Τετάρτη 19 Ιουνίου 2013

ΑΝΟΙΧΤΟ ΚΑΛΕΣΜΑ ΓΙΑ ΜΙΑ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΗ ΣΥΜΒΟΛΗ ΣΤΟ ΕΝΧΕΙΡΗΜΑ ΨΥΧΗ ΣΤΟ ΛΑΙΜΟ2: ΜΕΤΑΠΟΙΗΣΗ ΠΡΕΣΠΕΣ

                                                 
ΑΝΟΙΧΤΟ ΚΑΛΕΣΜΑ ΓΙΑ ΜΙΑ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ  ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΗ ΣΥΜΒΟΛΗ ΣΤΟ ΕΝΧΕΙΡΗΜΑ ΨΥΧΗ ΣΤΟ ΛΑΙΜΟ2: ΜΕΤΑΠΟΙΗΣΗ ΠΡΕΣΠΕΣ

ΨΥΧΗ ΣΤΟ ΛΑΙΜΟ: ΜΕΤΑΠΟΙΗΣΗ*

Κοινή γνώμη αποκαλώ το αντίθετο της ψυχής Ευγένιος Αρανίτσης


Αδυνατώντας αυτή η ατέλειωτη λογομαχία, η έντυπη, η προφορική, η ψηφιακή, να μεταποιήσει το ανομολόγητο ψυχικό φορτίο των ανθρώπων, σπεύδει να το αποβάλει και να το καταστήσει περιττό. Το εγχείρημα «Ψυχή στο Λαιμό» στοχεύει εκεί ακριβώς: στην έκφραση του ανομολόγητου ως μεταποίηση όσων η κοινή γνώμη δεν μπορεί να χωρέσει. Όσα έχουν καταδικαστεί σε ασφυξία, όσα διαφεύγουν του προφορικού λόγου και υπερβαίνουν τα έλλογα σύνορα της επιστήμης, όσα παραμένουν διαρκώς εν υπνώσει, άρρητα και επείγοντα, κρυμμένα αλλά επιτακτικά, αναδύονται μεταποιημένα στο πεδίο της τέχνης – σε σύγχρονες, εν προκειμένω, δημιουργίες˙ σε εικαστικές μορφές και σε λογοτεχνικές λέξεις.

Εικαστικές εγγραφές:  «Μορφώματα του Περιττού» Συντονισμός Χάρης Κοντοσφύρης
Οι εικαστικοί θα μεταποιήσουν το οργανικά άμορφο σε οργανικά έμορφο, τοποθετώντας τις δημιουργίες στο τοπικό εργοστάσιο της παλιάς κονσερβοποιίας, εκεί όπου άλλοτε πραγματωνόταν η μεταποίηση του υλικά περιττού.  

Εγγραφές λόγου: «ανθρωποφαγία εγκλεισμός ιστορία σε ιστορία ερωτογραφία όνειρο Νέκυια» Συντονισμός Δημήτρης Τανούδης
Το λογοτεχνικό εργαστήρι θα διέλθει μια σειρά από θεματικά ερεθίσματα, σκοπεύοντας στη μεταποίηση του κάθε προσωπικού ανομολόγητου σε κειμενικό σώμα. Το «αντίθετο της κοινής γνώμης», η ατομική σκέψη, η ψυχική υπόσταση, η παρεμβατική κραυγή της μονάδας, αναδυόμενα στο χαρτί, εξολοκλήρου διοχετευμένα σε λέξεις.
     
Ημερομηνία / Διαμονή: 22 - 30 Ιουλίου | Ξενοδοχείο ΑριάδνηΛαιμός Πρεσπών (http://www.ariadni-prespes.gr/) Όλο το καλοκαίρι για τις εικαστικές εγγραφές . Διαμονή: Ελεύθερο κάμπινγκ Πατουλίδειο, Καλλιτεχνικός σταθμός Ψαράδων Τεετ , Φιλοξενία από μικρούς οικοξενώνες της περιοχής Πρεσπών
Επικοινωνία / Συμμετοχή: dtanoudis@gmail.com | kondosphyrisharris@gmail.com (συμμετοχές μέχρι 10 Ιουλίου)

*Το εικαστικό και λογοτεχνικό εγχείρημα «Ψυχή στο Λαιμό: Μεταποίηση» οργανώνεται ως αυτοδιαχειριζόμενο, χωρίς εξαρτήσεις από θεσμικούς φορείς, στα πλαίσια της λειτουργικής αμοιβαιότητας καλλιτεχνών και συμμετεχόντων. Το σκεπτικό της συνέχισης παραμένει ίδιο μ’ εκείνο της αρχικής του δημιουργίας: η λογοτεχνία και τα εικαστικά ως πράξεις αντίστασης στη νωθρότητα, την αυθαιρεσία και την παντοειδή ασχήμια του καιρού μας.

Φλώρινα 16 Ιουνίου 2013
3ργαστηριο Ζωγραφικης ΤΕΕΤ Φλωρινας

ΑΝΟΙΧΤΟ ΚΑΛΕΣΜΑ ΓΙΑ ΕΙΚΑΣΤΙΚΗ ΣΥΜΒΟΛΗ ΨΥΧΗ ΣΤΟ ΛΑΙΜΟ2- ΜΕΤΑΠΟΙΗΣΗ.ΠΡΕΣΠΕΣ

                                     

                          Σχεδιασμός Αφίσας Βγότσας Γιάννης, επεξεργασία φωτογραφίας της  Μ. Χριστοπούλου, Θανάσης Μπλίουμης



Ψυχή στο ΛΑΙΜΟ2- Μεταποίηση στο λιμναίο τοπίο των Πρεσπών
ΑΝΟΙΧΤΟ ΚΑΛΕΣΜΑ ΓΙΑ ΕΙΚΑΣΤΙΚΗ ΣΥΜΒΟΛΗ ΣΤΗΝ ΑΝΑΔΙΑΜΟΡΦΩΣΗ ΤΟΥ ΕΣΩΤΕΡΙΚΟΥ ΚΑΙ ΕΞΩΤΕΡΙΚΟΥ ΧΏΡΟΥ ΤΗΣ ΚΟΝΣΕΡΒΟΠΟΙΕΙΑΣ ΠΡΕΣΠΩΝ. ΣΥΝΤΟΝΙΣΜΟΣ 3ΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΖΩΓΡΑΦΙΚΗΣ ΤΕΕΤ ΦΛΩΡΙΝΑΣ. ΤΟ PROJECT ΘΑ ΔΙΑΡΚΕΣΕΙ ΟΛΟ ΤΟΝ ΙΟΥΛΙΟ ΚΑΙ ΤΟΝ ΑΥΓΟΥΣΤΟ ΜΕ ΚΟΡΥΦΩΣΗ ΤΙΣ 10 ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΗΜΕΡΕΣ ΤΟΥ ΙΟΥΛΙΟΥ. ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΚΟΝΤΟΣΦΥΡΗΣ ΧΑΡΗΣ( kondosphyrisharris@gmail.com  6974066236)
Το αυτοδιαχειριζόμενο εικαστικό και λογοτεχνικό project Ψυχή στο ΛΑΙΜΟ2-Μεταποίηση θα πραγματοποιηθεί στην περιοχή Κούλα Πρεσπών (το σημείο που ενώνεται η μεγάλη με την μικρή Πρέσπα), στον εσωτερικό και εξωτερικό χώρο του κονσερβοποιείου.Πρόκειται για μια συμβολική αναβίωση της λειτουργίας του παλιού εργοστασίου και ανασύνταξη όλων των περισσευόμενων υλικών, μέσω των οποίων θα εξασφαλιστεί εικαστική και αφηγηματική ενότητα, στη μόνιμα ανοιχτή και έκθετη-παρουσίαση του εγχειρήματος.
Οι εικαστικοί καλλιτέχνες που θέλουν να συμμετέχουν θα πρέπει να εργαστούν λαμβάνοντας υπ' όψη τις παρακάτω παραμέτρους:
α) Χρησιμοποιούμε τα υλικά του εργοστασίου που βρίσκονται μέσα και έξω. Ο χώρος με τα κουτιά των κονσερβών δεν αλλοιώνεται (ωστόσο κάποιος μπορεί να χρησιμοποιήσει κονσέρβες ή και άλλα υλικά δίχως να χαλάσει την αισθητική του χώρου) .
β) Στο χώρο δεν διατίθεται ρεύμα και νερό (υπάρχει ρεύμα και νερό 400 μέτρα μακριά και θα παραχωρηθεί σκαλωσιά σε όποιον θελήσει).
γ) Το εγχείρημα θα πραγματοποιηθεί σε ένα χώρο ο οποίος θα είναι επισκέψιμος όλο το χρόνο.
δ) Δεν προσφέρεται καμία ασφάλεια στη φύλαξη των έργων.  
ε)Τα έργα παράγονται επί-τόπου αλλά μπορούν να υποστηριχτούν από προεργασία πριν την άφιξη.
στ) Η διαμονή και η διατροφή δεν προσφέρεται αλλά υπάρχουν αρκετές επιλογές, από κάμπινγκ έως ξενώνες (της Σχολής Καλών Τεχνών Φλώρινας ή ιδιωτικούς). Επίσης, χρειάζεται αυτοκίνητο για τις βασικές μετακινήσεις.

Όποιος βρεθεί στην Κούλα Πρεσπών, στη διώρυγα που ενώνει τις δυο λίμνες, θα καταλάβει τι θα πει έλεγχος των φυσικών πόρων, ανθρώπινη δύναμη, έλεγχος του μεγάλου καλαμιώνα που συναρτά τη ζωή χιλιάδων πελεκάνων. Εκεί λοιπόν που τελειώνει ο λαιμός μιας λουρίδας γης η οποία χωρίζει τις δυο λίμνες, η τοποθεσία Κούλα με την ομώνυμη πλαζ, μετά την θλιμμένη σιωπή του συνοριακού φυλακίου εσωτερικής μετακίνησης της δεκαετίας του '70, πάνω από μια συστάδα μεγάλων θάμνων υπάρχει τοποθετημένη ως αναγγελία μια μεγάλη επιγραφή που περιγράφει την εμμονική προσήλωση στην ανάπτυξη: ΚΟΝΣΕΡΒΟΠΟΙΕΙΑ ΠΡΕΣ… Η ανάπτυξη ως έννοια ταυτισμένη με την μεγέθυνση προσκρούει σε μια εκ νέου νοηματοδότηση της σχέσης ανθρώπου-φύσης, αυτής της αποανάπτυξης. Αποανάπτυξη θα εννοούμε, κατά Μακμίλαν, την συνθήκη εκείνη που επιβάλλει να σώσουμε τους κόνδορες-πελεκάνους, όχι επειδή τους έχουμε ανάγκη αλλά διότι για να τους σώσουμε θα αναπτύξουμε εκείνες τις ανθρώπινες αρετές που θα ήταν απαραίτητες ώστε να σωθούμε εμείς οι ίδιοι. Οι κόνδορες-πελεκάνοι του Μακμίλαν κοιμούνται ή αιωρούνται στους παρακειμένους καλαμιώνες της Κούλας... Ωστόσο, η σηματοδότηση της καταστροφής της φύσης από έννοιες και πρακτικές όπως αυτή της αποανάπτυξης, η συνειδητοποίηση δηλαδή του οριακού σημείου εκμετάλλευσης του πλανήτη, έρχεται να αγκαλιαστεί, μουλωχτά και κάτω από τους καινούργιους υπολογισμούς Κέρδους, από νέες οικονομικές πολιτικές: πράσινη ανάπτυξη και διαχείριση των φυσικών πόρων. Η αποικιοποίηση του λειξιλογίου της αντίστασης και της αναζήτησης εναλλακτικών μορφών συμβίωσης, από ένα σύστημα εκμετάλλευσης και καταστροφής ανθρώπινων και μη ανθρώπινων όντων, δημιουργεί την απαραίτητη σύγχυση, ώστε να εξαφανιστεί η κριτική ματιά, να δεχτούμε το συμβιβασμό.
Με τη σκέψη όχι στην επιτάχυνση και την ανάπτυξη, αλλά στο φρένο απέναντι στη καταστροφή που συμβαίνει, κάτω από την επιγραφή της κονσερβοποιίας, σε ένα λευκό, δυνατό και εύρυθμο κτήριο θα εξελιχθεί μια δραστηριότητα σε συνθήκες τέχνης. Η ΜΕΤΑΠΟΙΗΣΗ, η επαναδημιουργία, η επανατοποθέτηση στο ασφυκτικό κοίλωμα μιας κονσέρβας του προσωπικού ανομολόγητου, μοιάζει με άγγελμα που ακούγεται μέσα από το όνειρο του Μπέγιαμιν «Πέτα το για να το κερδίσεις». Το Περιττό, το περίττωμα, το αβαρές σίδερο, η παραβιασμένη κρύπτη, ο στάβλος που έγινε σπίτι. Η ΜΟΜΑ, συγκροτημένη ομάδα μηχανικών του στρατού, κατασκεύασε κατά τη διάρκεια της δικτατορίας το εργοστάσιο κονσερβοποιείας τσιρονιών, φασολιών και πιπεριάς όπου λειτούργησε για 4 χρόνια για να καταλήξει τελικά ένας παράνομος στάβλος αιγοπροβάτων. Τα αιγοπρόβατα κατοίκησαν όλα τα επίπεδα της αρχιτεκτονικής κατασκευής δημιουργώντας ένα ιδιότυπο βασίλειο του Αυγεία -Τσομπάνου. Το κτήριο, εγκαταλειμμένο στο αποβληματικό χαλί της χωνεμένης κοπριάς των αιγοπροβάτων μετοίκων, στις ξεχασμένες λεηλατημένες μηχανές, στην πυραμίδα κονσερβοκυτίων ανυπόληπτης ομορφιάς, στις γκριζωπές γωνίες, στην θιγμένη ησυχία, στο προστατευμένο μισοσκόταδο κάποιων χώρων -όπου ακούγεται ακόμα ο χαμένος ήχος των μηχανών και ένας βρυχηθμός από αγριεμένα πλάσματα που απότομα εκβιομηχανίστηκε η εργασία τους- λειτουργεί σαν κάποια ευγενική αδιαφορία για την σφαίρα του πλούτου και της φτώχειας. Το κτήριο μοιάζει σαν μια απληστία που έπεσε από την τσέπη κάποιου διερχόμενου που έτυχε να μην ξαναπεράσει από την περιοχή. Ξεχάστηκε ως έρμαιο εκείνης της θολής και εξαιρετικά φρικιαστικής κατάστασης, όπου αναγκάζεσαι ν' αποδεκτείς εκτρώματα της αστικής αρχιτεκτονικής μέσα στα δεινά της ερημωμένης υπαίθρου.
Ποτέ δεν αφήνεις ένα σκουπίδι πίσω σου γιατί μπορεί κάποιος να ασκήσει πάνω του την ανυπέρβλητη βία της δημιουργικότητας, την μεταποίηση.
Φλώρινα 16 Ιουνίου 2013
3ργαστηριο Ζωγραφικης ΤΕΕΤ Φλωρινας



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου