πως ο Εφιάλτης θα φανεί στο τέλος,
κι οι Μήδοι επιτέλους θα διαβούνε.»
— Κ.Π. Καβάφης, Θερμοπύλες (Σ1)
Ο Καβαφικός στίχος αναδεικνύει το ήθος εκείνων που, γνωρίζοντας πως η ήττα
είναι αναπόφευκτη, παραμένουν σταθεροί στις αξίες τους. Αυτοί είναι οι ήρωες
που πράττουν το σωστό όχι για να νικήσουν, αλλά γιατί το καθήκον και η
αξιοπρέπεια το επιβάλλουν. Η ηθική τους υπεροχή δεν εξαρτάται από την έκβαση,
αλλά από την εσωτερική τους στάση — τη συνειδητή επιλογή της αρετής.
Αυτό το νόημα παίρνει σάρκα και οστά στην περίπτωση του Γεωργίου Κουβελίδη, 19χρονου Ευέλπιδος, που πολέμησε και έπεσε στη Μάχη της Κρήτης, ο δεύτερος θανών. Η πράξη του δεν είναι απλώς μια πολεμική συμμετοχή, αλλά μια εμπλοκή καταφατική: η επιμονή στην τιμή, στην ευθύνη, στην υπεράσπιση του ανθρώπου μέσα σε μια ακραία, σκοτεινή στιγμή της ιστορίας.
Ιστορικό Πλαίσιο και Βιογραφικό
Ο Γεώργιος Κουβελίδης, μεγαλωμένος στον Πολιχνίτο της Λέσβου και γεννημένος στη Σμύρνη, υπήρξε Ευέλπις της Στρατιωτικής Σχολής. Με τη νεανική του ευθυκρισία και τη βαθιά του αίσθηση καθήκοντος, βρέθηκε στην Κρήτη το 1941, όπου συμμετείχε στη μάχη εναντίον των γερμανικών αλεξιπτωτιστών. Έπεσε ηρωικά στο Μάλεμε , αφήνοντας πίσω του όχι απλώς μια ιστορική μαρτυρία, αλλά μια πράξη ελευθερίας και ήθους.
Η μνήμη του διασώθηκε μέσα από το ιστοριογραφικό έργο του Στρατή Πάντα, την αποκατάσταση του ταφικού μνημείου στο νεκροταφείο Πολιχνίτου με ταφική μέριμνα Στρατή Μπαλάσκα, την αποπεράτωση του μνημειακού του τόπου με ανάληψη πρωτοβουλίας από τον Δήμο Δ.Λέσβου και του Πανεπιστημίου Δ.Μακεδονίας, τη δημιουργία Μουσείου Καθημερινού Πολιτισμού στο μητρικό του σπίτι και τις τιμητικές εκδηλώσεις του Δήμου Δυτικής Λέσβου. Κάθε μορφή μνήμης του —γραφής, γλυπτικής ή τελετής— συνθέτει μια ενιαία ιστορική αφήγηση πίστης και τιμής, αναμνημόνευσης με κάθε δυνατό τρόπο.
Η Καλλιτεχνική Σύνθεση του Μνημείου
Η προτομή του Κουβελίδη, έργο του γλύπτη Χρήστου Τσώτσου, δεν είναι απλή αναθηματική στήλη. Κατασκευασμένη από ορείχαλκο, φέρει τη σφραγίδα του χρόνου και του φωτός. Το βλέμμα του ήρωα, πίσω από τα γυαλιά του, κρύβει μια διπλή όραση: στο δεξί φακό απλώνεται ο ορίζοντας των τελευταίων θαλασσών που αντίκρισε λίγο πριν αποβιώσει — το Κυθήρειο, το Αιγαίο, το Ιόνιο και το Κρητικό πέλαγος· στο αριστερό, οι σπασμένες κάθετες γραμμές σχηματίζουν έναν σταυρό στη σύζευξή τους, σύμβολο της πτώσης και της ανάληψής του.
Η επιφάνεια της προτομής διατηρεί τα ίχνη του εργαλείου — ρυθμικές γραμμές, συρτές αυλακιές, που μεταμορφώνονται σε γλυπτικό σχέδιο. Ο καλλιτέχνης δεν εξωραΐζει, αλλά αποκαλύπτει. Το πορτρέτο παρατίθεται λίγο πριν από την κατασκευαστική του λείανση. Το μνημείο λειτουργεί ως εσωτερική τομή ανάμεσα στη ζωή και στο θάνατο, στην ύλη και τη μορφή, στο φως και στις μυχώδεις σκωτίες.
Το βάθρο από Ιγνιμβρίτη συνδέεται με τον τοπικό λευκό λίθο του Πολιχνίτου. Οι σκιές του λίθου αναρριχώνται προς τα πίσω, σαν «εκρέον αίμα» του ήρωα, ενώ ένα τεμάχιο λευκής κίσσηρης φέρει έναν πορφυρό σπειροειδή σχηματισμό, σύμβολο της παλλόμενης καρδιάς τη στιγμή της θυσίας.
Η τοποθέτηση του έργου έγινε με προσοχή: το βλέμμα του ήρωα στρέφεται ελαφρά προς τη δύση, προς το πατρικό του σπίτι και την ανηφόρα του Καρδώνα —τον κεντρικό ιστορικό λόφο του Πολιχνίτου— σαν να επαναπατρίζεται στα παιδικά του λειμέρια.
Η Μνήμη ως Ερμηνεία – Η Σκέψη του Νίτσε
Ο Friedrich Nietzsche είχε επισημάνει πως «τα ιστορικά γεγονότα είναι μόνο ερμηνείες». Δεν υπάρχουν ουδέτερες αλήθειες· υπάρχουν τρόποι να τις βιώνουμε και να τις αφηγούμαστε. Η ιστορία δεν είναι απλώς ένα αρχείο γεγονότων, αλλά μια δυναμική διαδικασία ανακατασκευής του παρελθόντος, διαμέσου της γλώσσας, της τέχνης, της μνήμης.
Στο μνημείο του Κουβελίδη, αυτή η νιτσεϊκή θεώρηση αποκτά απτή μορφή. Η προτομή
δεν αναπαριστά το πρόσωπο ενός ήρωα· ερμηνεύει την έννοια της θυσίας. Ο
γλύπτης, όπως ο ιστορικός, δεν περιγράφει την αλήθεια, αλλά την αναπλάθει μέσα
από τα ίχνη και τις σιωπές της. Έτσι, ο Κουβελίδης δεν είναι μόνο ένας νέος που
έπεσε στην Κρήτη, αλλά ένα σύμβολο της ηθικής αντοχής — μια ερμηνεία της
γενναιότητας. Απεβίωσε στην Κρήτη, - δυο μέρες αιμόφυρτος μέσα σε σταχοχώραφο ενόσω οι Γερμανοί είχαν γαζώσει τα πόδια του-( Σ2)
Ο Ιστορικός Λόγος και τα Όρια της Αντικειμενικότητας
Ο Αντώνης Λιάκος, ακολουθώντας τη σκέψη του Foucault και του Barthes,
επισημαίνει ότι η ιστορία δεν είναι ουδέτερη. Ο ιστορικός λόγος κατασκευάζει
την πραγματικότητα μέσα από τις λέξεις του. Οι πηγές, τα τεκμήρια, τα μνημεία —
όλα είναι μορφές λόγου, φορείς ερμηνείας.
Στην προτομή του Κουβελίδη, ο θεατής βλέπει ένα μνημείο και βιώνει μια αφήγηση. Ο ορείχαλκος και ο λίθος λειτουργούν ως «κειμενικά σώματα» που μιλούν για τον τρόπο με τον οποίο μια κοινωνία θυμάται, τιμά και νοηματοδοτεί το παρελθόν της. Η γλυπτική, όπως και η ιστορία, δεν είναι ουδέτερη· είναι επιλογή, θέση, πράξη νοήματος.
Το μνημείο, επομένως, δεν επικαλείται την «αντικειμενική αλήθεια» ενός γεγονότος. Αντίθετα, μετατρέπει την ιστορική μνήμη σε γνωσιακή και ηθική εμπειρία, όπου η συγκίνηση είναι μια λεπτή γραμμή ανάμεσα στην ιστορία και το θρύλο.
Το Μνημείο ως Ηθική Πράξη
Η μορφή του Ευέλπι δεν είναι στατική. Φανερώνεται ένας ιδιόμορφος αναχρονισμός — όψεις της νεανικότητας των είκοσι ετών και οπτικές γωνίες ενηλίκου, σαν να έζησε το πέρας της ζωής του. Το βλέμμα του, στραμμένο προς τη γειτονιά του, μέσα στον τόπο του, συνδέει το παρελθόν με το παρόν, τον θάνατο με τη συνέχεια της ζωής. Ο θεατής, αντικρίζοντας το μνημείο, δεν παρατηρεί απλώς — συμμετέχει ενθαρρυντικά. Η συνάντηση αυτή γίνεται συν-πράξη μνήμης και ευθύνης: κάθε φορά που θυμόμαστε, αναλαμβάνουμε το χρέος να διατηρήσουμε το ήθος ζωντανό.
Έτσι, το μνημείο λειτουργεί ως πράξη ελευθερίας. Δεν υπαγορεύει, δεν επιβάλλει, δεν προπαγανδίζει· απλώς στέκει, υπενθυμίζοντας τη σιωπηλή αξιοπρέπεια της θυσίας. Στα παιχνίδια του φωτός, ο ορείχαλκος μεταμορφώνεται — το άψυχο αποκτά πνοή, το παρελθόν ανασαίνει μέσα στο παρόν· και η πράσινη σκουριά που θα αναδυθεί θα οδηγήσει την προτομή υποχρεωτικά στην ιστορικότητά της.
ΗΗ Διαρκής Παρουσία της Θυσίας
Το μνημείο του Γεωργίου Κουβελίδη δεν είναι ένα απλό τεκμήριο του παρελθόντος. Είναι μια γλυπτική εγκατάσταση που σμιλεύει το πώς εμψυχώνεις την τιμή που του πρέπει και την άρση των ετών — την αρετή. Στον τάφο του Εύελπη, το όνομα του νέου παραμένει αμετάβλητο: ΚΟΥΒΕΛΙΔΗΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ — Εύελπις. Στο Μνημείο του στην πλατεία του Πολιχνίτου είναι ένα επικυρωμένο σύμβολο του φιλότιμου, της πίστης, της συνέπειας χάρη στην συνθετική οργάνωση του.
Στη σκιά της μορφής του, ένας ηλιακός δείκτης αναγκάζει το παρελθόν να επιστρέψει. Ο ήρωας παρελθοντοποιείται αλλά και συγχρονίζεται με τη μικροϊστορικότητά του· δεν αφανίζεται στις αράδες των ιστορικών αρχείων, αλλά αυτονομείται ιδιαζόντως με εμψυχωμένη μορφή, με μια γλυπτική θεατρικότητα και την παρουσία της Παρουσίας. Βάθρο, αναθυματισμός, προτομή ως προτροπή — λίθινες σκιάσεις, ηλιακές σκιές,γεωλογικές παραθέσεις συνδυάζουν το οξύμωρο της καθυστέρησης να τιμηθεί νωρίτερα ο ήρωας και ταυτόχρονα την ανάληψη της ευθύνης του μέσα στα ιστορικά γεγονότα που προσκάλεστηκε και ο ίδιος.
Όπως θα έλεγε ο Καβάφης, «περισσότερη τιμή τούς πρέπει» — γιατί η αρετή, όταν γνωρίζει τη ματαιότητα του αποτελέσματος, γίνεται καθαρή μορφή ελευθερίας.
Κοντοσφύρης Χάρης 08/11/2025 Σκοπιά Φλώρινας
(Σ1) Πρωτη αναφορά συσχέτισης της ηρωικής παρισίας του Γ.Κουβελίδη από τον Στρατή Τζιμή 13/08/2025 στην παρουσίαση του βιβλίου του Στρατή Πάντα “ΓΙΑΤΙ;” στο Πολύκεντρο Πολιχνίτου.
( Σ2)(Σκοτώθηκε-ακαριαία- το πρώτο θύμα, ο Νικόλαος Ιατρούλης. Το δεύτερο θύμα Γ.Κουβελίδης αιμόφυρτος δυο μέρες απεβίωσε )












Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου