Τετάρτη, 25 Φεβρουαρίου 2015

Ευσεβία Μιχαηλίδου: Η αναζήτηση για το πραγματικό δεν είναι ουτοπική Τρίτη, 24 Φεβρουαρίου 2015 15:47

 Ένα γλυπτό από χαμομήλι. Ένα έργο που η θέα του σε καλεί να μοιραστείς τη σιωπή του. 

Με αφορμή την τέταρτη ατομική της έκθεση με τίτλο ΟΥΤΟΠΙΑ ήΑΛΗΘΕΙΑ; στην γκαλερί ArtWall, ηΕυσεβεία Μιχαηλίδου μίλησε στοCulturenow.gr. Την επιμέλεια της έκθεσης έχει αναλάβει ο ιστορικός της τέχνης Εμμανουήλ Μαυρομμάτης.


Συνέντευξη: Στρατής Πανταζής


Culture Now: Γιατί δανειστήκατε, για τίτλο της έκθεσης σας, αυτόν του έργου σας, Ουτοπία ή Aλήθεια;  


Ευσεβία Μιχαηλίδου: Μέσα στο πνεύμα της αναζήτησης αυτής της έκθεσης η Ουτοπία για μένα αντιπροσωπεύει την άγνοια, την έλλειψη συνείδησης, την αυταπάτη των επιθυμιών και τις ψευδαισθήσεις του εγωκεντρισμού. Πολλές κοινωνικές συμπεριφορές κρύβουν αυτές τις ιδιότητες. Η Αλήθεια για μένα αντιπροσωπεύει τις πραγματοποιήσεις, τη γέννηση, τις δημιουργίες, ανάμεσά τους είναι και η τέχνη. Σε μια ένωση, στην αγάπη, στη συνεχή εξέλιξη, υπάρχει αλήθεια. Ο θάνατος είναι επίσης αλήθεια, είναι το τέλος μιας υλικότητας που δεν αναιρεί όμως την πνευματικότητα του δημιουργού και του έργου.


CN: Ως φοιτήτρια ξεκινήσατε από το εργαστήριο του Μυταρά. Γιατί όμως στραφήκατε στη φύση και στην χρήση οργανικών υλικών;  

ΕΜ: Ήμουν στο εργαστήριο του Δημήτρη Μυταρά και είχα την τύχη να έχω δασκάλα την Ρένα Παπασπύρου. Με ενδιέφερε η μελέτη της φύσης και η εξερεύνηση της εσωτερικής φύσης. Το μέσα και το έξω συνεργάζονται, έχουν αλληλεπιδράσεις και αυτό είναι δημιουργία.


CN: Ο κύριος Μαυρομμάτης, επιμελητής της έκθεσης, αναφέρει στο κείμενό του ότι στο έργοσας, η ανακατασκευή οργανικών και φυσικών αντικειμένων συνιστά μια διάταξη, μια οργάνωση, που εξακολουθεί να προέρχεται από τη ζωγραφική σας εμπειρία. Εσείς προσωπικά νιώθετε ζωγράφος; Συμμερίζεστε την άποψη πολλών καλλιτεχνών της δεκαετίας του 60’, όπως του Γιάννη Κουνέλλη και του Donald Judd,  ότι τα γλυπτά και οι εγκαταστάσεις τους είναι πιο κοντά στη ζωγραφική; 

ΕΜ: Τα γλυπτά, οι εγκαταστάσεις, εμπεριέχουν τη δομή, την οργάνωση του σχεδίου καθώς και τη μορφοπλαστικότητα της ζωγραφικής. Μέσα από τα έργα μου ενώνεται η ζωγραφική με τη γλυπτική. Φυσικά και συμφωνώ ότι τα γλυπτά και οι εγκαταστάσεις είναι πιο κοντά στη ζωγραφική.


CN: Τα έργα της έκθεσης, όπου παντρεύετε διάφορα υλικά από τη φύση, όπως μπαχαρικά, χαμομήλι και τριαντάφυλλα, δίνουν μία αίσθηση ηρεμίας και διαλογισμού, κυρίως αυτά με τις ανθρώπινες φιγούρες. Αυτή η τάση σας, έχει επηρεαστεί από ανατολικές θρησκείες, π.χ. τον ινδουϊσμό, τον βουδισμό κι ακόμα από τον ιαπωνικό σίντο όπου ο θεός βρίσκεται σε ζωντανά και μη ζωντανά αντικείμενα της φύσης;    

ΕΜ: Αυτή η τάση των έργων μου προέρχεται κυρίως από προσωπικά βιώματα του εσωτερικού μου κόσμου με τον εαυτό μου. Η εσωτερική μας φύση έχει ηρεμία και απεριόριστη δύναμη. Τα φυσικά υλικά με βοηθούν να αποδώσω ακριβώς αυτό το αίσθημα. Έχω μελετήσει ανατολικές θρησκείες. Δεν έχω επηρεαστεί -απλώς έχουν επιβεβαιώσει τις εσωτερικές μου εμπειρίες. Αλλά και οι διδασκαλίες κατά τη βασική μου παιδεία από την πνευματικότητα της ελληνικής φιλοσοφίας, διαμόρφωσαν τον τρόπο σκέψης μου.


CN: Τα έργα σας αν και σύγχρονα, για μένα, κουβαλούν την ιστορία της ανθρωπότητας, της φύσης λόγω των υλικών που χρησιμοποιείτε. Πιστεύετε ότι η καινοτομία στην τέχνη μπορεί να βασιστεί στο παρελθόν και την ιστορία;  

ΕΜ: Η τέχνη είναι μαρτυρία και καταγραφή της ιστορίας της ανθρωπότητας. Το καλλιτεχνικό έργο μπορεί να είναι διαχρονικό όταν ο καλλιτέχνης είναι σε θέση να διεισδύσει μέσα στο άχρονο. Να επικοινωνεί με το παρελθόν, το μέλλον (ιστορία) και ταυτόχρονα να το υπερβαίνει (καινοτομία). 


CN: Σε ένα από τα βιβλία του ο Andreas Huyssen υποστηρίζει ότι στην εποχή μας όπου κυριαρχεί η εικονική πραγματικότητα, η αναζήτηση για το πραγματικό έχει γίνει ουτοπία. Εσείς πιστεύετε ότι το έργο σας όπως και άλλων καλλιτεχνών που στρέφονται προς την φύση μας υπενθυμίζουν ότι η επαφή με την πραγματικότητα είναι απαραίτητη για να μην χάσουμε τον ανθρωπισμό και τις αξίες μας;  

ΕΜ: Ναι, κυριαρχεί πράγματι η εικονική πραγματικότητα η οποία όμως για μένα, τις περισσότερες στιγμές, είναι εκείνη, ακριβώς, η ουτοπία. Αντίθετα, η αναζήτηση για το πραγματικό δεν είναι  ουτοπική, -αυτή είναι η αλήθεια που προκύπτει από την ανταλλαγή, το διάλογο με το πνεύμα.


CN: Η επιλογή της παρουσίασης της έκθεσής σας στην ArtWall όπου η μεγάλη τζαμαρία επιτρέπει το εξωτερικό περιβάλλον να εισβάλλει μέσα, στον εσωτερικό χώρο της γκαλερί και  αντίστροφα, έχει να κάνει με το γεγονός ότι και με τα έργα σας εξίσου η φύση εισχωρεί στον εκθεσιακό χώρο, στην συγκεκριμένη γκαλερί ώστε αυτά κατά κάποιο τρόπο να «επιστρέφουν» στο αρχικό τους περιβάλλον.  

ΕΜ: Η συγκεκριμένη γκαλερί με τη μεγάλη τζαμαρία με βοηθάει να αποδώσω την επικοινωνία του μέσα-έξω και αντίστροφα.


CN: Η συνεργασία σας με τον κύριο Μαυρομμάτη, που έχει ξεκινήσει από νωρίς στην καριέρα σας, έχει επηρεάσει το έργο σας; 

ΕΜ: Η συνεργασία μου με τον Μανώλη Μαυρομμάτη ήταν και είναι καθοριστική για την εξέλιξη του έργου μου. Είναι σχέση πολλών ετών με κοινή αναζήτηση του πνεύματος, της αλήθεια
πηγή

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου