Τρίτη 29 Ιουλίου 2014

GRADIENT: FROM GRAY TO COLOR SCALE (Vol. 1) Εικαστικές παρεμβάσεις στο δημόσιο χώρο της πόλης των Ιωαννίνων (3-11 Ιουλίου 2014)






Γιώργος Κεβρεκίδης - LOVE BIRDS' SWING 
Γλυπτική εγκατάσταση
Διαστάσεις μεταλλικής βάσης: πλάτος 175,5cm, βάθος 81cm, ύψος 202,5cm
Διαστάσεις αστεροειδούς γλυπτού: 100x40cm
Ύψος ιμάντων: κυμαινόμενο
Υλικά γλυπτού: χάλυβας, κοχλίες, πολυεστερικοί ιμάντες
Πηγή κίνησης: φυσική


Η παραλίμνια περιοχή  "Θεατράκι", επιλέχθηκε απ' τους διοργανωτές του εικαστικού project GRADIENT: FROM GRAY TO COLOR SCALE, για την πρώτη εικαστική παρέμβαση του Γιώργου Κεβρεκίδη, με τίτλο LOVE BIRDS' SWING....
Μία γλυπτική εγκατάσταση, συνδεδεμένη με τον κονστρουκτιβισμό και το μινιμαλισμό, τοποθετήθηκε στην αρχή του πλακόστρωτου νοητού κανάβου του υπαίθριου πάρκου, που έμελλε να μεταμορφωθεί από τις 3 έως τις 11 Ιουλίου, χάριν των εφήμερων και μόνιμων παρεμβάσεων απ' τους συμμετέχοντες καλλιτέχνες του εικαστικού project.
Η βαμμένη, σε έντονο πορτοκαλί βερνικόχρωμα, ανάλαφρη τρίποδη μεταλλική βάση του -φυσικά κινούμενου- αστεροειδούς γλυπτού, δημιούργησε έναν έντονο χρωματικά, μορφολογικά, υφολογικά, διάλογο με το δεσπόζον, σε γήινους τόνους, καμπύλο περίβλημα από βαριά λιθοδομή, του Κάστρου των Ιωαννίνων, που αποτελεί σημείο αφετηρίας της πόλης από το 1815 μέχρι σήμερα, λόγω των τελευταίων επεμβάσεων του Αλή Πασά. 
Η μεταλλική βάση φτιάχτηκε ειδικά για τις ανάγκες, αφενός, ανάρτησης του γλυπτού, μέσω της αξιοποίησης έξι (6) πολυεστερικών ιμάντων πρόσδεσης με καστάνιες, αφετέρου, πιθανής παραλαβής του ίδιου βάρους δύο "δραστών", που θα έσπευδαν να επιβιβαστούν, με την πρώτη ευκαιρία, κατά μονάς ή ανά δυάδες σαν δύο αχώριστα (παπαγαλάκια) lovebirds.






















Σχετικό video:


Ο ΜΙΝΙΜΑΛΙΣΜΟΣ KI H ΕΝΝΟΙΟΛΟΓΙΚΟΤΗΤΑ ΣΤΑ ΕΡΓΑ ΤΩΝ ALEXANDER CALDER, DONALD JUDD, ANTHONY CARO, SOL LE WIT
Κύρια χαρακτηριστικά του Μινιμαλισμού ήταν η αυστηρή μαθηματική δομή, τα απλά πρωτογενή σχήματα από βιομηχανικά υλικά (ανοξείδωτο ατσάλι, γαλβανισμένο σίδερο, υαλοβάμβακας, πλαστικό, φύλλα μολύβδου ή χάλυβα), η κατάργηση του βάθρου και η τοποθέτηση του έργου στο ίδιο οπτικό επίπεδο με το θεατή. Το έργο του Κάρο, άμεσα συνδεδεμένο με τον κονστρουκτιβισμό και το μινιμαλισμό, εκτείνεται στο χώρο σχεδόν οριζόντια χωρίς βάθρο, κατευθείαν στο έδαφος, ενώ τα μεγάλα, συχνά ατσάλινα βιομηχανικά στοιχεία που το συνθέτουν είναι πολλές φορές βαμμένα με φωτεινά χρώματα, που ελαφραίνουν οπτικά το βάρος τους. 


Anthony Caro After Summer (1968)



Sol Lewitt, Five pointed star with colorbands. Olympic Centennial




Alexander Calder Four Arches sculpture 1974


ΠΟΠ ΑΡΤ, ΟΠ ΑΡΤ, ΚΙΝΗΤΙΚΗ ΤΕΧΝΗ, ΜΙΝΙΜΑΛΙΣΜΟΣ 

Οι δεκαετίες 1960-1970 ήταν τα χρόνια της αμφισβήτησης.  Ο καλλιτέχνης ένιωσε την ανάγκη να επαναπροσδιορίσει τις σχέσεις του τόσο με το έργο του όσο και με το κοινό του. Αμφισβήτησε όλο και περισσότερο την ανάγκη επίδειξης καλλιτεχνικών δεξιοτήτων κι ανέτρεξε σε αντικείμενα και υλικά της βιομηχανικής παραγωγής. Τη δεκαετία του 1960, κυριαρχούν τα μίνιμαλ αντικείμενα, τα μίνιμαλ περιβάλλοντα και οι αρθρωτές δομές. Παρατηρούνται δε οι πειραματισμοί και με οργανικές φόρμες.


Ο ΜΙΝΙΜΑΛΙΣΜΟΣ ΣΤΗΝ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΤΟΥ 20ου ΑΙΩΝΑ 


Στα μέσα του 20ου αιώνα αναπτύχθηκε στην αρχιτεκτονική ο μινιμαλισμός κι η υιοθέτηση σκελετών που ήταν εμφανείς. Ο Μινιμαλισμός βρήκε μεγάλη ανταπόκριση στους αρχιτέκτονες και στους πολεοδόμους, που συνειδητοποίησαν ότι αυτές οι μεγάλης κλίμακας γλυτπικές κατασκευές ήταν η καταλληλότερη διακόσμηση του νέου αστικού τοπίου, και στους γλύπτες όπως ο Κάλντερ, ο Κάρο, κ.α., που διαμόρφωσαν με το έργο τους κήπους, πλατείες, εισόδους κτιρίων. Κύριοι εκπρόσωποι αυτής της τάσης ήταν οι σύγχρονοι κορυφαίοι της αρχιτεκτονικής Santiago Calatrava, Frank Gehry, Frank Lloyd Wright, Sir Norman Foster, κ.α. 


Santiago Calatrava, Oriente Station (Gare do Oriente), Lisbon, 1988



Frank Gehry, Guggenheim Museum, Bilbao, Spain, 1992-1997



Frank Lloyd Wright Falling Water

ΚΤΙΡΙΑ ΟΠΩΣ Η ΦΥΣΗ

Η τάση μιας αρχιτεκτονικής που “θα δομούσε κτίρια όπως δομεί η φύση”, διετύπωνε την απαίτηση να εστιάσουμε στη δομή. Μέσα από τον συνδυασμό της τέχνης με τα μαθηματικά, προέκυψε ένα λεξιλόγιο βασικών μορφών από το οποίο καθορίζονταν τα πάντα: από παράθυρα ως πόλεις ολόκληρες. Στην ουσία επρόκειτο για έναν αλγόριθμο, στον οποίο μπορούσε κανείς να εισάγει τα επιθυμητά για την διαβίωσή του και να εξάγει τα σχέδια του σπιτιού του. 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου