Τρίτη, 29 Ιουλίου 2014

GRADIENT: FROM GRAY TO COLOR SCALE (Vol. 2) Εικαστικές παρεμβάσεις στο δημόσιο χώρο της πόλης των Ιωαννίνων (3-11 Ιουλίου 2014)




Γιώργος Κεβρεκίδης - VERGINA (2014)
Τρισδιάσταση δικτυωτή εγκατάσταση
Επιφάνεια εκάστου πετάσματος: 2,0mx2,0m.
Υλικά: Γαλβανιζέ εξαγωνικό πλέγμα (κοτετσόσυρμα), διάτρητη μεταλλιζέ κουρτίνα, 32 γραβάτες, 34 πλαστικές κρεμάστρες παιδικών ρούχων, λεπτό γαλβανιζέ σύρμα


Ένα άδειο κατάστημα επί της οδού Κρυστάλλη -οι ντόπιοι την ξέρουν κι ως Κάνιγγος, που τερματίζει ως Κρυστάλλη- εντός του εμπορικού κέντρου της πόλης των Ιωαννίνων, επιλέχθηκε απ' τους διοργανωτές του εικαστικού project GRADIENT: FROM GRAY TO COLOR SCALE, για τη δεύτερη εγκατάσταση του Γιώργου Κεβρεκίδη, με τίτλο VERGINA....
Η ιδέα της εικαστικής παρέμβασης του συμμετέχοντα καλλιτέχνη, βασίστηκε στη φιλοσοφία των «readymades», αντικειμένων της καθημερινότητας, τα οποία όταν ενσωματώνονται σε ένα έργο τέχνης, εξαφανίζεται η σημασία της χρησιμότητάς τους πίσω από έναν καινούργιο τίτλο και μια νέα οπτική γωνία. Mέσω της επανάληψης του ίδιου μοτίβου μιας πλαστικής κρεμάστρας παιδικών ρούχων, διαμορφώθηκε ένα διακοσμητικό μοτίβο από διάτρητους ομόκεντρους κύκλους, μεταβλητής συνολικής διαμέτρου. 




Sol LeWitt Wall Drawing Will Unfurl in Uptown Manhattan


Jerry Siegel, "Graffiti bus, Highway 80,''2006. Photograph, 11x17 inches


Περίτεχνα γεωμετρικά αναπτύγματα αποτυπώνονται ως διακοσμητικά μοτίβα με στοιχεία art –nouveau (αρτ-νουβώ) στα μεταλλικά τοξωτά υπέρθυρα (ανακουφιστικά τόξα, αλλιώς) των εμπορικών καταστημάτων της παραδοσιακής αγοράς των Ιωαννίνων (οδός Ανεξαρτησίας, Χατζηκώστα, Καλλάρη, Αβέρωφ, κ.α.). 




Ευρέως συναντώνται στη λαϊκή τέχνη της αργυροχοΐας, στην διακόσμηση των σπιτιών, στα ταβάνια, στις πόρτες, στα παράθυρα, στις καρέκλες, στα τζάκια και στις διάφορες κορνίζες των αρχοντικών...





Με αφορμή ένα ηλιακό σύμβολο, σύμβολο της Μακεδονίας, έμβλημα της Αργεαδικής Δυναστείας του Φιλίππου, ένα  θρησκευτικό σύμβολο που αναπαριστά τους 12 Θεούς του Ολύμπου, ή ένα διακοσμητικό σχέδιο του αρχαιοελληνικού πολιτισμού, αυτό του Ήλιου της Βεργίνας (αλλιώς "Άστρο της Βεργίνας"), προέκυψε το επόμενο γεωμετρικό μοτίβο, μια αστεροειδής δεκαεξάκτινη εγκατάσταση αποτελούμενη από 16 διπλές γραβάτες.




"Ο κόσμος του μπιζού απέκτησε νέο ένοικο", ήταν η άμεση αντίδραση των ιδιοκτητών του απέναντι καταστήματος (ραφείο) επί της Κρυστάλλη, που έσπευσαν αμέσως να καλωσορίσουν το νεοεμφανισθέντα "γείτονα". Τα απαραίτητα αξεσουάρ γα το "στήσιμο" του νέου καταστήματος (πλαστικές κρεμάστρες) βρήκαν πάλι τη θέση τους στο σκηνικό του χώρου, ενώ τα πρώτα "μπιζού "(γραβάτες) δέσποσαν αμέσως με την παρουσία τους στα ελάχιστα τετραγωνικά του γωνιακού καταστήματος.







ΜΕ ΑΦΟΡΜΗ ΤΗΝ ΕΠΙΠΕΔΟΤΗΤΑ

Ο κάνναβος σχετίζεται με την επιπεδότητα και κατηγορηματικά την προϋποθέτει. Ο κάνναβος ως φαινομενική μορφή και ως κατασκευή αντιπροσωπεύει ένα μεγάλο φάσμα κατηγοριών όπως το δίχτυ, το δικτυωτό και την ύφανση, δηλ. λειτουργίες ιδιαίτερα σημαντικές στην ανάπτυξη των πρώιμων πολιτισμών που έγιναν πάλι επίκαιρες στην τέχνη του 20ου αιώνα. 

ΔΙΚΤΥΩΤΕΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ ΣΤΗΝ ΤΕΧΝΗ ΤΟΥ 20ου ΑΙΩΝΑ

Η τέχνη του 20ου αιώνα έδωσε ιδιαίτερη έμφαση στο θέμα των δικτυωτών κατασκευών και σε συναφή με αυτά φαινόμενα που αφορούν μονάδες και συντελεστές μέτρησης, επαναλαμβανόμενες σειρές και ευθύγραμμες κατασκευές. Ο κάνναβος με τα ιδιότυπα χαρακτηριστικά του και τους συσχετισμούς με πρωταρχικές και αυτόνομες δομές αλλά επίσης κι ως αφαιρετικό εργαλείο, ως μέσον και έλεγχος, ως σχήμα και ως εγκλεισμός, έχει σημαντική παρουσία στα έργα της μοντέρνας τέχνης. Σημαντικός είναι επίσης ο ρόλος του ως συνεκτικού στοιχείου που χρησιμοποιείται για να υπογραμμίσει της ενότητα της δομής και του υλικού και την υφή της καλλιτεχνικής διαδικασίας και παράστασης. 



Modrian pattern


Barcelona chair by Mies van der Rohe


Untitled (Red  and Gray) - An Reinhardt


Less is still less: Carl Andre

ΠΡΟΣΕΓΓΙΖΟΝΤΑΣ ΤΗ ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ ΩΣ ΕΝΑ ΔΙΧΤΥ

Στο έργο του  Robert Ryman Τεντωμένη ζωγραφιά (Stretched drawing) ο συμμετρικός κάνναβος διαστρευλώνεται ελαφρώς από τον καμβά που έχει τραβηχτεί στα άκρα του τελάρου, ενώ στους πίνακες της Agnes Martin ο προσχεδιασμένος κάνναβος “συνδιαλέγεται” με το δικτυωτό που σχηματίζει (ως υλικό) ο υποκείμενος καμβάς. 



Robert Ryman, Eagle Turquoise 7H#4, 1966. Pencil on coffee filter paper with artist's frame, 13 x 13" (33 x 33 cm). Ruth Vollmer Bequest. 


Robert Ryman, Stretched Drawing [5 x 5 grid], 196


Agnes Martin. Stars

Ο κάνναβος ή το δικτυωτό ίσως ήταν από αρχαιοτάτων χρόνων ένας υπαινιγμός και ένα μέτρο αναφοράς για το σύμπαν που μας περιβάλλει και, ως εκ τούτου, σύμβολο εξουσίας.




Γιώργος Κεβρεκίδης - “ΟΨΗ ΑΣΤΡΙΚΟΥ ΣΥΜΠΑΝΤΟΣ”
Επιδαπέδια δικτυωτή εγκατάσταση αποτελούμενη από αστεροειδή τρισδιάστατη κατασκευή διαμέτρου 80 εκ. στο κέντρο και 3 ομόκεντρους κύκλους από 70 πλαστικές κρεμάστρες παιδικών ρούχων, διαστάσεων 21x26x30εκ., 2012
Διάμετρος εγκ/σης : 2,5μ.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου