Δευτέρα 21 Δεκεμβρίου 2020

Διάλεξη Νικολένα Καλαϊτζάκημε τίτλο: «Τέχνη & Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης: Η περιπτωσιολογική μελέτη της σύγχρονης ελληνικής εικαστικής σκηνής υπό το πρίσμα του νέου, ψηφιακού ορίζοντα».


Δελτίο Τύπου 

Την Τρίτη 22/12/2020 και ώρα 11 π.μ. η Ιστορικός της Τέχνης, Επιμελήτρια Εκθέσεων και ΜΑ Δημοσιογράφος, Νικολένα Καλαϊτζάκη, θα πραγματοποιήσει διάλεξη με τίτλο: «Τέχνη & Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης: Η περιπτωσιολογική μελέτη της σύγχρονης ελληνικής εικαστικής σκηνής υπό το πρίσμα του νέου, ψηφιακού ορίζοντα».

 Εικονική Αίθουσα 3, Σύνδεσμος Αίθουσας https://zoom.us/my/uowm.eetf3 Meeting ID 680-447-7017

Περίληψη:

«Τι συμβαίνει, αλήθεια, όταν η Τέχνη συναντά τα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης στον ψηφιακό τόπο;» Γιατί, εν έτει 2020, προ των πυλών του 2021, προβαίνοντας κανείς σε μία απλή περιήγηση στα διάφορα Κοινωνικά Μέσα μπορεί με ευκολία να διαπιστώσει πως η Τέχνη, μέσω των εκπροσώπων της, χρησιμοποιεί τα Κοινωνικά Μέσα και τα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης για σκοπούς: (α) διαφήμισης, προβολής και ανάδειξης του έργου, (β) επικοινωνίας και διάδρασης με το κοινό της, αλλά και προσέλκυσης και ενός νέου κοινού, (γ) εδραίωσης και ισχυροποίησης της δημοφιλίας της καθώς και για λόγους: (δ) αύξησης των εσόδων και των πελατών της, ως αποτέλεσμα, όλων των προαναφερθέντων λειτουργιών.

Γεγονός είναι πως, πληκτρολογώντας κανείς στο διαδίκτυο το όνομα ενός μουσείου, μιας γκαλερί, ενός επιμελητή Τέχνης, ενός εικαστικού ή άλλου καλλιτέχνη έχει τις περισσότερες πιθανότητες με το μέρος του σε σχέση με το να βρεθεί «με ένα κλικ» στον ιστότοπο του, ή στην σελίδα του στο Facebook, ή στο προφίλ του στο Instagram, ή στο YouTube κανάλι του. Γιατί κανείς δεν μπορεί να αρνηθεί πως, σήμερα, τα Κοινωνικά Μέσα, και τα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης, με την κυριαρχική δύναμη που επιδεικνύουν, σε πρίσμα εγχώριο και διεθνές, έχουν μετασχηματίσει ολοκληρωτικά το φάσμα των συνδέσεων που αναπτύσσει η Τέχνη με το κοινό της οδηγώντας σε καινούριους τρόπους θέασης, αντίληψης και διαχείρισης του υλικού της που αφορούν, τόσο σε (α) λήψη και εφαρμογή, από πλευράς των εκπροσώπων της, πολιτικών που έχουν να κάνουν με το πεδίο της αυτοαναφορικότητας τους (σε σχέση με τους σκοπούς που επιτελούν και τις φιλοδοξίες τους ως "διαχειριστές" της), όσο και σε (β) εφαρμογή πολιτικών που σχετίζονται με το πεδίο της "σύνδεσης" τους με τους άλλους (δηλαδή με το κοινό τους) στον ψηφιακό τόπο των Μέσων. Αντικείμενο της παρούσης, λοιπόν, διάλεξης, που φέρει τον τίτλο: «Τέχνη & Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης: Η περιπτωσιολογική μελέτη της σύγχρονης ελληνικής εικαστικής σκηνής υπό το πρίσμα του νέου, ψηφιακού ορίζοντα» είναι η ανάδειξη των συνδέσεων που αναπτύσσει η Τέχνη με τον κόσμο των Μέσων Κοινωνικής Δικτύωσης, σε επίπεδο, όχι μόνο θεωρητικό, αλλά και πρακτικό, εφόσον θα παρουσιαστούν, για πρώτη φορά, στο κοινό, τα αποτελέσματα της έρευνας που διενεργήθηκε με την συμμετοχή 300 εικαστικών καλλιτεχνών, αποφοίτων και φοιτητών των Σχολών Καλών Τεχνών Ελλάδος, (Δεκέμβριος 2020) και η οποία διερευνά τις συνδέσεις τους με τα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης.


«Τέχνη & Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης: Η περιπτωσιολογική μελέτη της σύγχρονης ελληνικής εικαστικής σκηνής υπό το πρίσμα του νέου, ψηφιακού ορίζοντα»

Ομιλήτρια: Νικολένα Καλαϊτζάκη, Ιστορικός & Κριτικός της Τέχνης, Επιμελήτρια Εκθέσεων, ΜΑ Δημοσιογράφος

Φορέας: Τμήμα Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας

Υπεύθυνοι Καθηγητές 3ου Εργαστηρίου Καλών Τεχνών Φλώρινας: Χάρης Κοντοσφύρης, Θωμάς Ζωγράφος

 

Περίληψη:

«Τι συμβαίνει, αλήθεια, όταν η Τέχνη συναντά τα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης στον ψηφιακό τόπο;» Γιατί, εν έτει 2020, προ των πυλών του 2021, προβαίνοντας κανείς σε μία απλή περιήγηση στα διάφορα Κοινωνικά Μέσα μπορεί με ευκολία να διαπιστώσει πως η Τέχνη, μέσω των εκπροσώπων της, χρησιμοποιεί τα Κοινωνικά Μέσα και τα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης για σκοπούς: (α) διαφήμισης, προβολής και ανάδειξης του έργου, (β) επικοινωνίας και διάδρασης με το κοινό της, αλλά και προσέλκυσης και ενός νέου κοινού, (γ) εδραίωσης και ισχυροποίησης της δημοφιλίας της καθώς και για λόγους: (δ) αύξησης των εσόδων και των πελατών της, ως αποτέλεσμα, όλων των προαναφερθέντων λειτουργιών. Γεγονός είναι πως, πληκτρολογώντας κανείς στο διαδίκτυο το όνομα ενός μουσείου, μιας γκαλερί, ενός επιμελητή Τέχνης, ενός εικαστικού ή άλλου καλλιτέχνη έχει τις περισσότερες πιθανότητες με το μέρος του σε σχέση με το να βρεθεί «με ένα κλικ» στον ιστότοπο του, ή στην σελίδα του στο Facebook, ή στο προφίλ του στο Instagram, ή στο YouTube κανάλι του. Γιατί κανείς δεν μπορεί να αρνηθεί πως, σήμερα, τα Κοινωνικά Μέσα, και τα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης, με την κυριαρχική δύναμη που επιδεικνύουν, σε πρίσμα εγχώριο και διεθνές, έχουν μετασχηματίσει ολοκληρωτικά το φάσμα των συνδέσεων που αναπτύσσει η Τέχνη με το κοινό της οδηγώντας σε καινούριους τρόπους θέασης, αντίληψης και διαχείρισης του υλικού της που αφορούν, τόσο σε (α) λήψη και εφαρμογή, από πλευράς των εκπροσώπων της, πολιτικών που έχουν να κάνουν με το πεδίο της αυτοαναφορικότητας τους (σε σχέση με τους σκοπούς που επιτελούν και τις φιλοδοξίες τους ως "διαχειριστές" της), όσο και σε (β) εφαρμογή πολιτικών που σχετίζονται με το πεδίο της "σύνδεσης" τους με τους άλλους (δηλαδή με το κοινό τους) στον ψηφιακό τόπο των Μέσων. Αντικείμενο της παρούσης, λοιπόν, διάλεξης, που φέρει τον τίτλο: «Τέχνη & Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης: Η περιπτωσιολογική μελέτη της σύγχρονης ελληνικής εικαστικής σκηνής υπό το πρίσμα του νέου, ψηφιακού ορίζοντα» είναι η ανάδειξη των συνδέσεων που αναπτύσσει η Τέχνη με τον κόσμο των Μέσων Κοινωνικής Δικτύωσης, σε επίπεδο, όχι μόνο θεωρητικό, αλλά και πρακτικό, εφόσον θα παρουσιαστούν, για πρώτη φορά, στο κοινό, τα αποτελέσματα της έρευνας που διενεργήθηκε με την συμμετοχή 300 εικαστικών καλλιτεχνών, αποφοίτων και φοιτητών των Σχολών Καλών Τεχνών Ελλάδος, (Δεκέμβριος 2020) και η οποία διερευνά τις συνδέσεις τους με τα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης.

 

Σύντομο βιογραφικό ομιλήτριας:

Η Νικολένα Καλαϊτζάκη είναι Ιστορικός & Κριτικός της Τέχνης, Επιμελήτρια Εκθέσεων και ΜΑ Δημοσιογράφος. Σπούδασε "Ιστορία & Αρχαιολογία" στην Φιλοσοφική Σχολή του Εθνικού & Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, με ειδίκευση στην "Αρχαιολογία & Ιστορία της Τέχνης". Στη συνέχεια, έλαβε εξειδικευμένη επιμόρφωση στην "Πολιτιστική Επιχειρηματικότητα", καθώς επίσης και στην "Διοίκηση Πολιτισμικών Μονάδων" (ΕΚΠΑ). Είναι πτυχιούχος του μεταπτυχιακού προγράμματος σπουδών "Σύγχρονες Δημοσιογραφικές Σπουδές" του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου, όπου υπήρξε υπότροφος Αριστείας καθόλη τη διάρκεια των σπουδών της. Σήμερα, συνεχίζει τις σπουδές της στον τομέα του "Art Therapy" στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου αλλά και στην "Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση". Από τα 20 της χρόνια, μέχρι και σήμερα, έχει διακριθεί για την πλούσια δράση της στο πεδίο της σύγχρονης ελληνικής εικαστικής σκηνής αναπτύσσοντας συνεργασίες με καλλιτέχνες ήδη καταξιωμένους, αλλά και νεότερους, αποφοίτους των Σχολών Καλών Τεχνών της Ελλάδας και του εξωτερικού. Έχει εργαστεί ως επιμελήτρια σε σημαντικούς πολιτισμικούς φορείς, μουσεία, οργανισμούς και φεστιβάλ σύγχρονης τέχνης της χώρας (ενδεικτικά: Μουσείο Μπενάκη, Δημοτική Πινακοθήκη Πειραιά, Κέντρο Έρευνας - Μουσείο Τσιτσάνη, Πολιτιστικό Κέντρο Δήμου Αλίμου, Δημοτική Πινακοθήκη Αμαρουσίου, Κέντρο Τέχνης Καστέλας, Φεστιβάλ Δρόμοι Πολιτισμού Αργολίδας, Athens Biennale, Art-Athina κ.ά.), ενώ έχει επιμεληθεί πλήθος εκθέσεων σε γνωστές γκαλερί της Αθήνας, και της χώρας, ευρύτερα. Έχει συνεργαστεί με την εφημερίδα "Τα Νέα της Τέχνης’", το "Art22", και με άλλα περιοδικά Τέχνης, ενώ διατηρεί την δική της προσωπική στήλη με τίτλο: "Εικαστικό Ημερολόγιο" στο ηλεκτρονικό περιοδικό Τέχνης "Pause". Έχει διοργανώσει επιστημονικές ημερίδες και συμπόσια, και ως ομιλήτρια, έχει, μεταξύ άλλων, πραγματοποιήσει τις διαλέξεις: "Τέχνη & Social Media: Σχέση Αγάπης ή Μίσους;" (Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, 2018), "From the modernist museums to the post - modern museums of the 21st century" (Youth in Action Project of the European Union, Corinth, 2013). Έχει διατελέσει εκλεγμένο μέλος του συλλόγου "Φίλοι του Αρχαιολογικού Μουσείου, Αρχαιολογικών Χώρων και Μνημείων Πειραιά", ενώ από το 2019, είναι μέλος της AICA Ελλάδος (Ελληνικό Τμήμα της Διεθνούς Ένωσης Κριτικών Τέχνης).

Social Media: Official site: https://nikolenakalaitzaki.wordpress.com, e-mail: nikolenakalaitzaki88@gmail.com, Fb page: Νικολένα Καλαϊτζάκη, Ιστορικός Τέχνης/Curator

 

Πηγές:

Aghaei, S., Nematbakhsh, M., A. & Farsani, H., K., 2012, ''Evolution of the world wide web: From WEB 1.0 to WEB 4.0", International Journal of Web & Semantic Technology, Vol.3 (1), 1-10

Αθανασόπουλος, Δ., 1990, ''Για μια πολιτική της κουλτούρας'', Αθήνα: Εθνικό Κέντρο Δημόσιας Διοίκησης

Βέγλης, Α., 2005, "Νέες μορφές ενημέρωσης", στο Φραγκονικολόπουλος, Χρ. (Επιμ.), ''MME, Κοινωνία, Πολιτική'', Αθήνα: Εκδόσεις Σιδέρης

Γασπαρινάτος, Κ., Ιωαννίδης, Ι., Καλογήρου, Α., 2009, ''Πολιτιστική Πολιτική και Τοπική Περιφερειακή Ανάπτυξη'', Αθήνα: Εθνική Σχολή Τοπικής Αυτοδιοίκησης

Chung, D., S., 2007, ''Profits and perils. Online news producers’ perceptions of interactivity and uses of interactive features'', Convergence, Vol.13 (1), 43-61

Colbert, F., 2001, ''Marketing Culture and the Arts'', Montreal HEL

Δημητρακοπούλου, Δ., 2007, ''Διαδίκτυο, Προκλήσεις και κίνδυνοι για το Μέλλον της Δημοσιογραφίας'', Διδακτορική Διατριβή, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, Τμήμα Δημοσιογραφίας και Μέσων Μαζικής Επικοινωνίας, Θεσσαλονίκη

Domingo, D., Quandt, T., Heinonen, A., Paulussen, S., Singer, J. & Vujnovic, M., 2008, ''Participatory journalism practices in the media and beyond: an international comparative study of initiatives in online newspapers'', Journalism Practice, Vol.2 (3), 680-704

Donath, J., 2004, ''Sociable Media'', in Bainbridge, W., S. (ed.), ''The Encyclopedia of Human Computer Interaction'', Great Barrinton, MA: Berkshire Publishing Group, 627-633

Eagleton, T., ''Η Έννοια της Κουλτούρας'', Αθήνα: Πόλις

Habermas, J., 1997, ''Αλλαγή δομής της δημοσιότητας. Έρευνες πάνω σε μια κατηγορία της αστικής κοινωνίας'', Αθήνα: Εκδόσεις Νήσος

Hermida, A., Fletcher, F., Korell, D. & Logan, D., 2012, ''SHARE, LIKE, RECOMMEND: Decoding the social media news consumer'', Journalism Studies, Vol.13 (5-6), 815-824

Hinchcliffe, D., 2006, ''Profitably Running an Online Business in the Web 2.0 Era'' (8.6.2006), https://cholisblog.wordpress.com,

Ανακτήθηκε 25 Νοεμβρίου 2018 από: https://cholisblog.wordpress.com/.../profitably-running.../

Hopper - Greenhill, E., 1994, ''Museums and their visitors'', New York: Routledge

Kang, X, Chen, W. & Knag, J., 2019, ''Art in the Age of Social Media: Interaction Behavior Analysis of Instagram ArtAccounts'', www.researchgate.net (https://doi.org/10.3390/informatics6040052)

Kolb, B., 2000, ''Marketing Cultural Organizations: New Strategies for Attracting Audience to Classical Music, Dance, Museums, Theatre and Opera'', Oak Tree Press

Kotler, N. & Kotler, P., 1998, ''Museum Strategy and Marketing'', Josey – Bass

Κόνσολα, Ν., 2006, ''Πολιτιστική Ανάπτυξη και Πολιτιστική Πολιτική'', Αθήνα: Παπαζήσης

Λιναρδής, Α., Παπαγιαννόπουλος, Κ. & Καλησπεράτη, Ε., 2011, ''Η διαδικτυακή έρευνα. Πλεονεκτήματα, μειονεκτήματα και εργαλεία διεξαγωγής διαδικτυακών ερευνών'', Εθνικό Κέντρο Κοινωνικών Ερευνών, Κείμενα Εργασίας

Lister, M., Dovey, J., Giodings, S., Grant, I. & Kelly, K., 2009, ''New Media: a critical introduction'', London: Routledge

Lord B. & Lord G.D., 1997, ''The Manual of Museum Management'', Altamira Press

Μάρκος, Α., 2014, ''Εκπαιδευτική Έρευνα: Μέθοδοι Συλλογής και Ανάλυσης Δεδομένων'',

Ανακτήθηκε 20 Φεβρουαρίου 2019 από:

https://docplayer.gr/11044861-Ekpaideytiki-ereyna...

McNair, B., 2005, ''What is Journalism?'', in de Burgh, H. (ed.), ''Making Journalists?'', London: Routledge

Μπιτσάνη, Ε., 2004, ''Πολιτισμική Διαχείριση και Περιφερειακή Ανάπτυξη. Σχεδιασμός Πολιτιστικής Πολιτικής και πολιτιστικού Προϊόντος'', Αθήνα: Διόνικος

Μπουραντάς, Δ., 2001, ''Μάνατζμεντ: Θεωρητικό Υπόβαθρο, Σύγχρονες Πρακτικές'', Αθήνα: Μπένου

Netzer, Y., Weinblatt - Tenenboim, K. & Shifman, L., 2014, "The Construction of Participation in News Websites: A five-dimensional model", Journalism Studies, Vol.15 (5), 619-631

O’Reilly, T., 2005, ''What is Web 2.0: Design Patterns and Business Models for the Next Generation of Software'' (30.9.2005), www.oreilly.com,

Ανακτήθηκε 19 Νοεμβρίου 2018 από: https://www.oreilly.com/.../web2/archive/what-is-web-20.html

Παπαδόπουλος, Ν., 2014, ''Ο ρόλος των social media'' (10.3.2014), www.linkedin.com,

Ανακτήθηκε 24 Νοεμβρίου 2018 από: https://www.linkedin.com/.../20140310114314-52094224-%CE...

Πλειός, Γ., 2014, ''Δημοσιογραφία και Νέα Εποχή - Νέες Τεχνολογίες'', www.pints.gr, Ανακτήθηκε 10 Νοεμβρίου 2018 από:

http://www.pints.gr/.../%CE%B4%CE%B7%CE%BC%CE%BF%CF%83.../

Reuters Institute Digital News Report, 2019, Reuters Institute for the Study of Journalism, http://media.digitalnewsreport.org,

Ανακτήθηκε 18 Ιουνίου 2019 από:

http://www.digitalnewsreport.org/survey/2019/greece-2019/

Reuters Institute Digital News Report, 2018, Reuters Institute for the Study of Journalism, http://media.digitalnewsreport.org,

Ανακτήθηκε 9 Δεκεμβρίου 2018 από:

http://www.digitalnewsreport.org/survey/2018/greece-2018/

Σιαπέρα, Ε. & Δημητρακοπούλου, Δ., 2012, ''Διαδίκτυο και Δημοσιογραφία: Παραδοσιακές και Εναλλακτικές Μορφές'', Ζητήματα Επικοινωνίας (14-15), Αθήνα: Εκδόσεις Καστανιώτη

Σιαπέρα, Ε., 2009, ''Διαδικτυακή Δημοσιογραφία #3 Νέα και ώριμα μέσα'', Ανακτήθηκε 10 Νοεμβρίου 2018 από:

https://www.slideshare.net/guest093269/3-1184622

Smith Ph., 2006, ''Πολιτισμική Θεωρία'', Αθήνα: Κριτική

Spyridou, L., P., Matsiola, M., Veglis, A., Kalliris, G. & Dimoulas, C., 2013, ''Journalism in a state of flux: Journalists as agents of technology innovation and emerging news practices'', International Communication Gazette, Vol.75 (1), 76-98

Thackeray, R., Neiger, L., B., Hanson, C. & McKenzie, F., J., 2008, ''Enhancing Promotional Strategies within Social Marketing Programs: Use of Web 2.0 Social Media", Social Marketing and Health Communication, Health Promotion Practice, Vol.9 (4), 338-34

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου