Σάββατο 9 Μαρτίου 2019

Ατομική έκθεση του Δήμου Κηπουρού με τίτλο 'Reality matter' στη γκαλερί Τεχνοχώρος, Αθήνα


Δήμος Κηπουρός

 “Reality matters”
Επιμέλεια: Μαρία Κενανίδου

Εγκαίνια: Τρίτη 12 Μαρτίου 2019, 20:00 23:00
Διάρκεια: 8 Μαρτίου έως 6 Απριλίου 2019



Η αίθουσα τέχνης Τεχνοχώρος παρουσιάζει την ατομική έκθεση ζωγραφικής του Δήμου Κηπουρού με τίτλο Reality matters”, σε επιμέλεια Μαρίας Κενανίδου. Η έκθεση εγκαινιάζεται την Τρίτη 12 Μαρτίου 2019 στις 20:00, ενώ θα έχει ήδη ξεκινήσει από την Παρασκευή 8 Μαρτίου και θα διαρκέσει μέχρι και το Σάββατο 6 Απριλίου. 
 
Με εφαλτήριο τη φράση: «Η ομορφιά θα σώσει τον κόσμο», ο εικαστικός, Δήμος Κηπουρός, εντάσσει τη γυναικεία φιγούρα μέσα σε φανταστικά και ρεαλιστικά, ιδανικά αλλά και εφιαλτικά περιβάλλοντα που αποπνέουν ασάφεια, ρευστότητα και παραπέμπουν σε μπαρόκ τοπιογραφία. Συνδέοντας την ομορφιά με τη θηλυκότητα και πιστεύοντας ότι η γυναίκα «τίκτει» έναν καλύτερο κόσμο, ο Δήμος Κηπουρός, ζωγραφίζει τη γυναίκα, ως μοντέλο μόδας που ποζάρει σε πρώτο πλάνο για να ακυρώσει ή να αποτελέσει κομμάτι του χώρου που την περιβάλλει. Στα έργα με τίτλο “Survivor” αποτυπώνονται πρόσφυγες, πυρόπληκτοι, συμμετέχοντες στο κίνημα των κίτρινων γιλέκων και οι φιγούρες πλέον μεταμορφώνονται από αυτάρεσκα μοντέλα που ποζάρουν για τον θεατή, σε τηλεθεατές ενός σύγχρονου δράματος. Μέσα από τίτλους που θέτουν σαφή και άμεσα ερωτήματα, όπως Where are you?”, Are you there?”, Whos there?”, ο καλλιτέχνης επιχειρεί να συνδεθεί με τον θεατή, ενώ του ζητά να απαντήσει στο καίριο ερώτημα: «Τι είναι η πραγματικότητα και τι είναι σημαντικό στη δική σου πραγματικότητα;».

Ο Δήμος Κηπουρός γεννήθηκε στην Ορεστιάδα το 1987. Σπούδασε στο τμήμα Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας (2006-2011) και αποφοίτησε από το εργαστήριο του Γ. Καστρίτση. Με υποτροφία που έλαβε από το Ίδρυμα Ωνάση, πραγματοποίησε μεταπτυχιακές σπουδές στις Καλές Τέχνες στο Chelsea College of Arts στο Λονδίνο (2014-2015). Έχει παρουσιάσει τη δουλειά του σε τρεις ατομικές εκθέσεις και έχει συμμετάσχει σε πλήθος ομαδικών στην Ελλάδα και το Ηνωμένο Βασίλειο καθώς και σε διεθνείς art fair. Στο μεσοδιάστημα των σπουδών του εργάστηκε ως δάσκαλος σχεδίου στον ιδιωτικό και δημόσιο τομέα, όπου συνεχίζει μέχρι και σήμερα. Ζει και εργάζεται στη Θεσσαλονίκη.
Έργα του βρίσκονται σε ιδιωτικές συλλογές σε Ελλάδα, Αγγλία, Σουηδία και Ιταλία.

Χορηγοί επικοινωνίας: Art22, Global View, Arts & Antiques CCR

Survivor IV, 90 χ 120 εκ., ελαιογραφία σε καμβά, 2019


«Η ομορφιά θα σώσει τον κόσμο»

Με εκκίνηση το πραγματικό, ο Δήμος Κηπουρός, μεταφράζει το πολιτικό και την ασφυκτική σύγχρονη ανθρώπινη συνθήκη, εισχωρώντας από ρωγμές και κενά, στο συλλογικό ασυνείδητο, αναφερόμενος σε πεδία σημασιών και εμπειρίας, με μία ελκυστική ανορθολογικότητα και θελκτική ετερότητα. Μέσα από το αλλότριο, ανιχνεύει τα όριά του, σχολιάζοντας τους μηχανισμούς σημασιοδότησης και τα εργαλεία ερμηνείας του κόσμου.

Στους πίνακές του, χρησιμοποιεί φωτογραφικά δοκίμια, προϋπάρχουσες εικόνες των πολυμέσων, ρεαλιστικά αφηγήματα του παγκοσμιοποιημένου γεωπολιτικού τοπίου και αλληγορίες από αρχετυπικά έργα της μεγάλης ζωγραφικής, που διαθέτουν στη δομή τους και ενεργοποιούν με τις συναρμογές τους, περισσότερα επίπεδα κατανόησης. Μεταφέροντας τη φωτογραφική εικόνα στη ζωγραφική του, εμπλέκει το πραγματικό με το μη πραγματικό, οδηγώντας αριστοτεχνικά στην αποδόμησή του. Συνδέει την αναπαράσταση με αλήθειες αόρατες, ικανές να προσφέρουν δυνατότητες πρόσβασης πέρα από ορθολογικοποιημένες προσεγγίσεις της ανθρώπινης αντίληψης.

Με την ενσωμάτωση πνευματικών και πρακτικών εμπειριών και μέσω της αισθητικής εμπείρωσης,  αρθρώνει πολιτικό λόγο, χτίζει ένα οξυδερκές αφήγημα, προσφέροντας μια κριτική για μια πραγματικότητα, που αποφεύγοντας το προφανές και παρακάμπτοντας την εύκολη ερμηνεία, καταφάσκει στην επιτακτική ανάγκη συμπαραγωγής νοήματος, με μια στάση κριτική και επίκαιρη, θέτοντάς μας απρόσμενα μπροστά στον εαυτό και τον «Άλλο». 

Δείγματα αποσπασματικών εικόνων που συλλέγονται από την καθημερινότητα, πρόσφυγες, πυρόπληκτους, συμμετέχοντες στο κίνημα των κίτρινων γιλέκων, με ένα ρεαλισμό που γεννιέται από αναγκαιότητα, παρουσιάζονται σε ένα ζωγραφικό χρόνο, διαφορετικό από τον πραγματικό, συναιρώντας και ενσωματώνοντας το πολλαπλό, το πολυδιάστατο, σε μία συνάρτηση ενότητας που τελικά τα καθιστά ικανά να αυτονομηθούν ως ανεξάρτητο όλον. 

Παράδοξες γειτνιάσεις και συναρμογές, σε απρόσμενες αναλογίες, προσκαλούν στην κατοίκηση μιας εικονοποιίας που αποπειράται να αποσταθεροποιήσει την οργάνωση και ερμηνεία του βλέμματος, να υποχωρήσει η παραδοσιακή θέαση και να αναδυθεί μία νέα οργάνωση της εικόνας, ένα ελεύθερο βλέμμα στην ετερότητα και στους παγιωμένους μηχανισμούς ανάγνωσης και αναγνώρισης.

Η ζωγραφική του επιφάνεια με την απεικόνιση του κέρσορα στα περισσότερα έργα, με τον κενό χώρο και τα λευκά ή μαύρα πλαίσια σε κάποια άλλα, δίνει την εντύπωση μιας οθόνης που έχει εισαχθεί μεταξύ της εικόνας και του μάρτυρά της, γεγονός που μας χωρίζει τελείως από αυτήν. 

Στο φόντο, τοπία, λεπτά σχεδιασμένα και συνθέσεις με πυκνότητα, υπενθυμίζουν πολλές ρεαλιστικές παραδόσεις, με έναν ολισθηρό τύπο συμβολισμού επινοητικό, αινιγματικό. Με αντιφάσεις και μία ρευστότητα που αρνείται το θορυβώδες, μέσα από αποσιωπήσεις, ενσωματώνει νοήματα προσφέροντας δυνατότητες διαφορετικών προσεγγίσεων. Ενεργοποιεί την παρατήρηση και τη θέαση στο ανοίκειο και διαρρηγνύοντας την αυτάρκεια του βλέμματος, ρίχνει λίγο φως στην ενατένιση του πραγματικού.

Η ανθρώπινη φιγούρα εισβάλλει στο φόντο, συμβολοποιώντας την επιθυμία απόδρασης από τον αποκλεισμό. Η ανθρώπινη μορφή, ως «Άλλος», σε ηρωικό μέγεθος, λαμπερή και φωτεινή, ωραία ντυμένη, με νεανική ομορφιά, ως διαμεσολαβητής, μέσα από την αντίθεσή της με το αποστασιοποιημένο, συχνά αποδομημένο, θαμπό και ρευστό φόντο, με τη σκιά της να έχει ήδη εισχωρήσει μέσα στην οθόνη/ζωγραφική επιφάνεια, υπονομεύει την ύπαρξή της. Συνθέτοντας μια οπτική αποπλάνηση, προσκαλεί τον θεατή να ακολουθήσει το βάδισμά της στον εσωτερικό κόσμο του έργου, ανοίγοντας παράθυρο στην αγωνία του σύγχρονου.

Μαρία Κενανίδου



Εγκαίνια Έκθεσης: Τρίτη 12 Μαρτίου 2019, 20:00 – 23:00

Διάρκεια Έκθεσης: 8 Μαρτίου έως 6 Απριλίου 2019
Ημέρες και ώρες λειτουργίας:
Τρίτη, Πέμπτη, Παρασκευή: 11:00 – 14:30 & 17:30 – 20:30
Τετάρτη, Σάββατο: 11:00 – 16:00
Κυριακή, Δευτέρα: Ανοικτά κατόπιν τηλεφωνικού ραντεβού

Αίθουσα τέχνης Τεχνοχώρος
Λεμπέση 4, Αθήνα | metro Ακρόπολη
Τηλέφωνο 211 182 38 18
www.technohoros.org | info@technohoros.org

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου