Το ειρωνικό σχόλιο του τσιμεντένιου ανθρώπου που
κουβαλά στην πλάτη τον γάιδαρο, τα ακίνητα νεκρικά φαγιούμ με την τεχνική της εγκαυστικής, το πράσινο
ανθρακούχο ποτό που προτείνουν πρωταγωνιστές
της pop
art,
οι ζωόμορφες μάσκες με τα αγριεμένα μάτια, οι εξπρεσιονιστικές μάσκες με τα
παραμορφωμένα διαβολικά χαρακτηριστικά, οι γενίτσαροι και οι μπούλες, οι
φωτογραφίες φαντασμάτων που προτίμησαν
να φορούν το λευκό κοφτό της μπάμπως
όταν αιχμαλώτισαν τον αεικίνητο χρόνο, τα
ορθάνοικτα μάτια της σοφής κουκουβάγιας
που τα πάντα ορά και μαρτυρά, τα φερμουάρ που τίκτουν την μάσκα μιμούμενα την
γυναικεία φύση, το προσωπείο που μαρτυρά λευκά βρεφικά θραύσματα άκρων σε
κάθετο αργαλειό Ελληνιστικών χρόνων, τα ανθρωπόμορφα γλυπτά και ζωγραφικά πορτραίτα χωρίς προσωπικά
χαρακτηριστικά, το κόκκινο εικονοστάσι από ανακυκλώσιμα υλικά,
τα ανακυκλώσιμα υλικά που μιμούνται τα πολύτιμα, οι μάσκες προστασίας και αυτές ασφυξίας, τα ευαίσθητα χαρακτικά μάτια και άλλα σε χαρτί fabriano, η Διονυσιακή πομπή των χορευτών του Τράγου που προτιμά να φορά τα οστά πάνω από την σάρκα, το αμνιακό υγρό γαλάζιο να καλεί το έμβρυο να επιλέξει μάσκα, τόσα και άλλα τόσα να απαιτούν την συναίνεση μας, την δικιά μου και της Γλύκας, να φανερώσουν τα αφανέρωτα στο Μουσείο Τεχνών Κοζάνης. Ο χώρος ικανός να τα δεχτεί όλα και να τα εμψυχώσει, ώστε να ξεκινήσει να ζει και αυτός στον τόπο του και πέρα από αυτόν, αλλά και πέρα από τον νου και τις καρδιές όσων είχαν την ευαισθησία να τον κυοφορήσουν.
τα ανακυκλώσιμα υλικά που μιμούνται τα πολύτιμα, οι μάσκες προστασίας και αυτές ασφυξίας, τα ευαίσθητα χαρακτικά μάτια και άλλα σε χαρτί fabriano, η Διονυσιακή πομπή των χορευτών του Τράγου που προτιμά να φορά τα οστά πάνω από την σάρκα, το αμνιακό υγρό γαλάζιο να καλεί το έμβρυο να επιλέξει μάσκα, τόσα και άλλα τόσα να απαιτούν την συναίνεση μας, την δικιά μου και της Γλύκας, να φανερώσουν τα αφανέρωτα στο Μουσείο Τεχνών Κοζάνης. Ο χώρος ικανός να τα δεχτεί όλα και να τα εμψυχώσει, ώστε να ξεκινήσει να ζει και αυτός στον τόπο του και πέρα από αυτόν, αλλά και πέρα από τον νου και τις καρδιές όσων είχαν την ευαισθησία να τον κυοφορήσουν.
Το Σάββατο 23 Φεβρουαρίου έγιναν τα εγκαίνια στον
χώρο του νεοσυσταθέντος Μουσείου Τεχνών,
Δελμούζου 1, στην Κοζάνη (δίπλα από τον κινηματοθέατρο ΟΛΥΜΠΙΟΝ) με τον γενικό
τίτλο «Αρχέτυπα». Θεματική επί μέρους ενότητα «Μάσκες ή Προσωπεία», για όσους
καλλιτέχνες δήλωσαν συμπαραδήλωση με το
εικαστικό έργο του γλύπτη Θεόδωρου Παπαγιάννη, ως τιμώμενο καλλιτέχνη της έκθεσης, καθώς υπήρξε επί σαράντα
χρόνια Καθηγητής της Σχολής Καλών Τεχνών της Αθήνας. Το προσωπείο
διαπερνά όλους τους πολιτισμούς, περισσότερο ή λιγότερο «αναπτυγμένους» και
όλες τις περιόδους ήδη από την εποχή του λίθου. Ο άνθρωπος από πάντα φοβάται και αποφεύγει τον εαυτό
του. Ότι έχει μέσα του φαίνεται να κρύβει, ότι θα ήθελε να έχει, αυτό φορά. Ότι
Φαίνεται όμως, πάντα αντίκειται στο Είναι με όλη την σημειολογία των λέξεων, πράγμα
που χαρακτήρισε τη διαδρομή της φιλοσοφίας ήδη από τον Παρμενίδη. Μόνο την
ύστατη στιγμή της κρίσης, γυμνός ικέτης θα βγάλει την μάσκα και θα κοιτάξει για
πρώτη φορά δίχως πέπλα και δίχως ψέματα.
Τα πολυάριθμα σανιδόμορφα ειδώλια
μικρογλυπτικής του γλύπτη Θεόδωρου Παπαγιάννη, αλλά και τα πέντε υπερμεγέθη
γλυπτά του, όμοια με τούς Αρχαίους Θεούς, φιλοξενούνται από τις 23 Φεβρουαρίου
μέχρι τις 30 Μαρτίου στον τρίτο όροφο του Μουσείου. Δώδεκα άρτοι σε εγκατάσταση
στο πάτωμα. Απουσιάζει το κρασί για τις χοές. Υπάρχει το κάρβουνο άφθονο, να
μαρτυρά την φωτιά που χρειάζεται για την προετοιμασία του άρτου, αλλά και να
θυμίζει την φθαρτότητα της ύλης. Άλλες δύο εγκαταστάσεις «κερνούν» ψωμί και αλάτι όλους εμάς ως
μάρτυρες και μετόχους της πορείας στην ζωή.
Στον δεύτερο καθώς και στον πρώτο
όροφο του Μουσείου, συμπράττουν πορείες με το εικαστικό έργο του Θεόδωρου
Παπαγιάννη τα έργα εικαστικών που
ανταποκρίθηκαν στο κάλεσμα από Θεσσαλονίκη, Βέροια, Πτολεμαΐδα, Κοζάνη και από
την Σχολή Καλών Τεχνών του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας. Πορείες συμπράττουν
σωματεία, ιδιώτες και συλλέκτες από όλη την Ελλάδα όπως και σύλλογοι, με έργα αλλά
και δημιουργίες πολιτιστικής κληρονομιάς. Έτσι με αφόρμηση το έργο του
τιμώμενου γλύπτη Θεόδωρου Παπαγιάννη και όλους τους δημιουργούς και φιλότεχνους
που δήλωσαν συμπαραδήλωση, άρχισε να δημιουργείται ένα χάρτης φίλων του
Μουσείου Τεχνών από όλη την Ελλάδα. Ευχόμαστε την ανεμπόδιστη λειτουργία του
Μουσείου στην πόλη της Κοζάνης που τόση ανάγκη είχε από έναν τέτοιο χώρο
Τέχνης.
Συμμετέχοντες εικαστικοί
Αντωνακάκη Σοφία, Γαίτη
Πηνελόπη, Γέρος Ζώης, Γρίζη Αφροδίτη, Διονυσοπούλου Γλύκα, Δούρβας Γιώργος,
Ζαβιτσάνου Σπυριδούλα, Ηλιάδης Γιώργος,, Καλημέρης Δημήτρης, Καρούλια Κατερίνα,
Κοντοσφύρης Χάρης, Ντιός Κώστας, Ρόμπολας Αγησίλαος, Σέντζας Βασίλης, Στέργιος Αδάμ, Τζίκα Έφη, Τουρτούρα
Καίτη, Τσίλη Μελετινή, Τσιλίμος Γιάννης,
Φλέγγα Αντωνία, Χατζηλάμπου Μαρία,
Χαριτίδου Τούλα.
Συμμετέχοντες φωτογράφοι
Βρεττάκος Αλέξανδρος,
Δαζάνης Σάκης.
Συμμετοχή vindeos
Σοφία Αντωνακάκη
https://www.youtube.com/watch?v=_20k71OUuso&feature=youtu.be
https://www.youtube.com/watch?v=cYJ_Ht3M1zo&feature=youtu.be
Συμμετοχή vindeos
https://www.youtube.com/watch?v=_20k71OUuso&feature=youtu.be
https://www.youtube.com/watch?v=cYJ_Ht3M1zo&feature=youtu.be
Συμμετέχοντες εικαστικές ομάδες
1.
Το εργαστήριο χαρακτικής
του τμήματος Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας
υπό της Σοφίας Παπαδοπούλου (Λέκτορας Χαρακτικής), Συμμετέχοντες φοιτητές της
ομάδας είναι οι:
Αγγελίνα Τσουμάνη,
Αμυράλη Αλίκη, Ασπρίδου Ειρήνη,
Βερώνη Αναστασία, Ζολώτα Βίκυ, Ζουέβ
Ρομάν, Κουρής Πλάτων,
Κωνσταντνίου Νέλα, Κωνσταντίνου Βερόνικα, Μπακογιάννη Κατερίνα, Τσαγκάρη
Μαρία, Ιντζέ Σεβαστή, Στρατηγοπούλου Λητώ.
2.
Γυμνάσιο Λευκοπηγής και 5ο Γυμνάσιο Κοζάνης., υπό της εικαστικού Χατζηλάμπου Μαρίας. Συμμετέχοντες μαθητές είναι οι:
Αλεξανδρίδου Πελαγία,
Βόμβας Θεόφιλος, Ζώρου Χαρά, Κατσάμη κατερίνα,
Κεχάογλου Μελίνα, Μιχαηλίδου Σοφία,
Νένου Πολυξένη, Πρένγκα Μαργαρίτα, Τσοκνίδα Χρυσούλα, Φλώρος Μάρκος.
Συμμετέχοντες πολιτιστικοί σύλλογοι και
σωματεία
Μορφωτικός
& Πολιτιστικός Σύλλογος Μοναστηρακίου Δράμας
Πολιτιστικός
Σύλλογος Καλής Βρύσης Δράμας
Πολιτιστικός
Σύλλογος Βώλακα Δράμας
Πολιτιστικός
Σύλλογος Πετρούσας Δράμας
Βαμβακόφυτο
Σερρών
Μορφωτικός
Λαογραφικός Όμιλος Βαμβακοφύτου Σερρών
Πολιτιστικός
Σύλλογος «ΑΡΑΠΗΣ» Νικήσιανης Καβάλας
Μάσκα
από Σοχό Θεσσαλονίκης
Μάσκα
από Κλεισούρα Καστοριάς
ΜΩΜΟΓΕΡΟΙ
– ΚΩΤΣΑΜΑΝΙΑ Δ. ΚΟΖΑΝΗΣ
Πολιτιστικός
Λαογραφικός Σύλλογος Πρωτοχωρίου
Μορφωτικός
Σύλλογος Αλωνακίων «ΠΟΝΤΟΣ»
Μορφωτικός
Πολιτιστικός Σύλλογος Αγίου Δημητρίου – Ρυακίου
Μορφωτικός
Πολιτιστικός Σύλλογος Σκήτης «Ο ΕΥΞΕΙΝΟΣ»
Μορφωτικός
Πολιτιστικός Σύλλογος Τετραλόφου
ΜΟΜΩΓΕΡΟΙ – ΚΩΤΣΑΜΑΝΙΑ ΕΟΡΔΑΙΑΣ
Ποντιακός
Σύλλογος Καριοχωρίου
Πολιτιστικός
Σύλλογος Ασβεστόπετρας
Ιδιωτικές συλλογές
Βουνοτριπίδης Σάββας,
Ακριτίδης Αλέξανδρος (Μελίκη Ημαθίας), Πιλαλίδης Θεόδωρος (Τετράλοφος Κοζάνης).
Έργα εκτίθενται στους χώρους
του Μουσείου Τεχνών και από τις προσωπικές συλλογές του Αρχείου Ιστορίας και
Τέχνης.
Επιμέλεια έκθεσης–κειμένων: Διονυσοπούλου Γλύκα ( Υποψήφια Διδάκτωρ Ιστορίας της Τέχνης – Εικαστικός),
Καρούλια Κατερίνα (Εικαστικός – Μεταπτυχιακή φοιτήτρια Δημιουργικής Γραφής).
Αλληλεπιδραστής έκθεσης: Κοντοσφύρης Χάρης( Επίκουρος Καθηγητής Σχολής Καλών Τεχνών Φλώρινας).
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου