Κειμενική προαναγγελία της έκθεσης "Νικοτιανη" από τον Πάνο Χαραλάμπους, εικαστικό και Πρύτανη της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών Αθηνών και σημείωση από το Χάρη Κοντοσφύρη σχετικά με την Αισθητική και αντιαισθητική λειτουργία του καπνίσματος στην έκθεση. Τα τοπικά μπλοκ δημοσίευσαν στιγμιότυπα από την έκθεση. Δείτε το βίντεο του Δημήτρη Γουγουλιά και πληροφορίες εδώ
Ο καπνός δεν θα έχει ποτέ τις ίδιες περιστροφές, δεν θα είναι περισσότερο λευκός, περισσότερο ποιητικός από εκείνη την στιγμή που οι ιδέες εμπνέονται . Ένας Παπαδιαμάντης και ένας Κεσσανλής θα κάπνιζαν παρέα.Καπνίζω το τσιγάρο όπως την ποίηση αλλά αρνούμενος το τσιγάρο δεν θα αρνηθώ την ποίηση γιατί η αίσθηση της απόλαυσης ίσως να μην είναι αληθινή καπνίζοντας, αλλά μόνο ζωγραφίζοντας. Δενυπάρχουν ηδονικές καύσεις παρά μόνο απολαύσεις με γνώμονα την στιγμή που φανερώνονται τα πράγματα. Το κάπνισμα είναι η συντροφική κίνηση αυτών των αισθήσεων ή και παραισθήσεων. Η γοητεία του καπνού είναι για τους νάρκισσους. Η μοναδική στιγμή αληθινής ανάσας είναι εκείνη η εκπνοή της έντασης μιας εκπνέουσας αλήθειας.
Η ιστορία του καπνού είναι η ιστορία της ελληνικής αγροτιάς που τσάκιζε την πέτρα. Τα τσιγάρα, τα ποτά και τα ξενύχτια είναι η ιστορία του νεοέλληνα. Για τους υπόλοιπους άκαπνους έλληνες τι άραγε να ισχύει;
Πάνος Χαραλάμπους εικαστικός πρύτανης ΑΣΚΤ Αθηνών
«θυμίαμα η γαλάζια οσμή κι ο καπνός ασημένιος, κερί να στάζει ολοένα στα παιδόπουλα καημένε κόσμε», γράφει ο Νίκος Καρούζος
Υπάρχει ένα σοβαρό δίλημμα στον πολιτισμό σχετικά με την δράση γι αυτόν. Όταν ένας καλλιτέχνης αποφασίσει να ενταχθεί στις προσπτώσεις γεγονότων, συμβάντων που αφορούν τον πολιτισμό, πρέπει να είναι ικανός να δίνει πολλές και διαφορετικές απαντήσεις.Ασημένιος καπνός από κερί, παχύρρευστος κυλιόμενος καπνός από τσιγάρο , Αν θεωρήσουμε ότι το τσιγάρο είναι μια βλαπτική συνήθεια, δεν θα μπορούσαμε να το αφαιρέσουμε από εκείνη την περιοχή του πολιτισμού πού λέγεται γαστρονομία. Η γαστριμαργία του καπνού είναι εκείνη η επιτηδειότητα όπου η επεξεργασία φύλλων του φυτού καπνού θα οδηγήσει τον λήπτη στην περιζήτητη νικοτίνη. Ποιος θα μπορούσε να φανταστεί ότι ένα προϊόν καύσης, αυτό το άσπρο νεφέλωμα, θα παρείχε την βιοχημική διέγερση της νικοτίνης ή η απανθράκωση δικοτυλήδονων σπόρων του φυτού καφέ, θα διευκόλυνε τη λήψη της καφεΐνης; Αυτά τα ιδιότροπα και διλημματικά προϊόντα, αρνήσεις της προληπτικής ιατρικής, δεν αποκλείουν τη χρήση τους και τη λειτουργία τους στην εικαστική σκέψη. Η εξαρτημένη αγροτική ζωή, ο αγρός πηγή καθετοποίησης, αποτελούν τις υποδείξεις για αισθητικοποίηση και από-αισθητικοποίηση της εικαστικής σκέψης από τον Πάνο Χαραλάμπους. Χέρσωση, ξεχέρσωση αγρών και πινάκων, εικονοποιούν την μικροτοπική καλλιέργεια, μεγεθύνοντας τον πολιτισμό που καλλιεργεί αυτά που δεν ανέχεται και δείχνει την απαράμιλλη ομορφιά μιας σιδηρούχας ώχρας που αναδύουν τα αποξηραμένα φύλλα του καπνού. Η κοινωνική ιστορία του καπνού κι ο αναστοχασμός με αφορμή τα εικαστικά του Πάνου Χαραλάμπους, είναι η ουσία της επικοινωνιακής πράξης έντεκα νέων καλλιτεχνών της Σχολής Καλών Τεχνών της Φλώρινας, του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας.
Χάρης Κοντοσφύρης
Φλώρινα 28-11-2016
Η προετοιμασία της έκθεσης «νικοτιανή» καθώς
και το στήσιμό της, πραγματοποιήθηκε με πνεύμα εμπιστοσύνης, αλληλοσεβασμού και
συνεργατικότητας. Για το λόγο αυτό, θα ήθελα να ευχαριστήσω τον Πρύτανη της ΑΣΚΤ
Αθηνών για το έργο που μας παραχώρησε στην έκθεσή μας, τον επικ. καθηγητή Χάρη
Κοντοσφύρη και τους καλλιτέχνες Έλενα Βουδουρέλλη, Κατερίνα Καρούλια, Θέκλα
Κατσιάμη, Θεοδοσία Κέκελη, Ίρις Κολλιδά, Μίνα Κουζούνη, Χάρη Μαργαρίτη, Δήμητρα
Μπαϊρακτάρη, Θεοδόση Παπαδόπουλο και
Πέτρο Πετρίδη.
Μαρία Λαγού, Αντιπρόεδρος Διαχειριστικής Επιτροπής της Πινακοθήκης
Γόννων
Ακολουθεί
φωτογραφικό υλικό.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου