Δευτέρα, 28 Ιουλίου 2014

Μεταπτυχιακό «Δημιουργικής γραφής» στη Φλώρινα



Συνέντευξη με τον Τριαντάφυλλο Κοτόπουλο

Από τον ΓΙΩΡΓΟ ΚΙΟΥΣΗ

Έξι χρόνια λειτουργίας στον ακαδημαϊκό χώρο συμπλήρωσε το Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών «Δημιουργική Γραφή» του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας (http://dim-grafi.uowm.gr/). Από φέτος διαθέτει δύο κατευθύνσεις σπουδών, Συγγραφή και Εκπαίδευση, και απευθύνεται σε όλους όσοι επιθυμούν να βελτιώσουν τις τεχνικές γραφής τους, αλλά και σε εκπαιδευτικούς της πράξης. 
Απαραίτητη προϋπόθεση για τους υποψηφίους είναι η κατοχή πτυχίου ΑΕΙ ή ΑΤΕΙ της ημεδαπής ή ομοταγών τμημάτων της αλλοδαπής και η παρακολούθηση διετούς κύκλου σπουδών. Μιλάμε με τον Τριαντάφυλλο Κωτόπουλο, επίκουρο καθηγητή στο Παιδαγωγικό Τμήμα Νηπιαγωγών του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας και επιστημονικό υπεύθυνο της «Δημιουργικής Γραφής». 

- Συνεχίζετε το όραμα του αείμνηστου Μίμη Σουλιώτη; 
«Σεμνύνομαι ότι υπήρξα ένας πολύ καλός φίλος και σίγουρα ο πιο στενός συνεργάτης του Μίμη. Το όραμα και το έργο του συνεχίζεται, και έχοντας αναλάβει πλέον τη θέση του ως επιστημονικός υπεύθυνος του πολύ ιδιαίτερου αυτού μεταπτυχιακού, συνειδητοποιώ καθημερινά την τεράστια προσφορά του Σουλιώτη στα ελληνικά γράμματα και ως ακαδημαϊκού δασκάλου και ως ποιητή φυσικά. Εχουμε πραγματοποιήσει μέχρι σήμερα μεγάλα διεθνή συνέδρια, συνεργαζόμαστε με διάφορους φορείς (σωφρονιστικά ιδρύματα, κοινότητες ατόμων που προσπαθούν να απεξαρτηθούν από τη χρήση εξαρτησιογόνων ουσιών, συλλόγους αναπήρων) και φυσικά με όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης μέσα από την πρακτική μας άσκηση. Διαθέτουμε λογοτεχνικό περιοδικό ("Λεξητανίλ") με συντακτική ομάδα φοιτητών και αποφοίτων μας και καμαρώνουμε για την πληθώρα των βραβεύσεων που τα δικά μας "παιδιά" πετυχαίνουν διαρκώς». 


- Δημιουργική γραφή; 
«Ο όρος "Δημιουργική Γραφή" (προσπάθεια απόδοσης του ξενικού "Creative Writing") προκαλεί συχνά σύγχυση και αμηχανία. Παραπέμπει σε μία σειρά νοημάτων, όπως πεδίο συγγραφικών δραστηριοτήτων, τέχνη της λογοτεχνικής συγγραφής, βιωματική εκπαιδευτική μέθοδο για τη διδασκαλία της Λογοτεχνίας, μορφή ψυχικής εκτόνωσης και τρόπο ενίσχυσης της αυτοεκτίμησης, πανεπιστημιακό γνωστικό αντικείμενο κ.ά. Σήμερα τον χρησιμοποιούμε διττά, αναφερόμενοι στην ικανότητα να ελέγχει, να δαμάζει κανείς τις δημιουργικές σκέψεις και να τις μετατρέπει σε γραφή, αλλά και στην ευρεία του σημασία, όπου εμπεριέχει το σύνολο των εκπαιδευτικών πρακτικών που οδηγούν στην παραγωγή λόγου με τρόπο ελκυστικό και παιγνιώδη». 

- Ολίγον της μόδας; 
«Η ενασχόληση των Ελλήνων ερευνητών με τη Δημιουργική Γραφή έως τώρα χαρακτηρίζεται ως σποραδική και μη συστηματική, αφού εξαντλείται συνήθως σε σεμιναριακά μαθήματα -αρκετές φορές αμφίβολης ποιότητας και μεθοδολογίας- που προκηρύσσουν είτε συγγραφείς είτε φορείς που αποσκοπούν περισσότερο σε οικονομικά οφέλη και λιγότερο ενδιαφέρονται για τη διάχυση της παραγόμενης γνώσης και των γόνιμων προβληματισμών που αναδεικνύονται μέσα από την εργαστηριακή λογική. Το τοπίο μεταβάλλεται δραστικά με τη θεσμοθέτηση του 1ου Μεταπτυχιακού Προγράμματος Σπουδών "Δημιουργική Γραφή" στην Ελλάδα κατά την ακαδημαϊκή χρονιά 2008-2009. Δημιουργός και εμπνευστής του, ο καθηγητής της Ελληνικής Φιλολογίας Μίμης Σουλιώτης στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας. Η Δημιουργική Γραφή συγκροτείται πλέον σε αναγνωρισμένο και από την ελληνική πολιτεία γνωστικό αντικείμενο». 

- Προχωρήσατε στην πρώτη ελληνική διατριβή; 
«Η συγγραφή ενός μυθιστορήματος και η ταυτόχρονη κριτική, ερμηνευτική διερεύνηση των μεθόδων συγγραφής του ή και των θεματικών του αξόνων υπό το πρίσμα της λογοτεχνικής θεωρίας και της συγγραφικής πρακτικής εντάσσονται εδώ και αρκετές δεκαετίες στο πεδίο του γνωστικού αντικειμένου της Δημιουργικής Γραφής σε ακαδημαϊκά ιδρύματα στην Αμερική, την Ευρώπη και την Αυστραλία. Ο συγκερασμός αυτός, της έμπνευσης και του κανόνα, καθιστά το συγγραφέα ταυτόχρονα δημιουργό και κριτικό του δημιουργήματος, καθώς του παρέχεται η δυνατότητα να παρατηρήσει κριτικά όλα τα στάδια της διαδικασίας συγγραφής του μυθιστορήματός του μέσα από την ακαδημαϊκή μαθητεία και καθοδήγηση. Το εγχείρημα της συγγραφής ενός λογοτεχνικού έργου υπό τη σκέπη του πανεπιστημίου και με το συμβουλευτικό του ρόλο, και όχι υπό την καθοδήγησή του, είναι η ώριμη κατάληξη μιας πολύ παλιάς σχέσης ανάμεσα στους δημιουργούς και την ακαδημαϊκή κοινότητα που ασχολείται με το λογοτεχνικό τους έργο. Το πρώτο μυθιστόρημα-διατριβή στην Ελλάδα ανατέθηκε στον Γιώργο Παναγιωτίδη, βραβευμένο λογοτέχνη, απόφοιτο του μεταπτυχιακού μας και διδάσκοντα Δημιουργικής Γραφής». 

Πηγή: enet.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου