Πέμπτη, 3 Δεκεμβρίου 2015

ΕΙΚΑΣΤΙΚΟΣ ΑΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ 9ου ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ ΧΑΛΚΙΔΑΣ (13 - 18 Οκτωβρίου 2015) - ΜΕΡΟΣ Β'




                              
                            

Giorgos Kevrekidis / "Sacred hearth" 
Sculptural installation (in situ) - Chalkis, 2015 
(Old wood stove, sheet metal, galvanized mesh, metal tubes)



ΕΙΚΑΣΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ ΣΤΟ ΔΗΜΟΣΙΟ ΧΩΡΟ 


Από την παρουσίαση προ ετών στο ΤΕΕΤ ΠΔΜ μιας πρωτότυπης εικαστικής πρότασης, μέσω του σχεδιασμού μακέτας, στα πλαίσια ακαδημαϊκού μαθήματος, στη σημερινή "αναθέρμανση" της αρχικής ιδέας και την υλοποίηση μιας in situ γλυπτικής εγκ/σης
του Γιώργου Κεβρεκίδη

Με αφορμή την έρευνα που χα πραγματοποιήσει σε παλιότερο εξάμηνο σπουδών, στον ποταμό Σακουλέβα, αναφορικά με την φυσιογνωμία της πόλης της Φλώρινας, τόσο από αρχιτεκτονικής, κοινωνικής, οικονομικής κ.α. πλευράς, με στόχο την υποβολή εικαστικής πρότασης στο δημόσιο χώρο, είχα συνθέσει τότε τα συγκεντρωμένα στοιχεία της έρευνάς μου σ’ ένα κολάζ διαστάσεων 70x100εκ.. Στο εν λόγω κολάζ αποτυπωνόταν ένας εναλλακτικός αρχιτεκτονικός χάρτης της Φλώρινας,  που αφορούσε την περιοχή γύρω από την αίθουσα πολιτισμού "ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ".


Η πόλη της Φλώρινας συνίσταται από κτίρια μοναδικής αρχιτεκτονικής που αναδύουν θύμησες μια άλλης εποχής, μιας εποχής όπου το κριτήριο αισθητικής συμβάδιζε απόλυτα με τη φυσική ομορφιά του τοπίου. Στο διάβα του χρόνου και χάριν της μεταπολεμικής αστικοποίησης, χαρακτηριστικής των περισσοτέρων ελληνικών πόλεων, τα κτίρια αυτά άρχισαν να «θάβονται» πίσω απ΄ τις δυσθεώρητες νεοαναγειρόμενες πολυκατοικίες. Εγκαταλείφθηκαν, δε, απ’ τους ιδιοκτήτες τους γιατί δεν κάλυπταν πλέον τις ηυξημένες για το κλίμα της Φλώρινας, λειτουργικές ανάγκες της καθημερινότητας. 

Με αφορμή, λοιπόν, τα ελάχιστα υφιστάμενα κτίρια νεοκλασσικής αρχιτεκτονικής, με στοιχεία αρτ νουβώ -τα κτίρια αυτά δεσπόζουν κατεξοχήν εκατέρωθεν των οχθών του ποταμού Σακουλέβα, υφίστανται όμως διάσπαρτα και σ’ όλο το κέντρο της πόλης και γύρω απ’ αυτήν -, που χάριν σ’ αυτά διατηρείται ακόμη και σήμερα ο ιδιαίτερος τοποειδής χαρακτήρας της πόλης, θέλησα να πειραματιστώ εικαστικά, αναδεικνύοντάς τα σε κυρίαρχα τοπονυμικά ορόσημα αυτής της πόλης. 














Μέσω του προτεινόμενου γλυπτού, φρόντισα να "αναθερμάνω" νοερά τα διάσπαρτα αυτά στολίδια, ακολουθώντας μορφολογικά τις τοπογραφικές τους συντεταγμένες. 
Το γλυπτό-"δέντρο", μελετημένο να τοποθετηθεί στο "τρίγωνο" έμπροσθεν του ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗ, αξιοποιεί για την κατασκευή του μια μεταλλική ξυλόσομπα (απαραίτητο θερμαντικό σώμα των Φλωρινιωτών) ενώ τη βάση του διατρυπά κορμός από "μπουριά" ΙΝΟΧ τα οποία κατάλληλα "προεντεινόμενα" διακλαδίζονται το ένα μες το άλλο, έχοντας προσανατολισμό προς τα παλιά κτίρια του ποταμού Σακουλέβα, ωσάν να θέλουν να τα "θερμάνουν".
Το προτεινόμενο μοντέλο μιμείται σχεδιαστικά σύστημα θέρμανσης με αέριο, το λεγόμενο OCTAPUS, του 19ου αιώνα στην Μ.Βρετανία.






 

Αρχαιότερος τύπος σόμπας γκαζιού




Σύγχρονοι εξελιγμένοι τύποι θέρμανσης, μέσω αεραγωγών



 Βιεννέζικης προέλευσης σόμπα με στοιχεία αρ νουβώ





Η  ιδιόκτητη Κοζανίτικη σόμπα, αξιοποιηθείσα ως "ready made" object


            

        






Παρουσίαση εικαστικής πρότασης τον Ιανουάριο του 2013, στο μάθημα "ΤΕΧΝΗ ΣΤΟ ΔΗΜΟΣΙΟ ΧΩΡΟ" της επίκ. καθηγ. ΤΕΕΤ Αγγ. Αυγητίδου


Η τότε πρότασή μου για την πόλη της Φλώρινας θα μπορούσε κάλλιστα να υλοποιηθεί και σε άλλες πόλεις της χώρας, διακρινόμενων για την αρχιτεκτονική τους πολυμορφία, "λάφυρο" των πολυπολιτισμικών επιρροών από λαούς που πέρασαν απ' αυτές, τους περασμένους αιώνες. 
Έτσι, με αφορμή τη διοργάνωση του 9ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Χαλκίδας, συνάμα τη σταδιακή ολοκλήρωση, σημαντικών για την πόλη της Χαλκίδας, έργων πολιτισμού αποκατάσταση ιστορικών κτιρίων όπως η πρώην Αρέθουσα, ο πρώην Α.Σ.Α.Χ, το οθωμανικό τέμενος του Εμίρ Ζαδέ (Τζαμί) κ.α.-, συνάμα τα πρόσφατα έργα αστικών αναπλάσεων εντός του εμπορικού ιστού της πόλης - πλακοστρώσεις πλατειών, πεζοδρομήσεις εμπορικών δρόμων, κ.τ.λ.-, εγκαινιάσαμε εφέτος, σε συνεργασία με τη Διεύθυνση Εφορείας Αρχαιοτήτων Εύβοιας, την υλοποίηση ενός εικαστικού εγχειρήματος, όπου θα παρουσιάζονται κατά καιρούς έργα τόσο στους νεοανακαινιζόμενους εκθεσιακούς χώρους, όσο και στο δημόσιο χώρο της Χαλκίδας, αναδεικνύοντας μικρές γωνιές της πόλης είτε μέσω της δημιουργίας εγκαταστάσεων στο χώρο, σε πλατείες, πεζόδρομους και πάρκα, είτε μέσω ομαδικών εκθέσεων, με συμμετοχή καλλιτεχνών από ένα ευρύ φάσμα εικαστικών τεχνών.
Η αφετηρία, εφέτος, δόθηκε από το τέμενος του Εμίρ Ζαδέ (Τζαμί), καθώς κι από τη συνοικία της Αγ. Παρασκευής, όπου ολοκληρώνεται επί της παρούσης η ανακαίνιση της πρώην ενετικής οικίας Βαϊλου (http://www.eviaportal.gr/euboea_content.asp?ID=31748)
 Η ιδέα ενός γλυπτού - "αναθερμαντήρα" διαφορετικών αρχιτεκτονικών περιόδων, στην ίδια συνοικία, βρήκε την ένθερμη ανταπόκριση της κας Παρής Καλαμαρά (Δ/ντρια Εφορείας Αρχαιοτήτων Εύβοιας) και των συναδέλφων της Αρχαιολόγων κι έτσι το γλυπτό Sacred Hearth τοποθετήθηκε τελικά έμπροσθεν του κτιρίου του 15ου αιώνα κι όπισθεν ενός κτιρίου του 19ου αιώνα (κτίριο Α.Σ.Α.Χ.) (http://www.eviaportal.gr/euboea_content.asp?ID=35428)









Κατά τον Heidegger η διαμόρφωση του γλυπτού σώματος διεξάγεται με οριοθέτηση ως ένταξη σε κάποια όρια, ή αποκλεισμό από κάποια όρια. Το γλυπτό σώμα ενσαρκώνει κάτι. Ενσαρκώνει το χώρο; Είναι η γλυπτική μια κατάληψη του χώρου; 



  
"...The first sign of human settlement and rest after the hunt, the battle, and wandering in the desert is today, as when first men lost paradise, the setting up of the fireplace and the lighting of the reviving, warming, and food-preparing flame. Around the hearth the first groups assembled;around it the first alliances formed;around it the first rude religious concepts were put into the customs of a cult. Throughout all phases of society the hearth formed that sacred focus around which the whole took order and shape..." / GOTTFRIED SEMPER - THE FOUR ELEMENTS OF ARCHITECTURE (1851), pg.102 




Giorgos Kevrekidis / "Sacred hearth" 
Sculptural installation (in situ) - Chalkis, 2015 
(Old wood stove, sheet metal, galvanized mesh, metal tubes)


 

 ....ο (αναμενόμενος) "στολισμός" του δημιουργού, άμα τη εμφανίσει του έργου του δημόσια


Ο ΔΗΜΟΣΙΟΣ ΧΩΡΟΣ ΓΙΝΕΤΑΙ / ΚΑΤΑΚΤΙΕΤΑΙ ΑΠΟ ΣΩΜΑΤΑ ΠΟΥ ΑΠΑΙΤΟΥΝ

Video. Σώμα και Δημόσιος χώρος http://www.sgt.gr/gre/SPG1520/?vid=1_af5md2j7

  
"...Στα δύσκολα επείσμωσε, προχώρησε, δε σκίρτησε.
...μήτε την πίστη του έχασε, στον πόνο κι αν εκτέθηκε..."


(Γ.Κ., απόσπασμα λίμερικ, 27/08/13)












Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου