να βάλουν το Ελεύθερο και Γραμμικό σχέδιο;
Για να τα καταστήσουν κι αυτά στην πράξη, με τους ίδιους και πολύ χειρότερους πλέον όρους, εξίσου ανύπαρκτα;
Σκοπεύουν να πετάξουν τελείως έξω από το Λύκειο την Ιστορία Τέχνης;

Νομίζουν ότι ο εικαστικός κόσμος θα αποδεχθεί άφωνος και θα συγκατανεύσει σ’ ένα επιπλέον ανοσιούργημα;

Η  Πρόεδρος της  Ένωσης Εκπαιδευτικών Εικαστικών Μαθημάτων
                                                                 Ζ. Χατζή                 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου