Πέμπτη, 16 Μαρτίου 2017

Άγγελε ΕΣΥ Άνθρωπε Συνεργατική έκθεση της Κατερίνας Καρούλια με το έργο της Αφροδίτης Γκρίζη








Άγγελε ΕΣΥ Άνθρωπε

Συνεργατική έκθεση της Κατερίνας Καρούλια επί πτυχίο φοιτήτριας ΤΕΕΤ σχολη καλών τεχνών Φλωρινας με το έργο της  αποφοίτου Αφροδίτης Γκρίζη ΤΕΕΤ σχολη καλών τεχνών Φλωρινας.
Εγκαίνια: Σάββατο 25 Μαρτίου 2017, ώρα 6μ.μ.
Διάρκεια: από 25 Μαρτίου 2017 έως 23 Απριλίου 2017 .
ώρες:6μ.μ - 9 μ.μ. καθημερινά
Χώρος : Στην αίθουσα του Αρχείου Ιστορίας & Τέχνης (πρώην Νηπιαγωγείου Καισάρειας Κοζάνης - υπό ίδρυση Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης).
Πληροφορίες: Γεώργιος Παπαθανασίου τηλ. 6980021640
Διενέργεια: πλατφόρμα Μακρύ όχημα 

Δελτίο τύπου

Το Αρχείο Ιστορίας και Τέχνης  στην Καισάρεια Κοζάνης παρουσιάζει την εικαστική έκθεση της Κατερίνας Καρούλια και της Αφροδίτης Γκρίζη με τίτλο Άγγελε ΕΣΥ Άνθρωπε.






Η Κατερίνα Καρούλια ως εικαστικός, μέσα από μια μεταβαλλόμενη σχέση με τα έργα της θέλησε να κατανοήσει τον εσωτερικό τόπο, την βαθύτερη ψυχή. Ως μέσον της έρευνας και ως υλικό δημιουργίας των έργων της πήρε πρωτίστως, χώμα και νερό. Επειδή όμως ήθελε μέσα από τον θάνατο να μιλήσει για την ίδια τη ζωή επέλεξε αντί για χώμα ή πηλό την ηφαιστειακή λάβα. Εξ άλλου ο καλλιτέχνης στις πλαστικές τέχνες προκειμένου να δημιουργήσει, αποσπά από τη φύση ύλη, θραύσματα και τα μετουσιώνει σε κάτι άλλο. Έτσι κονιορτοποιεί το πέτρωμα της ηφαιστειακής λάβας και από τα θραύσματα της ύλης ανασυνθέτει χρόνο και τόπο, επαναπροσδιορίζοντας την ταυτότητα του ανθρώπου.  Όσο για τη ύλη « είναι τόσο πιο καλή και πιο κατάλληλη όσο λιγότερη αντίσταση προβάλλει εξολοθρευμένη», γράφει ο Heidegger.         
 Όσο αφορά την εποπτική κλίμακα των  έργων της, ως κώδικες προσέγγισης και κατανόησης των πραγμάτων,  η εύχαρις υποδήλωση της παιδικής ηλικίας των πραγμάτων, στάθηκε  αφενός  η αφορμή της βρεφικής ηλικίας των γλυπτών της και αφ’ ετέρου η βαθιά πίστη, προσφορά της ορθόδοξης Χριστιανικής Θρησκείας, ότι καθημερινά αναγεννιέται ο εσωτερικός εαυτός εντός μας σε μια επίπονη καθημερινή άσκηση βελτίωσης και κάθαρσης. Η εύμορφη φόρμα μέσα από απρόβλεπτες διαδικασίες χύτευσης και ατυχημάτων, αλλά και μέσω αλλεπάλληλων διαδικασιών επικάλυψης με σκόνη ηφαιστειακής λάβας, γίνεται εύστοχη να παραπέμπει στο πνευματικό της τέχνης.
 Η αέναη κίνηση του υλικού (λάβα) που στηρίζει σιωπηρά, αναγκαία θα έλεγα τις ζωές των έργων της, καλεί σε μια μετοίκηση – μετεγκατάσταση. Ο άνθρωπος δημιουργεί ερείπια, προκαλεί ναυάγια, θρέφεται με σπαράγματα. Οι λαοί και η ιστορικότητα τους παράγουν θραύσματα πολιτισμού, ιστορίας, μαζικές καταστροφές και σύγχρονα δράματα στην ανθρωπότητα. Το σώμα μας, οι εμπειρίες μας και ο χρόνος τεμαχίζονται εν γνώσει μας, αποκαλύπτοντάς μας τους πιο βαθύς φόβους και τις πιο μυστικές επιθυμίες μας.  Η έγκλειστη ψυχή αναζητά φυγή μέσα από τα θραύσματα. Σπάει τη σιωπή και αποκτά δύναμη φωνής.H ψυχή, η άυλη υπόσταση, αναλαμβάνει να κερδίσει το παιγνίδι που ο άνθρωπος χάνει με τη γέννησή του, το παιγνίδι της ζωής. Ψυχή είναι η πρώτη εντελέχεια ενός φυσικού, οργανικού σώματος, που έχει τη δυνατότητα της ζωής, και επίσης, έχει μέσα του την αρχή της κίνησης και της στάσης. Εντελέχεια είναι η μορφή του όντος που υπάρχει σε κατάσταση δυνατότητας. Η ψυχή δηλαδή, είναι μια υπόσταση με την έννοια της μορφής. Η χαρακτηριστική  Αριστοτελική διατύπωση, είναι πως η ψυχή είναι αυτό που ένα συγκεκριμένο σώμα ήταν να είναι.



Η Αφροδίτη Γκρίζη υιοθετώντας ποιητικά και ρυθμικά στοιχεία, την καθαρότητα της γραμμής, το έντονο εξωπραγματικό χρώμα, αποτυπώνει εμπειρίες και βιώματα σ' έναν φαντασιακό, ρευστό  χώρο. Ζωγραφίζει επάνω σε μετάξι και βαμβακερό ύφασμα δημιουργώντας χρωματικές εντάσεις αλλά και λεπτές αποχρώσεις με ακουαρέλες, μελάνι, κάρβουνο, παστέλ  ακρυλικά. Ποικίλες γραφές και σβησίματα, περιγράμματα και ίχνη συνθέτουν θραύσματα μνήμης και συναισθημάτων. Μαρτυρεί τον  άνθρωπο που στην αρχή της ζωής του συχνά προσπερνάει τον πραγματικό χώρο για να χαθεί στον κόσμο της φαντασίας του. Οικείες παιδικές φιγούρες αποστασιοποιούνται σε καιρούς κρίσης, φυλάσσοντας αναλλοίωτες στιγμές χαράς και ανεμελιάς! 
Καθώς ο θεατής επισκέπτεται το νηπιαγωγείο του χωριού Καισάρεια  της Κοζάνης, γίνεται μάρτυρας μιας εγκατάστασης που επεκτείνεται από τον εξωτερικό περιβάλλοντα χώρο του κτιρίου στον εσωτερικό χώρο μιας αίθουσας. Χρησιμοποιημένα παιδικά ρούχα, λερωμένα από χώμα και νερό φέρνουν μνήμες από προγόνους και απογόνους και είναι απλωμένα σε τρία παράλληλα τεντωμένα σχοινιά. Μια εικαστική μπουγάδα που σκοπό έχει να θέσει ερωτήματα για το εφήμερο της ζωής και το νόημα της. Παιδικά ρούχα σε μια εποχή κρίσης και βίαιης ή όχι μετεγκατάστασης, που άφησαν ευλαβικά οι προηγούμενοι χρήστες  για τους επόμενους. Η εικαστικός Κατερίνα Καρούλια χρησιμοποιεί τα ρουχαλάκια σαν καμβά για να αποτυπώσει παιδικά όνειρα, χρόνο και μνήμες. Τα  ρούχα εμποτισμένα  από  DNA, σκόνη ηφαιστειακής λάβας, ακρυλικά χρώματα και κόλλες, απλωμένα στα σχοινιά πάγωσαν τη στιγμή εκείνη στον χρόνο που ο θεατής γίνεται μάρτυρας της δραματικής πορείας του σύγχρονου ανθρώπου στην ιστορία του. 
Η Αφροδίτη Γκρίζη  συνομιλεί εικαστικά με την Κατερίνα Καρούλια στο εσωτερικό της αίθουσας της έκθεσης με τα έργα της που μπλέκονται ευφάνταστα με την μπουγάδα της πρώτης, στον κεντρικό τοίχο που βλέπει απέναντι του ο θεατής καθώς εισέρχεται αλλά και στον δεξιά. Οι  μάρτυρες της Αφροδίτης επιλέγουν να δραπετεύουν στις παιδικές μνήμες και στο όνειρο προκειμένου να επιβιώσουν από ότι τους πληγώνει, τους φοβίζει ή τους κρατά ανελεύθερους.



Για την έκθεση έγραψε σχετικά ο Χάρης Κοντοσφύρης Αναπληρωτής καθηγητής της Σχολής Καλών Τεχνών, Τμήμα Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών Φλώρινας:  Ακαθόριστος χώρος στο κόσμο των εικαστικών είναι ο ικανά υπονοούμενος χώρος  που αν ήταν θάλασσα θα έβρεχε τα πόδια των θεατών , αν ήταν χώμα θα σκορπούσε  από το βηματισμό τους. Η Εργασία  της Κατερίνας Καρούλια και της Αφροδίτης Γκριζη  ρίπτεται στην μεγαλειώδη εποποιία του ανθρώπου να διαυγάσει την δημιουργία προσφέροντας εκείνες τις αλληγορικές και αρχετυπικές εικόνες  που ικανοποιούν την φαντασία της αρχής του κόσμου. Η φθαρτότητα των υλών , η ανθρωποκτόνα φύση του ανθρώπου έσβησε τα ίχνη αλλά διέσωσε κιόλας  μια υποστασιακή συνθήκη για το πώς φανερώνετε το ον ως ον, πως είναι να είσαι, πως είναι το είναι, να είναι κάποιος άνθρωπος ον. Αυτό το θάρρος της υπάρξεως είναι μια μεταβιβαζόμενη εντολή ανάμεσα σε πολύ ευαίσθητους ανθρώπους  . Η εγκατάσταση  Άγγελε ΕΣΥ Άνθρωπε είναι μια παλιγγενετική πρόταση για να επωμιστούμε την συγκίνηση της ανασύστασης και αναγέννησης του ανθρώπου στην επικείμενη καταστροφή μέσα από την κρίση. Προτείνετε σαν μια όψη του θάρρους . Στην μπουγάδα της Κατερίνας Καρούλια  η αέναη φροντίδα στον άνθρωπο δεν σταματά  μέχρι να αποκαλύψει αυτό που επικαλύπτει . Ένα χωμάτινο ρούχο καθαρίζετε και επάνω του διαγράφει το πρόσωπο ενός παιδιού εσκεμμένα νοσταλγικά όμορφο .Οι  αναμνήσεις είναι βαθιές εγγραφές στο σώμα,  στην χωμάτινη προέλευση μας . Η τέμνωση των υπάρξεων δεν είναι συμμορφωτική . Ο διαφορισμός της ύπαρξης  τεντωμένος πάνω στο σχοινί προτείνετε ως κοινοτικός κι μιας ενσώματης οντολογίας του προσώπου.  Απερίγραπτα όμορφη είναι και η ενατένιση του θάρρους της γέννας βιωμένη  στην φυσική της εκφορά οντά ανάμεσα σε όντα, άνθρωποι ανάμεσα σε φυτά. Το θάρρος της υπάρξεως αναγνωρίζετε στο εικαστικό έργο της Αφροδίτης Γκριζης και εκπορεύεται ως ενέργεια ζωής. Μικρές αφηγήσεις ένα η δυο πρόσωπα  σχετίζονται με τον ανοιχτό πυρήνα της επικοινωνίας  παρασύρουν τον θεατή σε παραδείσιους φυσιολατρικούς τόπους. Μια ρομαντική φενάκη  είναι έτοιμη να διαχυθεί στο βλέμμα αλλά αποκαλύπτετε  μια ελευθερία ουσιαστική. Το χρώμα και η διαφάνεια αφήνει το ον καθαρά αγγελικά ανθρώπινο.
Η συνέκθεση και η απορρέουσα νοηματοδότηση της εικαστικής εγκατάστασης στη αίθουσα τέχνης του χωρίου Καισάρεια Κοζάνης με την εξατομίκευση της ανθρώπινης αγγελικότητας και η επιστροφή με την υπόσχεση στο μικρό και οργανικό ως εθελούσια προσχηματική ύπαρξη να προσκαλεί τον θεατή να θεαθεί ένα αυθεντικό ανυπόκριτο κομφορμιστικό εμμονικό έργο για το θάρρος που προελευσιάζει τον εαυτό.  Άγγελε ΕΣΥ άνθρωπε.

-- 
Κοντοσφύρης Χάρης / kondosphyris Harris


Σύντομα βιογραφικά σημειώματα.



Η Κατερίνα Καρούλια με σπουδές στη διακόσμηση εσωτερικού και εξωτερικού χώρου, καθώς και αρχιτεκτονική εξωτερικού τοπίου διατήρησε για 22 χρόνια γραφείο μελετών στην Θεσσαλονίκη όπου και γεννήθηκε. Πλήθος διακοσμητικών της προτάσεων υπάρχουν σε όλη την Ελλάδα σε οικίες, γραφεία, καταστήματα, ξενοδοχεία κ.ά. Παράλληλα για 15 χρόνια υπήρξε εξωτερικός συνεργάτης ως στυλίστρια σε ετήσιο περιοδικό προβολής βιομηχανικού επίπλου της Βόρειας Ελλάδας. Μαθήτευσε ζωγραφική και χρώμα στο εργαστήρι του εκλιπόντα  ζωγράφου Κωνσταντίνου Καράνου, καθώς και στο εργαστήρι του Επανομίτη χαράκτη – ζωγράφου Γιάννη Καψιδάκη. Πλήθος έργων της υπάρχουν σε ιδιωτικές συλλογές και επαγγελματικούς χώρους σε όλη την Ελλάδα.
Το 2012 εισήχθη έβδομη στην Σχολή Καλών Τεχνών της Φλώρινας, τμήμα Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών, όπου τα δύο τελευταία χρόνια διεκδικεί και παίρνει  υποτροφία του Πανεπιστημίου. Παρακολούθησε και περαίωσε μαθήματα 4ων εξαμήνων  Εμβάθυνσης στην Παραστατική Αρχαιολογία και Εκκλησιαστικές Τέχνες, με συντονιστή τον επίκουρο καθηγητή Δημοσθένη Αβραμίδη. Σήμερα είναι προπτυχιακή φοιτήτρια στο 3ο εργαστήρι ζωγραφικής με συντονιστή τον Αναπληρωτή καθηγητή  Χάρη Κοντοσφύρη και τον καθηγητή Θωμά Ζωγράφο.
Έχει συμμετάσχει σε πλήθος ατομικών - ομαδικών εκθέσεων, διαγωνισμών, δράσεων, project, σε Ελλάδα, Κύπρο και εξωτερικού, με σημαντικότερες την 6η Μπιενάλε Φοιτητών 2016-2017, την Μπιενάλε Πεκίνου 2016-2017, την Μπιενάλε Θεσσαλονίκης 2017,  την 1η Art Thessaloniki  2016  με την ομάδα ΕΝ ΦΛΩ, την 10η ANIMART  2016 στους Δελφούς, στο project «η σπηλιά του παντός» στις Πρέσπες τον Αύγουστο 2016, την έκθεση «Νωπογραφία, η Αρχαιότερη Τοιχογραφική Τεχνική» Σεπτέμβριο  2016 στο Αρχαιολογικό Μουσείο Φλώρινας, όπου είχε και την επιμέλεια της έκθεσης, την Art Athina 2015 με την ομάδα ΕΝ ΦΛΩ κ.ά.
        Face book, Κατερίνα Καρούλια



Η Αφροδίτη Γκρίζη γεννήθηκε στην Κοζάνη το 1970.Εργάζεται και κατοικεί στην Πτολεμαΐδα. Από το 1989-91 σπούδασε στο «Τμήμα ιατρικών και βιολογικών εργαστηρίων» στο ΙΕΚ ΠΑΣΤΕΡ. Το 1991-93 παρακολούθησε σεμινάρια συντήρησης προϊστορικών και  ανθρωπολογικών ευρημάτων με καθηγητή τον  Dr. Άρη Πουλιανό. Το 1993-97 ήταν  μέλος της ανθρωπολογικής εταιρείας Ελλάδος του παραρτήματος Πτολεμαΐδας. Σπούδασε ζωγραφική από 2010-2015 στο «Τμήμα εικαστικών και εφαρμοσμένων τεχνών» του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας, με επιβλέποντες καθηγητές  τον Χάρη Κοντοσφύρη και Θωμά Ζωγράφο. Το ακαδημαικό έτος 2010-2011 διακρίθηκε με υποτροφία καλύτερης επίδοσης (ΙΚΥ). Παρουσίασε την δουλειά της σε διάφορες πόλεις στην Ελλάδα και στην Art Athina. Συνεργάζεται με την γκαλερί Τεχνοχώρος.
        Face book, Afroditi Grizi



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου