Δευτέρα 20 Αυγούστου 2012

Οι φρουτόμυγες που έχουν μάθει… αριθμητική

Μία ομάδα γενετιστών ανακοίνωσε ότι έχει καταφέρει να εκθρέψει με επιτυχία φρουτόμυγες με την ικανότητα να… μετρούν.

Μετά την επανειλημμένη «υποβολή» φρουτόμυγων σ’ ένα συγκεκριμένο ερέθισμα
που είχε ως στόχο να διδάξει σε αυτές… αριθμητικές δεξιότητες, οι γενετιστές εντόπισαν τελικά πως μία γενιά από τα έντομα αυτά είχαν αποκτήσει τη δυνατότητα να μετρούν. Πρέπει να σημειωθεί ότι χρειάστηκαν δοκιμές σε 40 γενιές πριν συμβεί αυτή η εξέλιξη των ειδών.
Τα σχετικά ευρήματα της έρευνας ανακοινώθηκαν κατά το πρώτο συνέδριο εξελικτικής βιολογίας που πραγματοποιήθηκε στον Καναδά και θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε καλύτερη κατανόηση του πώς επεξεργαζόμαστε αριθμούς, αλλά και της γενετικής ανωμαλίας που βρίσκεται πίσω από τη δυσαριθμησία – μία μαθησιακή δυσκολία που επηρεάζει την ικανότητα ενός ατόμου να μετρήσει και να πραγματοποιήσει βασικές αριθμητικές πράξεις.
«Το επόμενο βήμα είναι να εξετάσουμε τον τρόπο με τον οποίο η νευροαρχιτεκτονική των μυγών έχει μεταβληθεί» δήλωσε ο γενετιστής Tristan Long από το Πανεπιστήμιο Wilfrid Laurier του Καναδά, ο οποίος παραδέχεται ότι χρειάζεται πολύ περισσότερη έρευνα για να εμβαθύνουμε στο τι ακριβώς σημαίνουν τα αποτελέσματα. Πρώτιστα, αυτό θα αφορά τη σύγκριση της γενετικής σύνθεσης μίας εξελιγμένης φρουτόμυγας με μία φυσιολογική μύγα ώστε να εντοπιστεί η μετάλλαξη.
Η ερευνητική ομάδα που αποτελείται από γενετιστές του Wilfrid Laurier University και του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνια υπέβαλε κατ’ επανάληψη μύγες σε μαθηματικά εκπαιδευτικά sessions διάρκειας 20 λεπτών. Οι μύγες εκτέθηκαν σε δύο, τρεις ή τέσσερις λάμψεις φωτός, με τις δύο ή τις τέσσερις λάμψεις να συμπίπτουν με το κούνημα του δοχείου στο οποίο βρισκόντουσαν. Μετά από μία παύση, οι μύγες εκτέθηκαν  και πάλι σε φωτεινές λάμψεις. Καμία δεν ήταν προετοιμασμένη για επανάληψη του κουνήματος, καθώς δεν μπορούσαν να διακρίνουν τη διαφορά μεταξύ δύο, τριών και τεσσάρων λάμψεων – και αυτό μέχρι η 40η γενιά απογόνων τους πραγματοποιήσει τις ίδιες δοκιμές με επιτυχία.
Τα ευρήματα φαίνεται ότι υποστηρίζουν τη θεωρία, σύμφωνα με την οποία αριθμητικές δεξιότητες, όπως η νοητική αριθμητική, είναι αρχέγονες. Ανάμεσα σε κάποιους καλούς «μαθητές» στα… μαθηματικά περιλαμβάνονται σαλαμάνδρες, νεογέννητα κοτόπουλα και νεοσσοί λεμούριοι, που έχουν αποδείξει τις βασικές τους δεξιότητες σε περιβάλλον εργαστηρίου.
Όσο για την ταπεινή «φρουτόμυγα», η οποία αποτελεί ένα δημοφιλές πειραματόζωο για τους γενετιστές από το 1900 (καθώς η σύντομη ζωή της έχει ως αποτέλεσμα να εξελίσσονται τα πειράματα πιο γρήγορα) συνιστά το πρώτο παράδειγμα δοκιμής που αποδεικνύει την απόκτηση δεξιοτήτων μέσω της κατευθυνόμενης εξέλιξης.
Πηγή: Wired

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου