Μαρία Λαγού, εγκατάσταση, 2017, ΦΣΦ Αριστοτέλης Φλώρινα |
ΤΡΟΠΟΙ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ
Κρατώντας
μια φωτογραφική μηχανή[17]
ως επέκταση του βλέμματος, έγινε προσπάθεια να αιχμαλωτιστούν εικόνες που η
φυσιολογία του ανθρώπου δεν μπορεί να αντιληφθεί. Με κριτήριο τις αισθητικές
ιδιότητες[18], οι τελικές
εικόνες-φωτογραφίες προτείνουν τη φανέρωση της ενέργειας η οποία δεν γίνεται
αντιληπτή με την πρώτη ματιά[19]. Μέσα στο δάσος κυριαρχεί ο αέρας και το φως
έτσι ανάμεσα στο νάιλον και στον αέρα, στο θρόισμα των φύλλων, στα ανάγλυφα
σχήματα των κορμών των δένδρων, στο φως,
στα αντικείμενα του χώρου αναπτύσσεται μια διαλεκτική. Ο αέρας φυσάει και
προκαλεί κινήσεις που διαδίδονται από το ένα μέρος στο άλλο πολύ γρήγορα. Η
μικρή ή μεγάλη ταλάντωση του νάιλον καθώς και η κυματική διαταραχή που επιφέρει
ο αέρας επάνω του, το μορφοποιεί, το σχηματοποιεί συνεχώς. Ενώ όμως προσπαθεί
να του δώσει σχήμα την ίδια στιγμή το υπονομεύει και συνεχώς του αλλάζει μορφή. «Το πρωταρχικό ενδιαφέρον στρέφεται
σε ένα διαφορετικό είδος σύγχρονου ‘’υψηλού’’»[20],
όπου η μεγάλων διαστάσεων προβολή επιθυμεί να παρουσιάσει. Το βιομηχανικό νάιλον έρχεται σε αντίθεση με
τη φύση, όμως χρησιμοποιήθηκε για να αποκαλύψει -και όχι να αποκρύψει- τον ωκεανό
της κοχλάζουσας ενέργειας που υπάρχει γύρω μας.
Μαρία Λαγού, από το φωτογραφικό project ωκεανός κοχλάζουσας ενέργειας, 2016, ψηφιακή φωτογραφία
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΕΡΓΟΥ
Το
έργο θα προβληθεί με τη βοήθεια του projector
στη σκηνή του θεάτρου και θα μεγεθυνθεί
όσο είναι η σκηνή, δίνοντας την εντύπωση ενός φυσικού δάσους. Τα νάιλον θα τοποθετηθούν σε σημεία πάνω στη σκηνή και
ανεμιστήρες κρυμμένοι στις κουρτίνες θα δημιουργήσουν αέρα. Έτσι τα νάιλον θα
αρχίσουν να μορφοποιούνται ζωντανά μέσα στο έργο ενώ ένα ηλεκτρονικό τοπίο θα
τα περιβάλει. Ο θεατής πρέπει να εισέλθει μέσα στο ηλεκτρονικό τοπίο για να
νιώσει και να βιώσει το έργο, ώστε να του γίνει τόπος οικείος. Μπαίνοντας στη
σκηνή γίνεται ένα με το έργο. Η φωτοπροβολή πέφτει επάνω του και η φιγούρα του
εμφανίζεται πίσω στη σκηνή. Ο «ψυχικός τόνος» του τελικού τοπίου που θα
προσλάβει ο θεατής είναι διαφορετικό[21]. Έξω από την εγκατάσταση του έργου στο διάδρομο
θα υπάρχουν τυπωμένες μια σειρά από
μικρές φωτογραφίες που έγιναν στο δάσος.
Μαρία Λαγού, εγκατάσταση, 2017, ΦΣΦ Αριστοτέλης Φλώρινα |
Μαρία Λαγού, εγκατάσταση, 2017, ΦΣΦ Αριστοτέλης Φλώρινα |
Μαρία Λαγού, εγκατάσταση, 2017, ΦΣΦ Αριστοτέλης Φλώρινα |
Μαρία Λαγού, εγκατάσταση, 2017, ΦΣΦ Αριστοτέλης Φλώρινα |
Μαρία Λαγού, εγκατάσταση, 2017, ΦΣΦ Αριστοτέλης Φλώρινα |
Μαρία Λαγού, εγκατάσταση, 2017, ΦΣΦ Αριστοτέλης Φλώρινα |
Μαρία Λαγού, εγκατάσταση, 2017, ΦΣΦ Αριστοτέλης Φλώρινα |
Μαρία Λαγού, εγκατάσταση, 2017, ΦΣΦ Αριστοτέλης Φλώρινα |
Μαρία Λαγού, εγκατάσταση, 2017, ΦΣΦ Αριστοτέλης Φλώρινα |
Μαρία Λαγού, εγκατάσταση, 2017, ΦΣΦ Αριστοτέλης Φλώρινα |
Μαρία Λαγού, εγκατάσταση, 2017, ΦΣΦ Αριστοτέλης Φλώρινα |
[17] Φωτογραφική
μηχανή εναλλάξιμων φακών της Sony
(SLT - A58, με φακούς
4.5-5.6/75-300 1.5m/4.9ft macro και DT
3.5-5.6/18-55 SAM II
0.25m/0.82ft)
[18]
«Ιδιότητα ή ποιότητα, όπως, για παράδειγμα το να είναι κάτι εκλεπτυσμένο,
φανταχτερό, γεμάτο χάρη, ισορροπημένο, γοητευτικό, μεγαλειώδες, κοινότοπο,
κομψό, άτονο, άσχημο ή ωραίο….. Μερικές φορές, υποστηρίζεται πως χρειάζεται
ειδική αντιληπτικότητα ή γούστο για να γίνουν αντιληπτές οι αισθητικές
ποιότητες ενός έργου τέχνης και πως αυτό αποτελεί ένα καθοριστικό στοιχείο για
να χαρακτηριστεί ένα αντικείμενο ως αισθητικό.», Robert Audi επιμ. έκδ., Το φιλοσοφικό λεξικό του Cambridge, Στέλιος Βιρβιδάκης - Γιώργος Ξηροπαϊδης επι.
ελληνικής έκδ., Αθήνα: Κέδρος, σελ.52
[19] Vilem Flusser, Προς μια φιλοσοφία της φωτογραφίας (μετ. Ιngo Duennebier, Ηρακλής
Παπαϊωάννου), Θεσσαλονίκη: University Studio Press
[20] HalFoster,
RosalindKrauss, Yve-AlainBois, BenjaminH.D. Buchloh&DavidJoselit,Η τέχνη
από το 1900, Μοντερινσμός, Αντιμοντερνισμός, Μεταμοντερνισμός (επιμ.
Μιλτιάδης Παπανικολάου), Αθήνα: Eπίκεντρο, σελ. 711
[21] Simmel Georg, Ritter Joachim, Gombrich H. Ernst, Το τοπίο (μετ. Γιώργος Σαγκριώτης, Λευτέρης
Αναγνώστου, Νίκος Δασκαλοθανάσης, επιμ. Διονύσης Καββάθας), Αθήνα: Ποταμός
ΠΗΓΕΣ ΕΙΚΟΝΩΝ
Εικ.1 Νικόλαος Γιαλαούρης, Ελληνική τέχνη – Αρχαία γλυπτά, Αθήνα: Εκδοτική Αθηνών, σελ.88
Εικ.2 ό.π. σελ.150
Εικ.3 ό.π. σελ.201
Εικ.4 (χ.χ.),
Galleries & Videos ανακτήθηκε 11/04/2017 από το http://bit.ly/2sTnIBz
Εικ.5 ό.π.
Εικ.6 ό.π.
Εικ.7 Ηρακλής
Παπαϊωάννου, Η φωτογραφία του ελληνικού
τοπίου- Μεταξύ μύθου και ιδεολογίας, Αθήνα: Άγρα
Εικ.11 Ηρακλής Παπαϊωάννου, Η φωτογραφία του ελληνικού τοπίου- Μεταξύ μύθου και ιδεολογίας,
Αθήνα: Άγρα
Εικ.12 Aντώνης Μπίκος μετ., Art book 20ος αιώνας, Ισίδωρος Πετρίδης επιμ., Αθήνα: Γνώση,
σελ.492
Εικ.13 HalFoster,
RosalindKrauss, Yve-AlainBois, BenjaminH.D. Buchloh & DavidJoselit, Η τέχνη από το 1900, Μοντερινσμός,
Αντιμοντερνισμός, Μεταμοντερνισμός (επιμ. Μιλτιάδης Παπανικολάου), Αθήνα:
Eπίκεντρο, σελ. 551
Εικ.14 Άλκης
Χαραλαμπίδης, Η τέχνη του 20ου αιώνα –
μεταπολεμική περίοδος, τόμος ΙΙΙ, Θεσσαλονίκη: University Studio Press,
σελ.319
Εικ.15 Μιλτιάδης
Παπανικολάου, Η ελληνική τέχνη του 20ου
αιώνα Ζωγραφική - Γλυπτική, Θεσσαλονίκη: Βάνιας, σελ.241
Εικ.16 Αρετή Αδαμοπούλου, Τέχνη
και εθνική ταυτότητα στην Ελλάδα του 1960, Πρακτικά Β΄ Συνεδρίου Ιστορία
της τέχνης, Αθήνα, σελ. 242
Εικ.17 Αργυρώ
Μποζώνη, Νίκος Κεσσανλής - 11 χρόνια από το θάνατό του, ανακτήθηκε 11/04/2017
από το http://bit.ly/2stshp9
Εικ.22 HalFoster,
RosalindKrauss, Yve-AlainBois, BenjaminH.D. Buchloh & DavidJoselit, Η τέχνη από το 1900, Μοντερινσμός,
Αντιμοντερνισμός, Μεταμοντερνισμός (επιμ. Μιλτιάδης Παπανικολάου), Αθήνα: Eπίκεντρο,
σελ. 557
Εικ.23 Aντώνης
Μπίκος μετ., Art book 20ος αιώνας,
Ισίδωρος Πετρίδης επιμ., Αθήνα: Γνώση, σελ.362
Εικ.24 HalFoster,
RosalindKrauss, Yve-AlainBois, BenjaminH.D. Buchloh & DavidJoselit, Η τέχνη από το 1900, Μοντερινσμός,
Αντιμοντερνισμός, Μεταμοντερνισμός (επιμ. Μιλτιάδης Παπανικολάου), Αθήνα:
Eπίκεντρο, σελ. 422
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
Ελληνική
Άλκης
Χαραλαμπίδης (1995), Η τέχνη του 20ου αιώνα – μεταπολεμική περίοδος,
τόμος ΙΙΙ, Θεσσαλονίκη: University Studio Press
Αρετή Αδαμοπούλου (2005), Τέχνη
και εθνική ταυτότητα στην Ελλάδα του 1960, Πρακτικά Β΄ Συνεδρίου Ιστορία
της τέχνης, Αθήνα
Αρετή Δημοπούλου, Άρης Σαραφιανός, Παναγιώτης Ιωάννου (επιμ.)
2016, Ερευνητικά ζητήματα στην ιστορία
της τέχνης - Από τον ύστερο Μεσαίωνα μέχρι της μέρες μας, Τιτίνα Κορνέζου,
Από το “Εθνικό” τοπίο στην έννοια της φύσης: σκέψεις για την πρόσληψη των
τοπίων του Nicolas Poussin, Αθήνα: Ασίνη
Bασίλης Φιοραβάντες-επιμέλεια (2005), Τέχνη Πολιτισμός Παγκοσμιοποίηση, Αθήνα:
Παπαζήση
Γιώργος
Γραμματικάκης (2013), Η αυτοβιογραφία του
φωτός, Ηράκλειο: Πανεπιστημιακές εκδόσεις Κρήτης
Δημήτρης Α. Φατούρος (2006), Ένα
συντακτικό της Αρχιτεκτονικής Σύνθεσης, Αθήνα: Επίκεντρο
Εύη
Δημ. Σαμπανίκου (2003), Φωτογραφία & Ζωγραφική: 19ος-20ος αιώνας,
Αθήνα: Τυποθήτω-Γιώργος Δάρδανος
Ηρακλής
Παπαϊωάννου (2014), Η φωτογραφία του
ελληνικού τοπίου- Μεταξύ μύθου και ιδεολογίας, Αθήνα: Άγρα
Ιάκωβος
Ποταμιανός (2013), Τέχνη και φως –
Ζωγραφική, γλυπτική, θέατρο, αρχιτεκτονική, Αθήνα: Αντιύλη
Ισίδωρος
Πετρίδης επιμ., Aντώνης Μπίκος μετ. (1996), Art
book 20ος αιώνας, Αθήνα: Γνώση
Νικόλαος
Γιαλαούρης (2006), Ελληνική τέχνη –
Αρχαία γλυπτά, Αθήνα: Εκδοτική Αθηνών
Μιλτιάδης
Παπανικολάου (2006), Η ελληνική τέχνη του 20ου αιώνα Ζωγραφική - Γλυπτική,
Θεσσαλονίκη: Βάνιας, σελ.241
Ξένη
Εντουάρντο Καντάβα (2014), Λέξεις φωτός – Θέσεις για τη φωτογραφία της ιστορίας (μετάφραση-επίμετρο:
Μανόλης Αθανασάκης), Αθήνα: Νήσος
Gombrich H. Ernst (1999), Σκιαί ερριμμέναι (μετ.
Ανδρέας Παππάς), Αθήνα: Άγρα
Vilem Flusser (1998), Προς μια φιλοσοφία της φωτογραφίας (μετ. Ιngo Duennebier, Ηρακλής Παπαϊωάννου), Θεσσαλονίκη: University Studio Press
Liz Wells-επιμέλεια (2007), Εισαγωγή
στη φωτογραφία (μετ. Πηνελόπη Πετσίνη), Αθήνα: Πλέθρον
Monroe C. Beardsley (1989), Ιστορία των αισθητικών θεωριών – Από την κλασική αρχαιότητα μέχρι
σήμερα (μετ. Δημοσθένης Κουρτοβίκ, Παύλος Χριστοδουλίδης, επιμ. Παύλος
Χριστοδουλίδης), Αθήνα: Νεφέλη
Robert
Audi επιμ. έκδ. (2011), Το φιλοσοφικό
λεξικό του Cambridge, Στέλιος Βιρβιδάκης - Γιώργος Ξηροπαϊδης επι. ελληνικής
έκδ., Αθήνα: Κέδρος
Simmel Georg, Ritter
Joachim, Gombrich H. Ernst (2004), Το
τοπίο (μετ. Γιώργος Σαγκριώτης,Λευτέρης
Αναγνώστου, Νίκος Δασκαλοθανάσης, επιμ. Διονύσης Καββάθας), Αθήνα: Ποταμός
Semir Zeki (2013), Εσωτερική όραση – Μια εξερεύνηση της τέχνης
και του εγκεφάλου (μετ. Θανάσης Ντινόπουλος, επιμ. Αζαρίας Καραμανλίδης),
Ηράκλειο: Πανεπιστημιακές εκδόσεις Κρήτης
Rudolf Arnheim
(2007), Οπτική Σκέψη (μετ. Ιάκωβος
Ποταμιανός), Θεσσαλονίκη: University Studio Press
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΕΣ ΑΝΑΦΟΡΕΣ
(χ.χ.), Galleries & Videos ανακτήθηκε
11/04/2017 από το http://bit.ly/2sTnIBz
Αργυρώ Μποζώνη (2015), Νίκος
Κεσσανλής - 11 χρόνια από το θάνατό του, ανακτήθηκε
11/04/2017 από το http://bit.ly/2stshp9
(χ.χ.) ανακτήθηκε 11/04/2017 από το http://bit.ly/2tccB67
ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΕΣ ΑΝΑΦΟΡΕΣ
Αντρέι
Αρσένιεβιτς Ταρκόφσκι, Αντρέι Ρουμπλιόφ
(1969), Νοσταλγία (1983), Θυσία (1986)
Θεόδωρος
Αγγελόπουλος, Τοπίο στην ομίχλη (1988),
Το βλέμμα του Οδυσσέα (1995), Τριλογία το λιβάδι που δακρύζει (2004), Ταξίδι
στα Κύθηρα (1984)
Παντελής
Βούλγαρης, Νύφες (2004), Μικρά Αγγλία
(2013)
ΑπάντησηΔιαγραφήClass College Education training Beauty teaching university academy lesson teacher master student spa manager skin care learn eyelash extensions tattoo spray