Εισερχόμενοι σε ένα χώρο να δούμε το έργο ενός δημιουργού, γνωρίζουμε ότι ένα εικαστικό έργο έχει σκελετό, μυς και δέρμα όπως ο άνθρωπος, Έτσι από τα γνωστά προς μας, προσπαθούμε να κατανοήσουμε και να κατακτήσουμε τα άγνωστα. Πιστή στο ραντεβού μας για μια δεύτερη επίσκεψη στο Μουσείο Τεχνών Κοζάνης, καθόσον χρόνο λειτουργεί η εικαστική έκθεση «Πνοές», σε αυτήν την δεύτερη από κοινού επίσκεψη μας, θα σας παροτρύνω να σταθούμε 10΄ απέναντι από ένα έργο του Κώστα Ντιό. Τον Κοζανίτη εικαστικό συναντάμε γύρω στο 1980 να χρησιμοποιεί για καμβά τοίχους και οροφές, στην ευρύτερη περιοχή της Κοζάνης χωρίς να φοβάται το μέγεθος του χώρου.
Με μοναδική δεξιοτεχνία ακολουθεί άλλοτε κανόνες και μονοπάτια της λαϊκής ζωγραφικής, άλλοτε ναΐφ, άλλοτε νατουραλιστικής και άλλοτε της τεχνικής trompe-l’oeil(εξαπάτηση του ματιού). Trompe-l’oeil είναι μία τεχνική ψευδαίσθησης στην ζωγραφική, που γνώρισε και αιχμαλώτισε το κοινό της κατά τον 17ο αιώνα. Τα έργα, όπως και αυτά του Ντιό, εκτελούνται τόσο τέλεια ώστε τα απεικονιζόμενα αντικείμενα φαίνεται να βγαίνουν από τα πλαίσια.
Ο καλλιτέχνης χωρίς
άσκοπες φλυαρίες αναμιγνύει ελάχιστα τα χρώματα του, ενώ αρκείται σε
περιορισμένη χρωματική παλέτα. Οι μορφές υπερβολικές, με αδρές ανεπιτήδευτες
πινελιές, συχνά δείχνουν άμετρες. Τα περιγράμματα άλλοτε ελάχιστα ορατά, άλλοτε
ανύπαρκτα και άλλοτε έντονα. Ο Κώστας Ντιός άλλοτε προσδίδει λεπτομέρειες
έκφρασης, χαρακτηριστικών και άλλοτε τα σβήνει με διαβαθμίσεις του γκρι. Τις περισσότερες
όμως φορές ο καλλιτέχνης σκιαγραφεί τα χέρια, τις παλάμες. Μήπως θέλει να αφήσει
μια μικρή ελπίδα ότι η ζωή, το μέλλον του καθενός είναι στα χέρια του, ή μήπως
αυτό είναι μία φενάκη;
Γιατί ο καλλιτέχνης
επιμένει να επανέρχεται, ακατάπαυστα θα έλεγα, δημιουργώντας έναν ρυθμό; Γιατί αυτή
η επάνοδος να αδιαφορεί για την γυναίκα; Γιατί αυτό το παιγνίδι των σχημάτων,
των αναλογιών στον χώρο και τον χρόνο; Μήπως επιλέγει συνειδητά να αποτυπώνει
τα χαρακτηριστικά στις μορφές του και στην συνέχεια τα αφαιρεί για να εξηγήσει
την Οικουμενικότητα; Αφήνει έτσι χώρο να ταυτιστούμε εμείς με τα πρόσωπα του;
Μήπως σαν προσλήπτες θα πρέπει να αμφισβητήσουμε το αυτονόητο; Να
αμφισβητήσουμε ίσως την εικασία αυτής της δικής μου ανάγνωσης; Μήπως τέλος, να
θέσουμε σε αμφισβήτηση το ότι ο άνθρωπος δεν είναι το αυτονόητο σήμερα, αλλά ίσως
είναι η ξεχασμένη σκιά του;
Το δεκάλεπτο
πέρασε με όλα αυτά τα αντίθετα να γεννούν στο τέλος την σύνθεση. Όλα τα
στοιχεία να ενώνονται και να αποτελούν την ολότητα στην αίθουσα, που ανέφερα στην αρχή. Εμείς στην μέση της αίθουσας να διερωτόμαστε, μόνοι
ή μόνη, τι μπορούμε να κάνουμε για την ζωή μας. Στην επόμενη επίσκεψη μας θα προσπαθήσουμε
να διαβάσουμε ένα έργο του Αργύρη Παφίλη, που εκθέτει στην διπλανή αίθουσα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου