Πέμπτη, 27 Αυγούστου 2015

Το ΜοΜΑ τιμά τα 100 χρόνια από τη γέννηση της Ινγκριντ Μπέργκμαν

Η Ινγκριντ Μπέργκμαν, 31 ετών, στο «Νοτόριους» (1946) του Αλφρεντ Χίτσκοκ, με τους Κάρι Γκραντ και Κλοντ Ρέινς.
Η Ινγκριντ Μπέργκμαν, 31 ετών, στο «Νοτόριους» (1946) του Αλφρεντ Χίτσκοκ, με τους Κάρι Γκραντ και Κλοντ Ρέινς.



To Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης (ΜοΜΑ) της Νέας Υόρκης τιμά τη Σουηδέζα σταρ Ινγκριντ Μπέργκμαν στις 29 Αυγούστου, ημερομηνία κατά την οποία συμπληρώνονται 100 χρόνια από τη γέννησή της. Βραβευμένη με τρία Οσκαρ, η Ινγκριντ Μπέργκμαν έδωσε μερικές αξέχαστες ερμηνείες στη διάρκεια της καριέρας της που διήρκεσε 50 χρόνια. Μερικά από τα φιλμ της (14) θα προβληθούν στο MoMA και οι τρεις κόρες της (η συγγραφέας και ηθοποιός Ιζαμπέλα Ροσελίνι, η καθηγήτρια Ινγκριντ Ροσελίνι και η πρώην κριτικός κινηματογράφου Πία Λίντστρεμ) θα προλογίσουν τα έργα. Η Ιζαμπέλα Ροσελίνι, η κόρη της Μπέργκμαν και του Ιταλού σκηνοθέτη Ρομπέρτο Ροσελίνι, πρωταγωνίστρια στο «Μπλε Βελούδο» του Ντέιβιντ Λιντς, δεν μπορεί να πιστέψει ότι πέρασαν 100 χρόνια. «Η μητέρα μου πέθανε την ημέρα των γενεθλίων της, οπότε είναι μία μέρα που προξενεί χαρά και λύπη μαζί», λέει. «Είναι τρομερό που οι γονείς μου είναι 100 ετών, γιατί είναι τόσο παρόντες στο μυαλό μου».
Η Μπέργκμαν δεν ήταν η τυπική ηθοποιός του Χόλιγουντ. Ντυνόταν πρακτικά, σπανίως φορούσε ρούχα σχεδιαστών και αρνείτο να δεχθεί ρετουσάρισμα που ένας παραγωγός τής είχε συστήσει να κάνει όταν γύριζε το πρώτο της φιλμ στο Χόλιγουντ το 1939. «Οι γυναίκες την αγαπούσαν γιατί έβλεπαν την αυθεντικότητά της», λέει η Ροσελίνι. «Δεν φορούσε ψηλά τακούνια».

Η επέτειος των 100 χρόνων στο MoMA προέκυψε σταδιακά, μετά την αντίστοιχη επέτειο του Ρομπέρτο Ροσελίνι το 2006. «Το συζητούσαμε ότι ίσως έπρεπε να οργανώσουμε κάτι», λέει η Ροσελίνι. Μερικές από τις ταινίες που θα παρουσιάσει στο κοινό του ΜοΜΑ περιλαμβάνουν εκείνες που είχε σκηνοθετήσει ο πατέρας της, όπως το «Ταξίδι στην Ιταλία», το «We, the Women: Ingrid Bergman» και το «Στρόμπολι», γυρισμένο το 1950. Η Ροσελίνι θα προλογίσει το «Στρόμπολι» εκ μέρους του αδελφού της (που είχε συλληφθεί την εποχή των γυρισμάτων). Θα διαβάσει επίσης ένα γράμμα που είχε στείλει ο Ροσελίνι στην Μπέργκμαν, στο οποίο της εξηγούσε την ιδέα του φιλμ. «Αυτό το υπέροχο γράμμα δείχνει πώς οι σκηνοθέτες δουλεύουν και εμπνέονται. Προσπαθώ να προβάλω άγνωστα πράγματα στα οποία έχω πρόσβαση». Το 1950 ήταν επίσης η χρονιά που η Μπέργκμαν άφησε τον Σουηδό σύζυγό της και την πρώτη της κόρη για τον παντρεμένο Ιταλό σκηνοθέτη. Το σκάνδαλο υπήρξε μεγάλο, καθώς η Μπέργκμαν ενσάρκωνε καθαρούς και αγνούς ρόλους.
Σύμφωνα με τη Ροσελίνι, η μητέρα της έχει το μεγαλύτερο αρχείο από οποιαδήποτε άλλη σταρ της δεκαετίας του 1940. Το έχει συγκεντρώσει το Πανεπιστήμιο Wesleyan. Μερικά από τα πορτρέτα της όπως και τις ταινίες της θα τα δείξει σε ειδικό αφιέρωμα η Ακαδημία Μουσικής του Μπρούκλιν, από τις 12 Σεπτεμβρίου. Εκείνη τη βραδιά, η Ιζαμπέλα Ροσελίνι και ο Τζέρεμι Αϊρονς θα διαβάσουν αποσπάσματα από την εξαντλημένη αυτοβιογραφία της Ινγκριντ Μπέργκμαν «My Story». «Ανακαλύψαμε ότι καθώς η μητέρα μου ήταν κόρη ενός φωτογράφου και μιας ζωγράφου τραβούσε φωτογραφίες στα γυρίσματα», λέει η Ροσελίνι.
«Είναι συγκινητικό να βλέπει κανείς την αντίθεση των παρασκηνίων, ιδίως σε μεγάλες παραγωγές όπως η “Ιωάννα της Λωραίνης”, όπου τα σκηνικά ήταν αχανή, ολόκληρα χωριά χτίζονταν και ένα τεράστιο πλήθος εργαζόταν για μία ταινία». Είναι ακριβώς το αντίθετο από τον τρόπο που γύριζε τις ταινίες του ο Ρομπέρτο Ροσελίνι.
«Η μητέρα μου ποτέ δεν είχε χρήματα. Οι εποχές όμως άλλαξαν και σήμερα ίσως είναι απαραίτητο. Εγώ, όμως, ακολουθώ τη μητέρα μου».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου