Σάββατο 1 Νοεμβρίου 2025

Διάλεξη της εικαστικού Αιμιλίας Παπαφιλίππου την Τρίτη 04-11-2025, στις 11:00 π.μ

 


Στο πλαίσιο του κύκλου διαλέξεων του Εικαστικού Εργαστηρίου του Τμήματος Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών (ΤΕΕΤ) Π.Δ.Μ., η εικαστικός Αιμιλία Παπαφιλίππου θα μας εξοικειώσει με την έρευνά της γύρω από τη σχέση των Αντιθέτων Δυνάμεων —    « δυνάμεων που αλληλοπροσδιορίζονται και αλληλοαναιρούνται, δημιουργώντας μια συνθήκη συνεχούς ισορροπίας και μετασχηματισμού »  με τίτλο  « + είδηση » .

  « Αυτή η δυναμική αλληλένδεσης εντοπίζεται στο επαλληλο έργο της «Σκακιστικό Συνεχές», ένα ιδεόγραμμα κεντρικό στο έργο της, που επανεισάγει τη σκακιέρα ως πλέγμα και δίκτυο σχέσεων. Μετακινεί έτσι την έννοια της σκακιέρας από παιχνίδι επικυριαρχίας σε παραδοχή διασυνδεσιμότητας — τόσο σε ατομικό όσο και σε συλλογικό επίπεδο » .

Θα πραγματοποιηθεί την Τρίτη 04-11-2025, στις 11:00 π.μ. Η διάλεξη είναι ανοιχτή στο κοινό και θα λάβει χώρα στην Αίθουσα Μέγας Αλέξανδρος του ΤΕΕΤ. Θα πραγματοποιείται επίσης εξ αποστάσεως μέσω του συνδέσμου https://zoom.us/my/uowm.eetf3, Meeting ID: 680-447-7017

Το νήμα από τα χρόνια της Σχολής
Με πρόσκληση του Χάρη Κοντοσφύρη, το εργαστήριό του στη Σχολή Καλών Τεχνών
Φλώρινας οργανώνει διαδικτυακή διάλεξή μου για τη διαδρομή της δουλειάς μου από την
ΑΣΚΤ έως σήμερα.
Θα μιλήσω για το έργο μου, ξεκινώντας από το σχέδιο και φτάνοντας στα πιο πρόσφατα
έργα. Αν και το σχέδιο αποτελεί καθοριστικό στοιχείο της σκέψης μου, η δουλειά μου
εκδηλώνεται κυρίως μέσα από εγκαταστάσεις και περφόρμανς — συχνά χωροτοπικές και
διαδραστικές.
Σήμερα, καθώς η τεχνολογία καθορίζει όχι μόνο τις αναπαραστάσεις —ως αντιλήψεις της

πραγματικότητας— αλλά και την ίδια την πραγματικότητα, καλούμαστε να κατανοήσουμε
ότι ο πολιτισμός αποτελεί μια μορφή μετά-φύσης.
Στον πυρήνα της δουλειάς μου βρίσκεται η σχέση των Αντιθέτων Δυνάμεων· δυνάμεων που
αλληλοπροσδιορίζονται όσο και αλληλοαναιρούνται, δημιουργώντας μια συνθήκη συνεχούς
ισορροπίας και μετασχηματισμού. Αυτή η δυναμική αλληλένδεσης οργάνωσε το Σκακιστικό
Συνεχές, ένα ιδεόγραμμα κεντρικό στο έργο μου, που επανεισάγει τη σκακιέρα ως πλέγμα
και δίκτυο· έναν κόμβο σχέσεων. Μετακινεί την έννοια της σκακιέρας από παιχνίδι
επικυριαρχίας σε παραδοχή διασυνδεσιμότητας — τόσο σε ατομικό όσο και σε συλλογικό
επίπεδο.
Υπό αυτήν την έννοια, υποδηλώνεται η ανάδυση μιας Δικτυακής Συνείδησης, μιας
πραγματικότητας ικανής να μεταβάλει την κατανόησή μας για τον κόσμο και τον τρόπο που
αλληλεπιδρούμε με αυτόν.

Υλικό για περαιτέρω έρευνα:
https://www.aemiliapapaphilippou.com/
https://independent.academia.edu/AemiliaPapaphilippou
https://www.youtube.com/@aemiliap
https://www.linkedin.com/in/aemilia-papaphilippou-29469a32/
https://www.facebook.com/aemiliap

Σύντομο Βιογραφικό
Η Αιμιλία Παπαφιλίππου είναι εικαστικός με διακεκριμένη διεθνή πορεία. Η δουλειά της
συνδυάζει την εννοιολογική προσέγγιση με τη σωματαισθητηριακή εμπειρία.
Είναι απόφοιτος της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών της Αθήνας και του New York
University της Νέας Υόρκης. Σπούδασε με υποτροφία απαλλαγής διδάκτρων του New York
University, όπου υπήρξε βοηθός του καθηγητή Peter Campus, ενώ έλαβε υποτροφίες από το
Κοινωφελές Ίδρυμα «Αλέξανδρος Σ. Ωνάσης» και το Κ.Ε.Τ.Ε. – «Κέντρο Έρευνας για την
Τέχνη και τις Επιστήμες» του γλύπτη Takis.
Το 2006 και 2007 δίδαξε στο μεταπτυχιακό τμήμα της ΑΣΚΤ.
Έχει εκπροσωπήσει επίσημα την Ελλάδα σε διεθνείς εκθέσεις, μεταξύ των οποίων η Sao
Paulo Biennial (1991, Βραζιλία, επιμέλεια Μαρίας Μαραγκού), η “Europe Exists” (2000,

MoMus, Θεσσαλονίκη, επιμέλεια Harald Szeemann και Rosa Martinez) και η “Open” (2002,
Λίντο της Βενετίας, επιμέλεια Λίνας Τσίκουτα και Paolo de Grandis).
Ενδεικτικά έργα της περιλαμβάνουν την εγκατάσταση/μπαρ «Liquid Sky» (2010) στη
νεοϊδρυθείσα Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών του Ιδρύματος Ωνάση· την πολυεπίπεδη
εγκατάσταση «Παλμικά Πεδία» (2014) στην Αρχαία Αγορά των Αθηνών, ως την πρώτη
ανάθεση δημόσιου έργου του πολιτιστικού οργανισμού ΝΕΟΝ· και την εγκατάσταση «Ιεροί
Λόγοι / COVID-19» (2021) στο Μικρό Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου, με ανάθεση του
Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου.

Σημαντικές Συμμετοχές & Αναθέσεις
• 2010: Liquid Sky, χωροτοπική εγκατάσταση/μπαρ, Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών, Ίδρυμα
Ωνάση.
• 2014: Έκθεση Nautilus: Ταξιδεύοντας την Ελλάδα, Ελληνική Προεδρία της Ε.Ε., Bozar,
Βρυξέλλες.
• 2014: Παλμικά Πεδία, πρώτο δημόσιο έργο του ΝΕΟΝ στην πόλη, Αρχαία Αγορά Αθηνών.
• 2016: Έκθεση South by Southeast – A Further Surface, Guangdong Times Museum, Κίνα,
επιμέλεια Anca Michuleț & Patrick Flores.
• 2017: Documenta 14, “Αντίδωρον / Η Συλλογή του ΕΜΣΤ”, Κάσελ, επιμέλεια Κατερίνας
Κοσκινά.
• 2017: Κεντρική ομιλήτρια στο Raumwelten Conference, παρουσίαση της διαδραστικής
προβολής Χάοσμος, Ανάκτορο Ludwigsburg, επιμέλεια Ulrich Wegenast.
• 2019: Σκακιστικό Συνεχές: Το Αέναο Τώρα, Ρόδος, Μεσαιωνικά Τείχη, υπό την αιγίδα του
Γαλλικού Ινστιτούτου και της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου.
• 2021: Έκθεση Thesis–Antithesis–Synthesis: In the Belt of Change, Ocean Flower Museum,
Κίνα, επιμέλεια Κατερίνας Κοσκινά.
• 2021: Ιεροί Λόγοι / COVID-19, διαδραστική εγκατάσταση-performance, Μικρό Αρχαίο
Θέατρο Επιδαύρου, ανάθεση Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου.
• 2022: Χάοσμος, βιντεοπροβολή-performance, 11th International Aerosol Conference,
Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, μετά από πρόσκληση του Δρ. Κωνσταντίνου Ελευθεριάδη,
Διευθυντή Έρευνας στο ΕΚΕΦΕ “Δημόκριτος”.
• 2023: Χειραψία: Με αφορμή το έργο Ιεροί Λόγοι / COVID-19, ομιλία-performance με
επιμέλεια Στρατή Πανταζή, για την έκθεση Θεωρήματα 3.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου