«Πώς μπορεί κανείς να συνεχίσει την παράδοση, χωρίς να μείνει έξω από την εποχή του;». Ακολουθώντας αυτό το ερώτημα, ο μεγάλος Έλληνας ζωγράφος Γιάννης Τσαρούχης προσπάθησε να εκφράσει με τα έργα του το θαύμα της ζωής, ισορροπώντας τις παραδόσεις και τις κλασικές καλλιτεχνικές αξίες, χωρίς να αφήνει απέξω τη διαρκώς μεταλλασσόμενη πραγματικότητα του κόσμου. «Ένας επαναστάτης δεν γίνεται να ’ναι συνάμα και κλασικός. Αλλά με τον Τσαρούχη γίνεται», θα γράψει ο Οδυσσέας Ελύτης για εκείνον. Η αντίληψή του για τη ζωή, την Ελλάδα, την πολιτική, τους ανθρώπους και τις διαχρονικές αξίες της αγάπης, της φιλίας και της δικαιοσύνης, συνοψίζονται μέσα σε λίγες δικές του φράσεις.
1. ΤΟ ΣΠΙΤΙ: «Το σπίτι είναι ένας χώρος ιερός για συνουσίες και για αναπόφευκτους θρήνους θανάτων».
2. Η ΦΙΛΙΑ: «Φιλία είναι η συμφωνία δύο ανθρώπων εναντίον όλου του κόσμου».
3. Η ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ: «Ό,τι δεν τολμά να κάνει η αδικία, γιατί είναι αποτρόπαιο, τολμά να το κάνει η δικαιοσύνη».
4. Η ΑΓΑΠΗ: «Όποιος αγαπά, θέλει να σκλαβώσει. Όμως η καλύτερη αγάπη είναι η κρυφή. Το καλύτερο είναι να σ’ αγαπούν όπως αγαπούν τη μοναξιά».
5. Η ΑΝΩΤΕΡΟΤΗΤΑ: «Το να τιμάς τα ανώτερα πράγματα δεν σου δίνει το δικαίωμα να ζεις κατά έναν κατώτερο τρόπο».
6. ΤΑ ΕΡΓΑ ΤΕΧΝΗΣ: «Τα έργα τέχνης που δείχνουν μη τελειωμένα τελειώνουν μόνα τους με τον καιρό».
7. Ο ΣΥΝΔΙΚΑΛΙΣΜΟΣ: «Συνδικαλισμός είναι μια μορφή αδικίας των αδυνάτων εις βάρος των δυνατών».
8. ΟΙ ΧΙΩΤΕΣ: «Όταν είπαν στους Χιώτες στρατιώτες "Πυρ", για να πυροβολήσουν τον εχθρό, αυτοί απάντησαν: "Ήντα πυρ και ξεπύρ, Έν θωρείτε ότι ’ναι μπρος ανθρώποι;"».
9. Η ΕΛΛΑΔΑ: «Στην Ελλάδα οι άνθρωποι φοβούνται μήπως υπερφαλαγγισθούν. Γι’ αυτό, όταν κάποιος έχει χάρισμα, διώχνεται».
10. ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ: «Οι Έλληνες δεν τρώνε όσο πεινάνε, αλλά όσο θα πεινούσαν οι κάτοικοι του Μεσολογγίου και του Σουλίου. Τρώνε εις μνήμην αυτών».
Ο Γιάννης Τσαρούχης (13 Ιανουαρίου 1910-20 Ιουλίου 1989) ήταν ζωγράφος και σκηνογράφος. Τα πρώτα του έργα τα εξέθεσε το 1929 στο Άσυλο Τέχνης. Η επιτυχία που σημείωσε τον οδήγησε να φοιτήσει στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών του Μετσόβιου Πολυτεχνείου. Παράλληλα μαθήτευσε κοντά στον Κόντογλου, ο οποίος τον μύησε στη βυζαντινή αγιογραφία, ενώ μελέτησε τη λαϊκή αρχιτεκτονική και ενδυμασία. Στο έργο του εκφράζεται κυρίως η χαρά και το θαύμα της ζωής. Προσπάθησε να ισορροπήσει τις μεγάλες παραδόσεις και να συλλάβει τις αιώνιες καλλιτεχνικές αξίες. Θεωρείται από τους μεγαλύτερους σύγχρονους Έλληνες ζωγράφους με διεθνή προβολή και ιδιαίτερα στη Γαλλία.
Πηγή: Culture's.Community
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου