Στο ντοκιμαντέρ «Τόποι, τρόποι, άνθρωποι της επιχώριας Λογοτεχνίας» του καλλιτέχνη Αργύρη Παφίλη, ακούμε τον ίδιο τον δημιουργό να εκμυστηρεύεται: « Ήθελα νά ΄βλεπα αυτά πού ‘ξερα!», γεμάτος νοσταλγία για ότι χάθηκε και ότι συνεχίζει να χάνεται. Για πάνω από τριάντα χρόνια συνομιλεί μοναδικά με την φύση. Διασώζει από την λήθη τα μνημεία, την ιστορία αλλά και τα έθιμα των τόπων. Στα σχέδια με πενάκια που εκθέτει μέχρι της 4 Μαΐου, στο Μουσείο Τεχνών Κοζάνης, στα πλαίσια της έκθεσης «Πνοές» της Λαρισαίας εικαστικού Μαρίας Λαγού, αναγνωρίζουμε με έναν παραστατικό εικαστικό λόγο το αυστηρό προοπτικό σχέδιο και τις απαλές διαβαθμίσεις από το λευκό στο γκρι και μαύρο. Πρόκειται για σχέδια με νόημα και ευγένεια που μαρτυρούν την γνώση και την κατάκτηση της προοπτικής.
Το μελάνι σουπιάς που επέλεξε ως υλικό έκφρασης του ο Αργύρης Παφίλης συντηρεί επίσης έναν δεσμό με τα πράγματα, με τα στοιχεία εκείνα της φύσης που μαρτυρούν την παρουσία του κόσμου. Σχεδιάζει και επανασυστήνει τοξωτά γιοφύρια, εκκλησιαστική Ναοδομία με φολιδωτές σκεπές,, αρχοντικά και οικίες σε Σιάτιστα, Καστοριά, Φλώρινα και Νυμφαίο. Το σχέδιο προηγείται της ζωγραφικής. Το σχέδιο είναι που θα προσφέρει στον Ματίς την δυνατότητα να βρει τις απαντήσεις που ψάχνει. Το σχέδιο δε, ως φαίνεται, προσφέρει και στο πληθωρικό ταλέντο του Αργύρη Παφίλη την δυνατότητα μιας διεξόδου και ενός επιπλέον μέσου έκφρασης. Ο Ζαν Κλαίρ στο βιβλίο του «κριτική της μοντερνικότητας», αναφέρει ότι αυτός που σχεδιάζει επιδιώκει να καταργήσει την απόσταση που διαπιστώνει ανάμεσα στον εαυτό του και την πραγματικότητα. Το σχέδιο είναι ένα πέρασμα προσθέτει.

Με μια
βαθύτερη αίσθηση της ομορφιάς της παράδοσης και του χειροποίητου διαφαίνεται η
προσπάθεια του καλλιτέχνη-δημιουργού να ξεκινήσει έναν διάλογο διάσωσης της πεπερασμένης
πια αρχιτεκτονικής στην εποχή μας. Η αρχιτεκτονική δε για τον Αργύρη Παφίλη
είναι ένας άλλος τρόπος να δημιουργεί, να εγκαθιστά τόπους οίκησης αρνούμενος
την μετοίκηση. Ο τόπος είναι μια διαμεσολάβηση του ανθρώπου με το περιβάλλον,
την φύση και με άλλους ανθρώπους. Οι ρηγματώσεις σε επιχρίσματα και σοβάδες
ενδυναμώνουν θαρρείς την φωνή των ίδιων των κτιρίων που αντιστέκονται στην λήθη.
Τοπία μνήμης που έγιναν τόποι προσκυνήματος του καλλιτέχνη. Απλή η καταγραφή,
χωρίς διακοσμητική διάθεση. Το χέρι του καλλιτέχνη με λεπτές αλλεπάλληλες
μικρές διαγωνίους ολοκληρώνουν την ύφανση του τοπίου καθώς δημιουργείται το
ανάγλυφο από την εναλλαγή φωτός-σκιάς. Η συνάντηση του καλλιτέχνη με το υλικό,
τη μελάνι και τα πενάκια, επιτρέπουν τη συνειδητοποίηση της χειρονομίας και την
εκδήλωση ενός ίχνους κατ’ αρχάς, αλλά και μιας μαρτυρίας τελικά. Οι κινήσεις
του χεριού όμοιες με αυτές του χαράκτη καθώς χαράσσει την λιθογραφική πλάκα, το
λινόλεουμ ή το ξύλο του. Φυσικά μια γραμμή με πενάκι διαφέρει από μια γραμμή
χαραγμένη με πούντα ή από μια γραμμή σκαμμένη με οξύ.
Στα τέλη του 19ου αιώνα- αρχές του 20ου,
με την ραγδαία εξάπλωση της βιομηχανικής επανάστασης οι παραδοσιακές ξύλινες
δομές στην αρχιτεκτονική αντικαταστάθηκαν με το σίδερο και το γυαλί. Οι καταστάσεις
διαβίωσης μέσα στις πόλεις και τα αδιέξοδα επιφέρουν άμεσες επιπτώσεις στην πολεοδομική
δομή και κλίμακα. Δεν αποκλείεται τα επίπονα αυτά σχέδια με πενάκι του Αργύρη
Παφίλη να αποτελούν τεκμήρια για τις μελλοντικές γενεές όσων πρόλαβε να δει και
να ζήσει η γενιά μας μα κατεδάφισε ίσως η πυρκαγιά, ο πόλεμος, η αδιαφορία, η
αντιπαροχή, ο χρόνος.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου