Τετάρτη 2 Ιανουαρίου 2013

"Εικαστικά ρεπορτάζ εν Αθήναις", εικοστός πρώτος αιώνας Βασισμένο σε μία ιδέα του Χρήστου Αλαβέρα με gestalter τον Χάρη Κοντοσφύρη


                         
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
"Εικαστικά ρεπορτάζ εν Αθήναις", εικοστός πρώτος αιώνας
Βασισμένο σε μία ιδέα του Χρήστου Αλαβέρα με gestalter τον Χάρη Κοντοσφύρη
εικαστική πλατφόρμα Το Μακρύ Όχημα (Long Vehicle)
 Χρήστος Αλαβέρας | Χάρης Κοντοσφύρης | Θωμάς Μακινατζής
Εγκαίνια: 9 Ιανουαρίου, 20:00
Διάρκεια: 9 Ιανουαρίου – 2 Φεβρουαρίου 2013

 Η αίθουσα τέχνης Τεχνοχώρος σας εύχεται ευτυχισμένο το 2013 και σας καλεί στην πρώτη έκθεση της νέας χρονιάς με τίτλο «Εικαστικό ρεπορτάζ εν Αθήναις», εικοστός πρώτος αιώνας. Συμμετέχουν: o Χρήστος Αλαβέρας με  ρεπορταζιακό σχέδιο,  o Χάρης Κοντοσφύρης με τσιμεντοτυπίες και ο Θωμάς Μακινατζής με ζωγραφική πάνω στα σχέδια του Χρήστου Αλαβέρα.

Η έκθεση αυτή βασίζεται σε μια ιδέα του  Χρήστου Αλαβέρα, ταλαντούχου εικαστικού καλλιτέχνη με ανησυχίες και προβληματισμούς και συγκροτήθηκε από τον Χάρη Κοντοσφύρη, εικαστικού καλλιτέχνη και καθηγητή στο Τμήμα Εικαστικών και Εφαρμοσμένων  Τεχνών της Φλώρινας.
Ο Χρήστος Αλαβέρας γράφει: "Κατά την περσινή μου διαμονή στην Αθήνα (2012), η εμμονή μου να αποτυπώνω  σε σχέδια ό,τι έβλεπα, έγινε πιο συχνή  από ποτέ. Ίσως οι ίδιες οι εικόνες που συνάντησα ήσαν τέτοιες  που με καλούσαν από μόνες τους να τις αποθανατίσω, για να συγκρατήσω ζωντανή τη μοναδική ευαλότητά τους. Ίσως η ποικιλία, ίσως η βαρύτητα των συμβαινόντων  που συνάντησα, ίσως η φύση της ζωής μου. Ίσως πάλι το ίδιο το  σχέδιο έτσι όπως εξελίσσεται τεχνικά μέσα από την ενασχόλησή μου μ αυτό με οδήγησε σ' αυτή την επίμονη καταγραφή των οπτικών συμβάντων σε βαθμό τέτοιο που τρέχω ασυναίσθητα με τα μολύβια και τα Α4  πίσω από όσα τραβούσαν την οπτική μου περιέργεια. Έτσι χωρίς να δουλεύω για καμιά εφημερίδα ή περιοδικό με επαγγελματική προσήλωση βρέθηκα ταγμένος σ ένα ρεπορτάζ στους δρόμους της Αθήνας. Ένα ρεπορτάζ και μετά άλλο ένα, κι άλλο ένα, οι εικόνες που έβλεπα και μετέφερα σχεδιαστικά στα χαρτιά μου, έθεταν ερωτήματα, ερωτήματα για την ανθρώπινη ύπαρξη σε τόσες και τόσες διαφορετικές εκδοχές. Ερωτήματα που γεννούσαν άλλα ερωτήματα και άλλα σχέδια από άλλες εκδοχές της ίδιας εικόνας από άλλες γωνίες  όψης από άλλες παρόμοιες εικόνες που βγαίνανε από παρόμοιες  συνθήκες. Μαζευόντουσαν όλο και περισσότερα σχέδια που συνδεόντουσαν μέσω της ίδιας της διαδικασίας της σχεδίασης, που παρ’ όλον που έβγαινε πάντα με τον ίδιο τρόπο από το ίδιο χέρι εξακολουθούσε να διατηρεί και να αυξάνει το ενδιαφέρον της, χάρη στη συνεχή εναλλαγή εικόνων που παρουσιαζόντουσαν διαρκώς."
 Ο Θωμάς Μακινατζής νέος δημιουργός  καταγράφει  τις σκέψεις του για την έκθεση: "Παρατηρώ τα σχέδια του Αλαβέρα ξανά και ξανά -πάει καιρός τώρα- προσπαθώντας να βρω τρόπο να συνομιλήσουμε  εικαστικά.
Σκέφτομαι το πιθανό σενάριο της στιγμής που έβλεπε καθώς ζωγράφιζε ,το σκεπτικό του στιγμιότυπου, τον πιθανό σχολιασμό μιας κατάστασης παράλληλα δεν μπορώ να αγνοήσω το λευκό της Α4 το οποίο λειτουργεί σαν συνδετικό στοιχείο στο μεταξύ μας διάλογο εικάζω και κάπως έτσι αρχίζω και οργανώνω την σκέψη μου.Ανακαλώ κουβέντες μας με τον Κοντοσφύρη για το πώς καλούμαστε να πάρουμε θέση με το έργο μας το απαιτεί άλλωστε η εποχή μας και ίσως πιο πολύ από ποτέ.
Λειτουργώ πάντα με αφορμές, έχοντας στο μυαλό μου μερικά από τα παραπάνω καταλήγω συχνά σε λευκές συνθέσεις , απομονώνοντας  στοιχεία από τα σχέδια του Αλαβέρα επιχειρώ να δημιουργήσω πιθανές αφηγήσεις  τοποθετώ συχνά καρέκλες υπονοώντας έτσι την ιδιότητα του παρατηρητή - την δική μου είτε  σαν εικαστικός είτε σαν αδρανής πολίτης κ.τ.λ.- παραπομπές με εικόνες ζώων με την φιλοδοξία της πολυσημίας στην ανάγνωση της εικόνας  κ.ο.κ."
Ο Χάρης Κοντοσφύρης, εικαστικός καλλιτέχνης και καθηγητής στο Τμήμα Εικαστικών και Εφαρμοσμένων  Τεχνών της Φλώρινας αναφέρει ότι: "Tο 2012 στα πλαίσια της έρευνας του 3ργαστηριου ΤΕΕΤ Φλώρινας για τους τρόπους  διάχυσης του έργου τέχνης, οργανώσαμε μια εικαστική πλατφόρμα Το Μακρύ Όχημα (Long Vehicle) που είναι ένα συνεργατικό ρυμουλκό από εικαστικούς καλλιτέχνες που θέλουν να προσεγγίσουν κριτικά και να ξεδιαλύνουν τη διαδικασία ανάμεσα στην εργασιακή διαδικασία του έργου τέχνης και τις κοινωνικές σχέσεις που η τέχνη γεννά και/ή αναπαράγει. Σε αυτά τα όρια και την αλληλεπίδραση των έργων Τέχνης σε συνθήκες συν-έκθεσης (gestalt)  έρχεται η έκθεση των Αλαβέρα, Κοντοσφύρη, Μακινατζή,  να συνδιαμόρφωσει μια εικαστική πλατφόρμα πάνω στην επικαιροποίηση του στιγμιότυπου."
Εγκαίνια Έκθεσης: Τετάρτη 9 Ιανουαρίου 2013, 20:00
 Διάρκεια Έκθεσης: 9 Ιανουαρίου – 2 Φεβρουαρίου 2013
Ημέρες και ώρες λειτουργίας:
Τρίτη, Πέμπτη, Παρασκευή: 11.00 - 14.30 & 17.30 - 20.30
Τετάρτη, Σάββατο: 11.00 - 16.00
Κυριακή, Δευτέρα: κλειστά ή κατόπιν τηλεφωνικού ραντεβού
Αίθουσα τέχνης Τεχνοχώρος
Λεμπέση 4 & Μακρυγιάννη, Αθήνα | metro Ακρόπολη
Τηλέφωνο 211 182 38 18
www.technohoros.org
info@technohoros.org

                                            

3 σχόλια:

  1. Μιας και για να καταλαβαίνουμε από δω και πέρα πρέπει να πέφτουμε στα λεξικά
    1. Gestalt, A physical, biological, psychological, or symbolic configuration or pattern of elements so unified as a whole that its properties cannot be derived from a simple summation of its parts.

    2. (Psychology) a perceptual pattern or structure possessing qualities as a whole that cannot be described merely as a sum of its parts.

    3. The German word Gestalt literally means "configuration" or "figure" and is used to refer to any general pattern which manifests characteristics different than are inherent in its parts. For example, a musical piece has a Gestalt because the tune and melodies are characteristics which it has, but which none of the individual notes have.
    Για να μην κουράσω τη φιλόξενη σελίδα σας, έχω μία απλή ερώτηση.
    -Ρε Χάρη, είσαι σίγουρος ότι είσαι όλα αυτά, ή, τέλος πάντων, κάτι από όλα αυτά ;;
    Καλή και δημιουργική χρονιά !!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. http://www.protoporia.gr/gestalt-kai-ennoia-p-300026.html
    Gestalt:
    με την ιδιοσυγκρασιακή έννοια που τη χρησιμοποίησε ο Καρλ Αϊνστάιν δεν είναι συνώνυμη με τη φόρμα, τη δομή ή τη μορφή.
    H gestalt «σημαίνει την ωμή αδιαμεσολάβητη υποκειμενική εμπειρία των εσωτερικών και εξωτερικών φαινομένων πριν από οποιαδήποτε συνάρθρωση σε φόρμα ή έννοια. σημαίνει τη διαδικασία ως αντίθεση στην παγίωση, τη σκέψη ως αντίθεση στη γνώση.
    Και εδώ η τέχνη ταυτίζεται όχι με τη φόρμα αλλά με την gestalt, με το χειροπιαστό, το χιμαιρικό. αντιτίθεται στην εννοιοποίηση και στη γνώση».
    Carl Einstein, Gestalt και Έννοια,
    Ελευθεριακή Κουλτούρα
    Ο gestalter έρχεται σε αντίθεση με τον ρόλο του επιμελητή και αναφέρεται σε αυτόν που προσπαθεί να δημιουργήσει σχέσεις ανάγνωσης σ’ όλους τους ενδιάμεσους χώρους (πραγματικούς, αισθητικούς, ψυχολογικούς) των έργων που τοποθετούνται προς έκθεση.
    Αυτό που ονομάζουμε Κανονικότητα είναι ένας άξονας, ένα πλαίσιο όπου όλοι πρέπει να είμαστε κομμάτι του, μια κατάσταση συνολική. Εκεί το «ελάττωμα» μοιάζει ξένο, σαν μια αλήθεια καταδικαστέα, μια απειλή. Πάντα όμως στην «κανονική» πραγματικότητα υπάρχει κάτι που δεν καταφέρνει να σε πείσει. Τίποτε λιγότερο και τίποτε περισσότερο από μια αναλαμπή, ένα σοκ. Μια αμφιβολία που τώρα παίρνει μορφή και γεννάει την ανάγκη να πολεμήσει την τυραννική ιδέα της κανονικότητας που εμείς δημιουργήσαμε σε μια οπτική πραγματικότητα μέσα από το βλέμμα των άλλων. Στην έρημο της ομοιομορφίας αναγνωρίζουμε την παραφροσύνη και το φόβο για το διαφορετικό και το –γιατί όχι;– ελαττωματικό.
    Καθώς ο άνθρωπος προσπαθεί να υπερασπιστεί τον εαυτό του από το απρόβλεπτο, το άγνωστο, το αταξινόμητο, προβαίνει πάντα σε εννοιολογήσεις και εκλογικεύσεις. Και έτσι, ξαφνικά, ο νους προσπαθεί να εντοπίσει πρώτα τις ομοιότητες των έργων. Είναι σαν ο κοινός άνεμος, το ίδιο υπέδαφος, η βροχή από τα ίδια σύννεφα, η επιστροφή στο σπίτι από την ίδια λεωφόρο να χωράνε στο βάθος μιας μικρής κασετίνας, εικόνες που αγαπάς, διαφορετικές, ανισομεγέθεις, δύσχρονες. Αλλά η συνοχή που βρίσκεται στην ομοιότητα είναι φαινομενική, είναι μια απελπισμένη προσπάθεια για έλεγχο, και εξαντλεί τη gestalt. Εγκαθιστά μια γνώση που βρίσκεται σε θεμελιώδη αντίθεση με τη gestalt.
    Επίσης ρίξε μια ματιά σε αυτό το άρθρο αλλά πρωτίστως διάβασε το βιβλιαράκι του Carl Einstain 18 σελίδες είναι ΜΌΝΟ Αύριο ξεστείνουμε το Θυμάσαι στην beton 7 στις 4μμ, προλαβαίνεις να δεις μια σχολαστική εφαρμογή gestalt και επίσης την σχετικά ιδιόρρυθμη εφαρμογή gestalt στα ''εικαστικά ρεπορτάζ'' στον τεχνοχώρο που εγκαινιάζεται αύριο.
    Gestalt για εμάς που προσπαθούμε να την διερευνήσουμε στην πράξη (ΠΡΑΞΗ) είναι η αλληλεπίδραση των έργων τέχνης ως χειροπιαστής εμπειρίας!
    και ένα δώρο για το 2013 με τις ευχές τόσο της αγαπημένης μου ποιήτριας Μάγδας όσο και εμού του ιδίου, δημιουργού τοπικών καταιγίδων που δεν του καίγεται καρφί αν οι παραπέρα δεν βράχηκαν καθόλου.
    ο Χάρης

    Ενδοφλέβια βία





    Φανατικά μοναχικότερη

    πάνω απ’ όλες τις ψευδορκίες απούσα

    κοιτώ το υποκατάστατο του εαυτού μου

    σοφά λειψό

    δήθεν εαυτός.

    Ακόμα αναγνωρίζω την απουσία

    οι μάρτυρες μιλούν για μιαν αλλοίωση

    καθόλου αιφνιδιαστική.

    Θυμάσαι;

    Γυναίκες ξαπλωμένες στο δρόμο

    βυζαίνουν τα μωρά μου

    το στέρνο τους δεν ακουμπά τη θάλασσα

    η ρέουσα μητρότητα δεν αρκεί πια.

    Ήρεμη φυλλομετρώ τη μακροζωία του μέλλοντος

    τους ανθρώπους που λυγίζουν

    3.124

    στίχοι προηγούμενοι

    θα καίν τους ύπνους των βεβαίων.

    Μίλα….Μίλα…Μίλα

    ολόκληρη ένας τίτλος

    και δεν αρκώ για τίποτα.

    Αναστέλλεται το φώς

    προς καθησυχασμό όλων

    3.124 λιγότεροι και λιγότεροι και λιγότεροι.



    Ανέμπνευστη η απροσεξία της φθοράς μας…


    Μάγδα Χριστοπούλου

    ΑπάντησηΔιαγραφή