Παρασκευή, 25 Ιουλίου 2014

ΟΠΤΙΚΕΣ ΑΝΘΡΩΠΟΚΑΛΛΙΕΡΓΙΕΣ (Α' μερος) -Χαρης Καμπουριδης


ΟΠΤΙΚΕΣ ΑΝΘΡΩΠΟΚΑΛΛΙΕΡΓΙΕΣ (Α' μερος) -- Πολλες επιλογες προσεγγισης, πολλες επιστημες καινουριες και παλιοτερες και πολλα επαγγελματα εμφανιστηκαν τα τελευταια πενηντα χρονια γυρω απ τις εικαστικές τεχνες.Αυτες για πρωτη φορα στην ιστορια τους απεκτησαν κεντρικο δημοσιο ενδιαφέρον: ως δημιουργικο η εντυπωσιακο επιτευγμα των καλλιτεχνων, ως νεα προταση να βλεπουμε τη ζωη, ως εργο τεχνης-αποκτημα μεγιστανων αξιοζηλευτης δυναμης, ως κρυμμενο συστημα νοηματων με βαθος που κανεις δεν φανταζοταν πριν, σε μια εποχη που οι εικονες καθε λογης εγιναν κεντρικη γλωσσα των ανθρωπων, ξεπερνωντας τα λογια. Ο παλιος τροπος προσεγγισης της τεχνης, οι βιογραφιες, παραμενει ισχυρος, κεντρικος, οσο κι αν αδυνατει να εξηγησει ευρυτερες αξιες και χρησεις των εργων τεχνης. Οι αλλοι τροποι παραμενουν επισης ζωντανοι: η τεχνη ως υποθεση στυλ το οποιο εξελισσεται περα και πανω απο τους διεκπεραιωτες του, η τεχνη ως κοινωνικο συμφραζομενο που γεμιζει και κυριαρχει το εργο τεχνης, η τεχνη ως επιχειρηση νοηματος ιδιωτικου εναντι του μαζικου, η τεχνη ως αποσταγμα και στερεοτυπο βαθυτερων παλμων του ανθρωπου, στο κλιμα του Γιουνγκ η της πολιτισμικης ανθρωπολογιας, η τεχνη ως εμπορευμα και συστημα χρηματιστηριου, κοκ Παραλληλα και ταυτοχρονα, αλλοι συντελεστες αναπτυχθηκαν ως τα ακρα: Ειναι ιστορια εν τω γεννασθαι η ενασχοληση με τη συγχρονη τεχνη η κριτικη σταση του υποκειμενου απεναντι σε οσα του προτεινονται στο βλεμμα; Art History η μηπως History of Art ειναι το σωστο;

 Ειναι αυτοφωτος στα κινητρα ο καλλιτεχνης, οπως ξεκινησε με την Αναγεννηση και διατυμπανισε στα χρονια του Κουρμπε η συνεταιρος με τον συλλεκτη, τον τεχνοκριτικο επιμελητη και τον γκαλεριστα, οπως στα χρονια των Σαατσι; Ειναι μια και μητροπολιτικη η τεχνη η μηπως πολλες επιμερους και με ιδιαιτερα ιδιωματα; Και, ως προς τη μεθοδο, αληθεια ειναι η ταυτιση με οσα μας λεει το εργο η μηπως η κριτικη και εκλογικευμενη προσεγγιση, με τεχνικες απομη πιο συγχρονες οπως η σημειωτικη και ο μπιχαβιορισμος με τα ηλεκτροδια καταγραφης;
    Με τετοιες προδιαγραφες στις αποσκευες, υποκειμενου και αντικειμενου, ο μελετητης της τεχνης των τελευταιων δεκαετιων βρεθηκε μπροστα σε μια θυελλωδη ανοδο της τεχνης ως προς το δημοσιο ενδιαφερον, και σε ρολους που εναλασσονται: παρατηρητης/καταγραφεας/μελετητης ειτε απο κοντα ειτε έμμεσα, μεσω αναπαραγωγης σε βιβλια, ταινιες, διαδικτυο. Οργανωτης ατομικης η ομαδικων η μουσειακων εκθεσεων, ειτε ως ειδικος φιλοτεχνος γνωστης απλως, ειτε ως γραμματευς/εκπροσωπος δημοσιων σχεσεων του καλλιτεχνη, ειτε του γκαλεριστα ειτε του μουσειου. Τελευταια, εμφανιστηκε και συγχυση αναμεσα στους ρολους καλλιτεχνη και επιμελητη και συγχυση στην ορολογια αφου ο ορος 'εικαστικος' που τεινει να επικρατησει εκφραζει κυριως τους ανειδικευτους που εχουν εισρευσει στο χωρο αυτο επιχειρωντας να καταργησουν ιδιοτελως τους παλιους διαχωρισμους οπως ζωγραφος, γλυπτης, αρχιτεκτων, καλλιτεχνης μικροαντικειμενων, μελετητης, κοκ
    Ενας νεος τελος παραγοντας, καταιγιστικων συνεπειων, που συμμετεχει στη διαμορφωση αυτου του σκηνικου ειναι τα Μεσα Μαζικης Επικοινωνιας. Και ενας αλλος, παλιοτερος, αλλα σε κορυφωση, ριζικος παραγοντας, το εκκρεμμες αναμεσα στα εθνικα και τα πολυεθνικα κρατη και τις αντιστοιχες τεχνες που περιεχουν.
    Τι ειναι λοιπον η Ιστορια της Τεχνης σημερα; Μια περιοχη δραστηριοτητας αυθορμητη και αυθαιρετη η ενα πειθαρχημενο συστημα απο τεχνικες και γνωσεις; Ιστορια της Τεχνης; Κριτικη της Τεχνης; Μουσειολογια της τεχνης; Σημειολογια/Επικοινωνιολογια της τεχνης; Διακινηση αντικειμενων τεχνης με ολο το συμπυκωνμενο φορτιο νοηματων που ενεχουν, αρα: εμπραγματη επικοινωνια, εμποριο, attitude change vehicles;
     (συνεχιζεται)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου