Pieter Bruegel the Elder, The Procession to Calvary,
124 cm × 170 cm (49 in × 67 in), Oil on panel, Kunsthistorisches Museum,
Vienna, 1564
Αναζητώντας
το Μίτο, στο λαβύρινθο των συνθέσεων του Μπρέγκελ, κατέληξα να
αναλογίζομαι το ζήτημα της εγγύτητας του παρατηρητή. Μια δυνητική υπόσταση του
σώματος, ως σημείο και ως σημαινόμενο του έργου. Ταυτίζοντας τη σύνθεση του
Μπρέγκελ με τη σύνθεση της κοινωνίας, ανοίγουν νέοι ορίζοντες θέασης των
συμβάντων. Καταργώντας την ιστορική έννοια του χρόνου, μπορούμε να
επεξεργαστούμε στο φαντασιακό μας τη διπλοτυπία των τοπίων- θέτοντας ως
αφετηρία την παραδοχή για την ποιητική του ζωγραφικού τοπίου, με εκείνη του ανθρώπινου.[1]
Το
έργο αυτό, ενθέτει τη μετάβαση -αποτελεί το σημείο καμπής- ανάμεσα στο δίπολο
σταύρωσης-ανάστασης, τα οποία είθισται να χρησιμοποιούνται ως κυρίαρχο θέμα στα
περισσότερα σχετικά έργα. Στην προσέγγιση του Μπρέγκελ αναδύεται η δυναμική της
μετάβασης, το σώμα ως φορέας βιωμάτων σε μια ατέρμονη πορεία, καθίσταται ορατή η
απομόνωση μέσα στο πλήθος και η πολυσημία των παράλληλων βίων.
Πάνω στο
κατασκεύασμα που φιλοξενείται στο έργο του Μπρέγκελ -ο οποίος μετασχηματίζει
στο έργο του τις δυναμικές παραστάσεις του Μπος- έχτισα τη σύνδεση του ατομικά
βιωμένου τραύματος, μέσα σε ένα πεδίο που φέρει διαφορετικά φορτία
πολιτισμικού κεφαλαίου. Μια σύγχρονη εικόνα αποτελεί το βίωμα του εγκλεισμού
που έχει πραγματωθεί ως χωρική πραγματικότητα και έχει νομιμοποιηθεί μέσα από
τους κοινωνικούς θεσμούς, ωστόσο-ανέκαθεν- δυνητικά είχε ύπαρξη στον
ατομικισμό.
Αθανασιάδου
Ευαγγελία, εικαστικός
Αναφορές
Berger, P.
and Luckmann, T. (1967) The Social Construction of Reality. Harmondsworth:
Penguin
Joseph Leo
Koerner, (2016) Bosch and Bruegel, From Enemy Painting to Everyday Life
[Bollingen Series XXXV, vol. 57] Princeton University Press: New
Jersey, United States
Nathalie
Heinich, La sociologie de l’art, Editions La Découverte, 2001, 2004
μτφρ.:
Αγγελόπουλος,
Π.
(2014) Επιμ.
Βασιλείου, Κ. Κοινωνιολογία
της Τέχνης, Πλέθρον: Αθήνα
Ζιώγας Γ. επιμέλεια (2015), Εικαστική
Πορεία προς τις Πρέσπες, Μια διαδικασία βίωσης του τοπίου, κατάλογος της
έκθεσης της Εικαστικής Πορείας στο Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης,
Θεσσαλονίκη: ΚΜΣΤ, ΠΔΜ.
Χτούρης,
Σ., (2009), Η Χωρική διάσταση του Κοινωνικού και Πολιτισμικού Κεφαλαίου,
Σύγχρονα Θέματα
Χτούρης,
Σ. Η θεραπεία του κοινωνικού τραύματος. Τι μαθαίνουμε από τους μαθητές του
Ιησού, στο huff post, δημοσίευση: 15/04/2017: https://www.huffingtonpost.gr/sotiris-xtouris/-_11118_b_15963142.html
Τελευταία
πρόσβαση 29/3/2020
Τελευταία
πρόσβαση 29/3/2020
Τελευταία
πρόσβαση 29/3/2020
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου