Σάββατο, 7 Νοεμβρίου 2015

H εξπρεσιονιστική υποκειμενική αντίληψη



Ξεκινώντας μια έρευνα στο διαδίκτυο σχετική με τον εξπρεσιονισμό βρέθηκα μπροστά στο δημοσίευμα του maga.gr με συντάκτη του άρθρου τον Γιώργο Κατσαντώνη. Παραθέτω ένα απόσπασμα

<Η ΤΕΧΝΗ ΟΥΡΛΙΑΖΕΙ ΣΤΟ ΣΚΟΤΟΣ …

Εκείνο που κατεξοχήν διαφοροποιεί τον εξπρεσιονισμό από τα άλλα κινήματα τέχνης είναι η φιλοσοφία που εκφράζουν τα έργα του. Εάν οι άλλοι ρυθμοί στην τέχνη ήθελαν να απεικονίσουν την πραγματικότητα όπως την έβλεπαν σημαίνει ότι δεχόντουσαν ότι η πραγματικότητα είναι μία και αντικειμενική, κοινή για όλους. Ο εξπρεσιονισμός, αντίθετα, χρησιμοποίησε το μη νατουραλιστικό χρώμα ( με μεγαλύτερη ακόμα ελευθερία από ότι ο Van Gogh και ο Gaiguin) και συνειδητά παραμόρφωσε τις μορφές με σκοπό να εκφράσει την πραγματικότητα όπως αυτή χρωματίζεται από τα διάφορα συναισθήματα μας.
Υποστήριξε, δηλαδή, ότι δεν υπάρχει μια και αντικειμενική πραγματικότητα αλλά ότι η πραγματικότητα είναι υποκειμενική υπόθεση, (η άποψη αυτή στη φιλοσοφία ονομάζεται σχετικισμός). Για τους εξπρεσιονιστές αυτό που κυρίως προσδιορίζει την άποψη που έχουμε για την πραγματικότητα είναι τα συναισθήματα μας. Στην ουσία δηλαδή το θέμα των έργων τους και ο στόχος της τέχνης τους είναι να εκφράσουν ανθρώπινα συναισθήματα.
Γιατί οι Εξπρεσιονιστές αισθάνονταν τόσο έντονα τον ανθρώπινο πόνο, την φτώχεια, τη βία και το πάθος, ώστε είχαν την τάση να πιστεύουν πως η προσήλωση στην αρμονία και την ομορφιά στην τέχνη πήγαζε μόνον από την άρνηση να είναι κανείς τίμιος. Η τέχνη των κλασσικών ζωγράφων , όπως ο Ραφαήλ και ο Κορρέτζιο, τους φαινόταν ανειλικρινής και υποκριτική...
Ήθελαν να καταπιαστούν με τη γυμνή αλήθεια της ύπαρξης μας και να εκφράσουν συμπόνια για τον απόκληρο και τον άσχημο. Ήταν θέμα τιμής γι’ αυτούς να αποφεύγουν οτιδήποτε ελκυστικό και να σοκάρουν τη «μπουρζουαζία» για να την αφυπνίσουν από τη πραγματική ή τη φανταστική της νάρκη…>
Διαβάστε  ολόκληρο το άρθρο εδώ         

    
 
                                                                            Emil Nolde


Σύμφωνα με τον Παντελή Τσάβαλο σε σχετικό  βίντεο που αναρτήθηκε στο youtube, στην Ελλάδα δεν αναπτύχθηκε σαν κίνημα ο εξπρεσιονισμός διότι οι κοινωνικές συνθήκες δεν εγκλώβισαν το περιβάλλον.
Το πολύ ενδιαφέρον σχετικό βίντεο εδώ 
Περισσότερα στο προσωπικό ιστολόγιο του εδώ

Έλληνας εξπρεσιονιστής ζωγράφος της Σχολής Μονάχου ο Γεώργιος Μπουζιάνης.



 Γιώργος Μπουζιάνης




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου